دورنمای اقتصاد ایران در صورت احیای برجام چگونه است؟

با انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا نسبت به کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و بازگشت دوباره به برجام، امیدواری بسیاری به وجود آمده ست؛ برجامی که به اعتقاد کارشناسان بین‌الملل احیای دوباره آن، دستاورد جدید برای اقتصاد ایران به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا بر اعتقاد کارشناسان، تلاش دولت جدید آمریکا ارتقا جایگاه آمریکا در معادلات بین‌المللی است که قطعاً یکی از این اقدامات مذاکرات دوباره با ایران برای برجام محسوب می‌شود. اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان در انتظار لغو سریع تحریم‌ها باشیم چون جدا از آنکه میراث تحریمی دولت قبلی آمریکا و تصمیم گیری برای چگونگی برخورد با آن برای بایدن مانده است، انتخابات ایران نیز نزدیک است و شاید تا اتمام دولت فعلی اقدامی اساسی برای تعیین تکلیف برجام انجام نگیرد.

با این حال آنچه اکنون به نظر می‌رسد آن است که نتیجه تغییر و تحولات سیاسی در آمریکا، در شرایط اقتصادی دیگر کشورها نیز محسوس خواهد بود زیرا این کشور دارای یک چهارم از اقتصاد جهانی است و بدون تردید تحولات چنین ابر قدرتی، در ایران نیز با برجام گره خورده است که در صورت تحقق، تحولی بزرگ در اقتصاد ایران رخ خواهد داد.

اقتصادی که به دلیل سیاست‌ها و شرایط تحمیل شده چند سال اخیر با چالش‌های بیشمار از بیکاری گرفته تا گرانی و تورم دست به گریبان بوده که هر کدام تأثیرات بسیار نامطلوبی بر رشد اقتصادی کشور داشته است و اکنون امید می‌رود با لغو تحریم‌ها فرصت جدیدی برای اقتصاد ایران فراهم شود.

با امضا برجام، اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد

هوشنگ شجری، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در ارتباط با شرایط اقتصادی ایران پس از برجام اظهار می‌کند: اگر برجام اجرا شود و تحریم‌ها برداشته شود قطعاً اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد؛ مانند زمان گذشته که برجام منعقد شد و در پی خود تحولات فراوانی را هرچند در کوتاه‌مدت به دنبال داشت.

وی ادامه می‌دهد: موانع سرمایه‌گذاری رفع شد و دروازه‌های ورود تکنولوژی به روی دیگر کشورها گشوده شد به طوری که شرکت‌های فراوانی وارد ایران شدند که قرار بود اقدامات بسیار مطلوبی را به انجام رسانند؛ از طرفی تورم هم به کمتر از ۱۰ درصد رسید و نرخ ارز، مدت‌ها بر کمتر از ۴ هزار تومان ثابت بود.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: مورد قابل تأمل تر آنکه ایران توانست در روابط خود با کشورهای شرق و غرب جهان تعادلی را برقرار کند زیرا این موضوع همیشه برای ایران گران تمام می‌شد و معمولاً ناچار به وابستگی به یکسو بود ولی با انعقاد برجام تعادلی ایجاد شد که متأسفانه خروج آمریکا تمام این دستاوردهای را تحت‌الشعاع خود قرارداد.

شجری خاطرنشان می‌کند: حال امیدواریم که اگر مجدداً برجامی ایجاد شود و تحریم‌ها رفع گردد دوباره شاهد پیشروی ایران باشیم چراکه این اتفاق آغازی برای رشد و پیشرفت اقتصاد خواهد بود و کشور را در مسیر ثبات قرار خواهد داد.

وی تأکید می‌کند: البته تحقق چنین امری وابستگی کامل به دیپلماسی فعالی دارد که به اندازه یک ارتش نیرومند بر کشور تأثیرگذار است؛ دیپلماسی که با هدف تأمین منافع یک ملت بر سر میز مذاکره انجام می‌گیرد.

این استاد اقتصاد یادآور می‌شود: اگرچه احیای برجام سرآغاز بسیار خوبی برای ایران خواهد بود و پیشرفت اقتصادی سالمی را رقم می‌زند، اما این موضوع نیز قابل تأمل است که رفع تحریم‌ها یک‌سوی ماجراست و حل مسائل داخلی کشور نیز سوی دیگر است.

شجری اظهار می‌کند: زیرا در این دوران تحریم مشکلاتی چون رانت‌خواری به اوج خود رسید و آسیبی جدی بر اقتصاد کشور وارد کرد که می‌بایست این معضل، نیز رفع شود؛ بنابراین برکنار بهبود روابط خارجی بخشی دیگر از ماجرا هم مرتبط با داخل کشور است که با عزمی جدی باید درصدد کنترل آن بود.

وی با خوش‌بینی به احیای برجام می‌گوید: با وجود تأکید کشورهایی چون روسیه و چین بر حفظ برجام و عدم خروجشان از آن، علاقه‌مندی کشورهای اروپایی به بازگشت برجام و تحولات اخیر آمریکا می‌توان به احیای چنین قرار دادی امید بسیاری داشت که قطعاً شروعش دستاوردی دیگر برای اقتصاد ایران خواهد بود.

رهایی از شرایط نامطلوب اقتصادی

سعید یاری، کارشناس اقتصادی نیز اظهار می‌کند: شاید ترامپ و جو بایدن هر دو از رؤسای جمهور یک کشور باشند و منافع خود را بر منافع دیگر کشورها ترجیح ندهند اما آنچه اکنون قابل بحث است آن است که سیاست‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

وی می‌گوید: همان طور که تاکنون نیز شاهد آن بوده‌ایم ظاهراً سیاست‌های بایدن با ایران بیشتر هم خوان بوده به طوری که این رفتارها امیدواری زیادی را بین مسئولان برای لغو تحریم‌ها به وجود آورده است.

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: اگرچه تصور می‌شد بایدن برای مذاکرات دوباره با ایران در انتظار دولت جدید بماند اما اخبار حاکی از آن است که این مذاکرات در همین دوران صورت پذیرد.

یاری می‌افزاید: اگر مذاکرات با موفقیت انجام گیرد از جمله پیامدهای بسیار مثبتی که احیای برجام برای کشور ما خواهد داشت ارتباط با کشورهای دنیا است؛ تا زمانی که در انزوا به سر ببریم شرایط اقتصادی داخل نیز روز به روز بدتر می‌شود اما با تعاملات گسترده می‌توان با توسعه واردات، رشد صادرات و مهم‌تر از همه ورود تکنولوژی‌های جدید مواجه شویم.

وی تصریح می‌کند: در چنین فضایی است که شرایط کسب و کار و اشتغال‌زایی بهبود یافته و آمار بیکاری نیز کاهش می‌یابد که در نهایت به منابع درآمدزایی بیشتر و رهایی از این شرایط تورمی منجر خواهد شد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 472146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.