برگ برنده کاندیدایِ تکراری ۱۴۰۰

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

انتخابات ۹۲ و دلخوری عارف

حضور و عملکرد عارف در شورای عالی سیاستگذاری و در عین حال تکیه زدن بر صندلی سبز ریاست فراکسیون امید مجلس دهم انتقادات جدی را به نحوه سیاست‌ورزی او مطرح کرد، تا جایی که گفته شد اصلاح‌طلبان به دلیل رودربایستی‌هایی که ناشی از کناره‌گیری عارف در انتخابات ۹۲ بود تن به این تصمیمات داده اند و او را بر صندلی ریاست شورای عالی سیاستگذاری و فراکسیون امید نشاندند. حال چند سال بعد از آن انتخابات به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان به ویژه کارگزارانی‌ها و طیف جوان‌تر اصلاح طلب این بار برای انتخابات ۱۴۰۰، تعارفات را کنار گذاشته‌اند و قرار است بی پرده او را به نقد بکشند آنقدر که حتی تمایلی به کاندیداتوری‌اش در ۱۴۰۰ نداشته باشند.

به رغم همه این انتقادات، اما نبودن نام عارف در بین اشخاص حقیقی نهاد اجماع‌ساز، سوال‌برانگیز است. پاسخ به این پرسش را نمی‌توان تنها به انتقادات اصلاح طلبان از او مرتبط دانست، به نظر می‌رسد عارفِ اصلاح طلب هم از همان سال ۹۲ به بعد دلخوری ناشی از مجبور شدن به انصراف در لحظه آخر را در دل نگه داشته است. همان زمان که بزرگان اصلاح‌طلب از او خواستند به نفع روحانی کنار بکشند. او همان روزها هم دلخوری خود را پنهان نکرد و در بیانیه انصرافش از ادامه حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، دلایلش را "عنایت به نظر صریح جناب آقای خاتمی و تجارب انتخابات دو دوره گذشته ریاست جمهوری"، مطرح کرد نه کناره‌گیری به نفع روحانی.

تصور عارف و اطرافیانش این بود که این کناره‌گیری برای او پست و سمتی درخور در دولت روحانی به همراه بیاورد، از نگاه عارف تنها جایگاه شایسته برایش در دولت دوازدهم جایگاه معاون اولی بود که نصیب جهانگیری شد و او راهی پارلمان شد تا مسیری دیگر در سیاست ورزی اش دنبال کند. مسیری که برایش چندان دلچسب نبود و اینبار در رقابت با یک اصولگرای دیگر نتوانست ریاست قوه مقننه را در دست بگیرد، مسیری که بازهم بار انتقادات بر او را بیشتر از قبل کرد و عارف را دلخورتر.

آمریکای کُندذهن هنوز درک درستی از شرایط ایران ندارد

جلیل رحیمی جهان‌آبادی درباره اظهارات متناقض مقامات کاخ سفید درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت: سیاست خارجی ایالات‌متحده در تعامل با متحدان منطقه‌ای خود مانند کشورهای عربی، اسرائیل و اروپایی‌ها شکل می‌گیرد برای همین هنوز آن‌ها به درک درستی از موضوع هسته‌ای ایران و شرایط خاورمیانه نرسیده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اظهارات متناقض مقامات آمریکایی ناشی از سردرگمی آن‌ها است و باید بدانند هیچ چارچوب مشخص، عقلانی و منطقی جز برجام برای گفت‌وگو درباره مسائل اتمی وجود ندارد. ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل کرده به همین خاطر در صورت ادامه دادن به تحریم‌ها هیچ راهی برای مذاکره بین ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها به درک درستی از شرایط کنونی برسند می‌توانند به سمت گفتگو با ایران و لغو تحریم‌ها پیش بروند در غیر این صورت با تحلیل‌های نادرست به سردرگمی در سیاست خارجی ادامه خواهند داد.

