۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
آینده بیت کوین چگونه می‌شود؟

بیت‌کوین از جمله ارزهای دیجیتالی است که اخیراً ارزش آن با افزایش قابل توجهی روبرو شده است؛ موضوعی که برخی آن را مانند شرایط بازار بورس قلمداد کرده و معتقدند به زودی این رونق نیز، با سقوط مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از اواخر پاییز امسال، بازار بیت کوین با شرایط نسبتاً خوبی روبرو شد به طوری که سرمایه‌های زیادی را به سوی خود جذب کرد؛ بیت کوین به بازاری تبدیل شده است که معامله گران و سرمایه گذاران زیادی را به سوی خود کشانده و البته در حال رشد بی سابقه‌ای نیز است؛ پیش بینی می‌شود با این روند صعودی قیمت بیت کوین تا پایان سال ۹۹، احتمال افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ آن وجود دارد.

در این میان، عده‌ای نیز بر این باورند هر بازاری پس از طی یک دوره رونق با ریزش مواجه می‌شود؛ بیت کوین نیز مستثنی از این شرایط نیست و ممکن است به زودی با تخلیه حباب قیمتی مواجه شود؛ این گروه بر این دیدگاه‌اند که ممکن است شرایطی مانند سال ۲۰۱۷ برای بیت کوین به وجود آید از این رو سرمایه گذاران بهتر است با آگاهی و احتیاط بیشتری وارد این عرصه شوند.

رونق بیت کوین، وابسته به عرضه و تقاضاست

با توجه به افزایش روزمره ارزش بیت کوین، حال سوال آن است که چه اتفاقی افتاد که به‌یک‌باره ارزش نرخ بیت کوین، افزایش یافت.

برخی از کاهش سرمایه‌گذاری‌های خرد و افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی نام می‌برند که باعث گرانی ارزش بیت کوین شده است؛ همچنین بعضی از بانک‌های بزرگ نیز رویه خود را نسبت به دارایی‌های دیجیتال تغییر داده‌اند.

در این خصوص احمد شاکران، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بیت کوین ارزی دیجیتال است که نه تنها منبعی برای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی محسوب می‌شود بلکه راهکاری امن برای انجام مبادلات بانکی و تراکنش‌های سریع در هر زمان و بدون هیچ محدودیتی است.

وی در رابطه با عامل رونق بیت کوین می‌گوید: رشد اخیر بیت کوین به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران به ویژه شرکت‌های قدرتمند جهانی است که دارای پشتوانه مالی قدرتمندی نیز هستند؛ معمولاً بازار ارز دیجیتال از بازارهایی است که سرمایه‌های بزرگ می‌طلبد تا سود خوبی داشته باشد و اغلب نیز سرمایه‌گذاران بزرگ با توان مالی بالا وارد این بخش می‌شوند.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: رونق این بازار نیز مانند هر بازار دیگری وابسته به عرضه و تقاضاست؛ با توجه به افت دیگر بخش‌ها، برخی ترجیح داده‌اند که در این عرصه نیز وارد شوند و تجربه سرمایه‌گذاری در بیت کوین را هم به دست آورند؛ همان‌گونه که اشاره نمودم معمولاً سرمایه‌داران وارد بازار بیت کوین می‌شوند ولی اگر شخصی با سرمایه خرد متمایل به ورود است و آگاهی کاملی از این بخش ندارد لازم است از مشاوره‌های کاملی بهره‌مند شوند تا متضرر نشوند.

شاکران با تأکید بر پر ریسک بودن سرمایه‌گذاری در بیت کوین ادامه می‌دهد: هرچند منافع مالی این بازار بسیار زیاد است اما متضرر شدن از آن نیز قابل مقایسه با بازارهایی مانند بورس و طلا نیست؛ بر این اساس توصیه ما به مردم دقت کافی برای ورود به چنین بخشی است.

بیت کوین به اصلاح، قیمت می‌رسد

در این خصوص بهنام سلطانی، کارشناس ارزهای دیجیتال، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره بر افزایش اخیر ارزش این ارز دیجیتالی اظهار می‌کند: بیت کوین ارزی است که تعیین ارزش آن مرتبط با بازار جهانی است و بحثی جدای از بازار بورس ایران دارد.

وی تصریح می‌کند: سرمایه گذاری در بیت کوین از طریق صرافی‌های آنلاینی انجام می‌گیرد که دستیابی به آنها آسان ولی نیازمند دقت و آگاهی لازم است.

این کارشناس ارزهای دیجیتال با بیان اینکه فعلاً نرخ بیت کوین عددی حدود ۷۵۰ میلیون تا ۸۲۰ میلیون تومان است تصریح می‌کند: دلایلی چون کرونا و انتخابات آمریکا رشد فعلی آن را فراهم آورده است و البته بازار ارزهای دیجیتال در آغاز راه است که اگر در مسیر صحیحی پیش رود با رشد بالایی همراه خواهد بود.

سلطانی ادامه می‌دهد: فعلاً این بازار ریزش اصلی خود را شروع نکرده است ولی با توجه به اینکه هر بازاری پس از یک دوره رونق، به افت می‌رسد احتمالاً بیت کوین هم در دو هفته آینده با ریزش مواجه شود.

وی در رابطه با ریسک‌های ورود به چنین بخشی اظهار می‌کند: بیت کوین بازار نوپایی است که کل جهان هنوز با آن درگیر هستند و با نوسانات شدیدی نیز همراه است؛ به عبارتی رمز ارزها به همان نسبت که با افزایش قیمت همراه هستند، ریزش‌های زیادی را هم به همراه دارند و می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این بخش پر ریسک تر از دیگر بخش‌ها است. این نوسانات معمولاً افراد تازه وارد و ناآگاه را هدف می‌گیرد.

این کارشناس ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهد: با این اوصاف اگر افراد آشنایی به عرصه دیجیتال نداشته باشند در دام کلاه برداران خواهند افتاد و این امر بسیار شایع شده است.

سلطانی در رابطه با میزان برق مصرفی برای استخراج بیت کوین تصریح می‌کند: مصرف برق ماینرها بالا است ولی نه به میزانی که موجب قطعی‌های برق شود؛ به طوری که اگر تمام ماینرهای ایرانیان جمع‌آوری شود برق مصرفی آنها عددی حدود ۵ تا ۷ درصد است که قطعاً این میزان از مصرف باعث خاموشی نمی‌شود؛ بر این اساس آنچه باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه می‌شود مدیریت‌های نادرست است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ + آموزش و استخراج بیت کوین رایگان

کد خبر 472398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.