تربیت کلامی؛ روشی ماندگارتر از تنبیه بدنی

بر اساس جدیدترین تحقیقات دانشگاه میشیگان، استدلال کردن برای رفتار نادرست کودکان، تأثیرات مثبت و بهتری نسبت به تنبیه بدنی و پرخاشگری با آنها خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاید بتوان گفت یکی از آشناترین سناریوهای خانواده‌های دارای فرزند، مرتکب شدن رفتار غلط توسط کودکان و استفاده والدین از این موقعیت برای تربیت کردن آن‌ها است. هر خانواده، شیوه تربیتی خود را برای برخورد با این موقعیت دارد. بعضی از والدین با تنبیه بدنی، سعی در تصحیح رفتار نادرست فرزندان خود دارند. بعضی با پرخاشگری و فریاد زدن و عده‌ای دیگر با تنبیه‌هایی هم‌چون حبس در اتاق تاریک، حذف وعده‌های غذایی یا خوراکی‌های مورد علاقه، ممنوع کردن بازی یا جمع‌آوری وسایل بازی و سرگرمی از اتاق کودک و مواردی از این قبیل فرزندان خود را تربیت می‌کنند.

محققان دانشگاه میشیگان در جدیدترین مطالعات خود دریافتند که استدلال کلامی، یعنی توضیح چرایی غلط بودن رفتار کودک، با تأثیر مثبت و ماندگارتر نسبت به تنبیه بدنی کودکان همراه خواهد بود. یافته‌های این مطالعه نتایج مثبت و منفی بسیاری داشت و نشان داد اتخاذ برخورد استدلالی توسط والدین می‌تواند پیامدهای ماندگاری بر رشد عاطفی کودکان داشته باشد و سختگیری در قوانین تربیتی و نظم مثبت، نتایج مفیدی برای آنها نخواهد داشت.

بدین ترتیب می‌توان گفت که به احتمال زیاد سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت والدین روی تربیت کودکان، از جمله وقت گذرانی با آن‌ها، یادآوری میزان علاقه خود به آن‌ها و نیز گوش دادن به صحبت‌ها و دغدغه‌های کودکانه دارای تأثیرات مثبت بیشتری نسبت به اعمال نظم و انضباط همیشگی، حتی در صورت به کار نبردن هیچ‌گونه خشونت است. البته حصول اطمینان در این زمینه به مطالعات گسترده‌تری نیاز دارد، چرا که با توجه به مطالعات پیشین و صرف‌نظر از زمینه‌های تنبیهی کودکان، مواردی همچون کشور، منطقه یا محل زندگی، نژاد، قومیت، حاشیه‌نشینی و کتک خوردن، می‌تواند موجبات پرخاشگری و حواس‌پرتی را برای کودکان فراهم آورد.

مطالعات جدید روی ۲۱۶ هزار خانواده از ۲۶ کشور مختلف به کمک نظرسنجی‌های خوشه‌ای صندوق کودکان سازمان ملل متحد نشان داد که هر چند تنبیه موجب افزایش میزان حواس‌پرتی و پرخاشگری در کودکان می‌شود، هیچ‌گونه ارتباطی با کنار آمدن آن‌ها با همتایان خود ندارد. در این مطالعات میزان تاثیر تربیت‌های بدون خشونت همچون استدلال کلامی و سلب بعضی امتیازات نیز حاوی نتایج متفاوتی بود. با وجود این اتخاذ شیوه تربیتی استدلال کلامی، به ویژه در کشورهایی که به کار بردن این شیوه رواج بیشتری نسبت به دیگر شیوه‌ها دارد، باعث می‌شود کودکان راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

به گفته محققان استدلال کلامی تنها در صورتی منجر به پرخاشگری می‌شود که والدین از لحنی تند و پرخاشگرانه برای تربیت کودکان استفاده کنند همچنین اگر این شیوه به طور صحیح استفاده نشود و کودک نتواند دلیل نامناسب بودن رفتارش را درک کند، تأثیرات منفی بر جای خواهد گذاشت بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بهترین شیوه تربیتی برای کودکان، تعیین چارچوبی معین برای آن‌ها است که دارای خطوطی باز و امتیازات مناسب برای رشد کودکان باشد.

کد خبر 472371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.