وی درباره اظهارات اخیر مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید درباره پیشنهاد بازگشت سریع آمریکا برجام بیان کرد: روند تصمیم‌گیری در کشورها مانند آمریکا دارای روند پیچیده بوده و یک فرد به‌تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد به همین دلیل نباید منتظر معجزه بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکایی‌ها به تجربه نشان دادند که برای درک تحولات تاریخی کند ذهن هستند حتی چهار دهه طول کشید تا آن‌ها بفهمند چین تبدیل به‌قدرت جهانی شده و قابل‌حذف نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر آمریکا همین مشکل روبرو هستند و درک درستی از شرایط خاورمیانه و جمهوری اسلامی ایران را ندارد برای همین باید در سیاست‌های‌شان در برابر برجام تجدیدنظر کنند.

فلاحت پیشه: نمایندگی‌های خارجی ایران در پرداخت قبوض آب و برق و گاز هم با مشکل مواجه هستند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، درباره مساله پرداخت حق عضویت ایران گفت: بر اساس کنفرانس دامبارتن اوکس (Dumbarton Oaks Conference‎) یا گفت‌وگوهای واشینگتن درباره سازمان صلح و امنیت بین‌المللی که آگوست ۱۹۴۴ در منطقه «دامبارتن اوکس» شهر واشینگتن برگزار شد، چند کشور اصلی که بنیان سازمان ملل را گذاشته بودند این اختیار را به یکدیگر دادند که کشورهای نزدیک به خود و کشورهایی را که قابلیت کمک در عرصه بین‌المللی را دارند به کنفرانس بعدی دعوت کنند.

او ادامه داد: کنفرانس بعدی کنفرانس سان‌فرانسیسکو بود و طنز تلخ تاریخ اینکه آمریکا از ایران برای حضور در این کنفرانس دعوت کرد و ایران به دعوت آمریکا در سان‌فرانسیسکو، به عضو موسس سازمان ملل متحد تبدیل شد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به فراز و فرودهای تاریخی ایران طی سال‌های عضویت در سازمان ملل گفت: از زمان کنفرانس سان‌فرانسیسکو، به رغم اینکه در دوره‌هایی ایران درگیر جنگ و تحریم بود، تاخیر و فاصله‌ای در پرداخت حق عضویت ایران رخ نداد و در تمام طول این مدت ایران به عنوان عضو موسس به صورت مستمر حق عضویت خود را پرداخت کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از سهم قابل توجه پرداخت اعتبارات سازمان ملل گفت: سهم آمریکا طی این سال‌ها از ۳۹ و نیم درصد از بودجه سازمان ملل متحد به دلیل کارشکنی‌های متعدد به کمتر از ۱۸

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم همچنین گفت: حق سهم سازمان ملل متحد بخشی از بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۹ بود که در مجلس دهم نیز تصویب شد.

او ادامه داد: بنابراین بودجه و اعتبار مربوط به این بخش تصویب شده بود و حتی به این شکل نبود که تحت عنوان کسری بودجه قرار گرفته باشد

فلاحت‌پیشه با اشاره به مشکلات پرداخت از سوی ایران تحت تحریم‌های شدید دوران ترامپ گفت: کاری که آمریکا و دشمنان ایران انجام دادند این بود که در جاهایی که باید ایران پرداخت‌هایی صورت می‌داد سیاسی‌بازی می‌کردند؛ یعنی می‌بینیم که بر اساس تحریم‌ها راه را بر دارو بسته‌اند، اما کالاهای لوکس هنوز وارد کشور می‌شود و مشکلی برای پرداخت‌های آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا در پایان با اشاره به این موضوع که «اصل قضیه به مساله تحریم‌های وحشیانه وزارت خزانه‌داری آمریکا برمی‌گردد» ابراز امیدواری کرد: امیدواریم اولین کارهای اساسی بایدن پایان دادن به ماموریت بیش از ۴۰۰ مامور وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان نگهبانان تحریم‌های ظالمانه ایران باشد.

گزارشی از پرتاب اولین ماهواره با سوخت جامد

مهندس حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و به مناسبت روز فناوری فضایی با حضور در برنامه علمی " چرخ " شبکه چهار سیما گفت: به حول و قوه الهی و با تلاش جهادی دانشمندان صنعت فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برای اولین بار در حوزه فضایی، نخستین پرتاب تحقیقاتی ماهواره برترکیبی ذوالجناح با هدف تست زیرمداری با دستیابی به فن آوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور صورت گرفت.

وی افزود: این ماهواره بر سه مرحله‌ای که از نظر ویژگی‌های فنی قابل رقابت با ماهواره برهای روز دنیا است، دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلو گرم در مدار ۵۰۰ کیلو متری را داراست.

حسینی خاطر نشان ساخت: از مهم‌ترین دستاورهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور با تراست بیش از ۷۵۰ تن و صحه گذاری سایر فنآوری های جدید به کار رفته در این محصول می‌باشد.

طرح سوال از وزیر صنعت در جلسه کمیسیون صنایع

حجت‌الله فیروزی با اشاره به حضور رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی در جلسه این کمیسیون برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان گفت: در این جلسه سوال هاجر چنارانی درباره صنعت خودرو و مطالبات مردم در این حوزه مانند کیفیت و قیمت خودرو مطرح شد که وزیر صمت توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

وی افزود: دومین سوال نماینده نیشابور مربوط به حوزه انتخابیه وی و صنایع قطعه سازی بود که وزیر صنعت درباره آن نیز توضیحاتی ارائه کرد و مقرر شد نمایندگان وزارت صمت به این منطقه عزیمت و موضوعات را از نزدیک بررسی کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع گفت: امیدواریم تا زمان مطرح شدن سوال در صحن مجلس مشکلات مرتفع شده باشد.

وزیر خارجه آمریکا: اگر ایران به برجام برگردد ما هم آماده بازگشت هستیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با این شبکه ان. بی. سی در عین حال گفت: اگر ایران همچنان به لغو محدودیت‌های توافق هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت.

بلینکن گفت که آمریکا خواهان بازگشت به پایبندی با توافق هسته‌ای ایران است به شرط اینکه ایران نیز همین کار را کند و سپس کشورش با متحدان آمریکا و شرکایش درباره «توافقی طولانی مدت تر و قوی تر» که در برگیرنده دیگر مسائل باشد، همکاری خواهد کرد.

او درباره اینکه آیا آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران که بخشی از مذاکرات برجام نبود، شرطی قطعی برای توافق هسته‌ای گسترده‌تر خواهد بود یا نه، توضیح داد: فارغ از هر توافقی، آن شهروندان آمریکایی باید آزاد شوند. ما بر اطمینان حاصل کردن از این آنها به طریقی به خانه باز می‌گردند، متمرکز خواهیم شد.

توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت ایرانیان مقیم میانمار

سعید خطیب زاده اظهار کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند که بعنوان اکردیته در میانمار تعیین شده است، در دوره کرونا با معدود شهروندان ایرانی در این کشور در تماس بوده و به خروج آنها از میانمار کمک کرده است. آخرین شهروند باقیمانده، یک خانم ایرانی است که سفارت در تلاش است ضمن کسب اطمینان از سلامت و امنیت ایشان، کمک لازم برای خروج ایشان از میانمار را انجام بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن توصیه به هموطنان برای خودداری از سفر به این کشور تا فراهم شدن شرایط مناسب بهداشتی و امنیتی، به سایر شهروندان ایرانی که احیاناً در این کشور هستند اکیداً توصیه کرد در اسرع وقت وضعیت و درخواست‌های احتمالی خود را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند اطلاع دهند تا کمک لازم انجام شود.

کد خبر 472392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.