حذف یارانه انرژی سوخت صنایع چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر جذف یارانه انرژی سوخت برخی صنایع بزرگ منتشر شد که تاثیرات قابل توجهی بر بازار سرمایه داشته است، برخی کارشناسان معتقدند این کار باید از سال های گذشته انجام می شد و انجام یکباره آن ضرر زیادی بر این شرکت ها و به طور کلی بازار سرمایه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در میان اخباری که روزهای گذشته مبنی بر قیمت گذاری دستوری فولاد و یا تغییر در شیوه نامه قیمت گذاری آن عنوان شد، موضع واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی برای شرکت‌های تولید کننده فولاد و یا حذف یارانه انرژی نیز تأثیرات مختلفی بر روند بازار سرمایه داشته است.

در این بین برخی کارشناسان معتقدند تعلق گرفتن یارانه انرژی به صنایع امری است که از ابتدا اشتباه بوده و هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل کرده است، بنابراین واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی امری اجتناب ناپذیر است، اما در شرایط کنونی بازار سرمایه و با وجود ریزش‌های پیاپی سهام شرکت‌های بنیادی، به نظر می‌رسد تغییر یکباره در قیمت حامل‌های انرژی به این شرکت‌ها ضرر زیادی بزند.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه پیش از این در توضیح عوامل توجیهی دولت برای قیمت گذاری دستوری فولاد، گفته بود: گفته می‌شود که خوراک‌ها و مواد اولیه این شرکت‌ها با یارانه و سوبسید در اختیار آنان گذاشته می‌شود. اگر رویکرد حمایتی از این شرکت‌ها و برای تشویق سرمایه گذاران کلان برای سرمایه گذاری در امور زیر بنایی و تولیدات صنعتی با اهمیت در کشور داریم طبیعی است که باید مزایایی برای آنها ایجاد کنیم تا در کشوری که ریسک‌های سیستماتیک بالا بوده و نوسانات اقتصادی در سطح بلایی است سرمایه گذاران راغب به ایجاد شرکت‌های اینچنینی باشند.

به گفته وی اگر قرار باشد این مشوق‌ها از جنس تخفیف‌های مواد اولیه نباشد و در مالیات، کاهش برخی تعرفه‌ها و سایر مشوق‌های اقتصادی ایجاد شود، مسیر درست تری از چیزی است که امروز اتفاق می‌افتد و ممکن است شرکت‌ها را به سمت کارایی بهتر در حوزه انرژی و مواد اولیه و استفاده از تکنولوژی روز سوق دهد.

حذف یارانه انرژی، برای سهام صنایع خطر بزرگی به شمار می‌رود

بهنام شاهنگیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه موضوع حذف یارانه انرژی بعضی صنایع می‌تواند برای سهام آنها خطرناک باشد، اظهار می‌کند: تنها مزیت رقابتی برخی صنایع ما همین یارانه انرژی است. این روزها با انتشار هر خبری که رابطه‌ای با بازار سرمایه دارد، بازار سریعاً واکنش نشان می‌دهد بنابراین بازار سرمایه به حمایت سنگین مالی و روانی نیاز دارد.

وی ادامه می‌دهد: برای بازگشت بازار سرمایه به روند صعودی لازم است پول سنگینی توسط دولت به بازار تزریق شده و جو روانی بازار نیز متعادل شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تنش‌های زیادی تا کنون برای شیوه نامه قیمت گذاری فولاد تجربه کرده‌ایم هر هفته تغییراتی در این شیوه نامه ایجاد می‌شود که این موضوع اجازه تصمیم‌گیری به فعالان نمی‌دهد مهم‌ترین حمایت که دولت می‌تواند بکند این است که در این قوانین به ثباتی برسد زیرا اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند و اگر بازار سرمایه آسیب ببیند آسیب‌های اجتماعی نیز در پی خواهد داشت.

شاهنگیان اضافه می‌کند: بسیاری از صنایع ما حتی صنایع بزرگی همچون فولاد مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری ندارند، عواملی همچون دسترسی به انرژی ارزان، مواد اولیه ارزان در صنایع فولاد و تورم که همچون مخدری برای صنایع عمل کرده است، در سال‌های اخیر موجب سودآوری صنایع بزرگ در کشور ما شده است.

وی ادامه می‌دهد: حذف یارانه انرژی به طور کلی سیاست صحیحی است و این کار از ابتدا اشتباه بود. اما از نگاه بورس بسیاری از صنایع ما مزیت دیگری به جز انرژی و مواد اولیه ارزان ندارند و با حذف این یارانه شرکت‌ها مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اصلاح قیمت سوخت صنایع باید اتفاق بیفتد، می‌گوید: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی با عنوان توازن در زنجیره فولاد و مداخلات دولت منتشر کرد که بر اساس آن پیشنهاد شده بود، یارانه انرژی صنایع فولاد حذف شده و منابع حاصل صرف ایجاد زیرساخت‌های حمل و معادن شود.

شاهنگیان تاکید می‌کند: اما تجربه نشان داده دولت منابع را دریافت می‌کند اما به دلیل کمبود منابع دیگری که دارد نمی‌تواند آن را دوباره در صنایع مصرف کند تا به نفع آنها عمل کرده باشد.

به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی یارانه انرژی صنایع حذف شود

حسین زمانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر اعمال تخفیف در خوراک پالایشگاه‌ها، اظهار می‌کند: آقای زنگنه اعلام کرد یک ماه تخفیف به خوراک پالایشگاه‌ها داده شده اما ادامه این تخفیف در اختیار ایشان نبوده و سران قوا باید برای آن تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به فضایی که اکنون در بازار حاکم است و ریزش حدود ماهه که ریزش بیش از ۵۰ درصدی بازار را تجربه کردیم این موضوع می‌تواند محرک قوی برای حرکت رو به بالا بازار سرمایه باشد زیرا صنایع فولادی، فلزی و فراورده‌های نفتی سهم بالایی در شاخص داشته و می‌توانند محرک قوی برای حرکت رو به رشد بازار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: بنابراین هر گونه اعمال تخفیف در این صنایع با توجه به تثبیت نرخ دلار در بیش از ۲۲ هزار تومان و اخبار خوب سیاسی که از برجام منتشر شده با توجه به صادرات محور بودن این شرکت‌ها می‌تواند موجب افزایش سودآوری آنها شود.

زمانی اضافه می‌کند: همچنین P/E این شرکت‌ها به کمتر از ۱۰ و P/E بازار نیز به حدود ۱۳ رسیده است که جایگاه بسیار جذابی برای گارد صعودی بازار در همین حوالی است. با توجه به اوضاع حساس کنونی، برداشتن یارانه انرژی صنایع ضربه بدی به بازار زده خواهد زد، زیرا این صنایع اثرات خاصی نیز در شاخص کل بازار دارند.

وی ادامه می‌دهد: در این برهه از زمان با توجه به نا امیدی زیادی که بر بازار حاکم است و دولت و مجلس به خوبی بر این موضوع واقف هستند این اتفاق نخواهد افتاد. البته اگر بازار گارد صعودی به خود بگیرد و حرکت مثبتی داشته باشد، ممکن است این تخفیف‌ها به صورت پله‌ای برداشته شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: یکی از وظایف دولت حفاظت و صیانت از بازار سرمایه است و اکنون که سهام پالایشی و فولاد تا ۷۰ درصد ریزش داشته به نظر می‌رسد دولت تا چند ماه آینده آرامش بازار را حفظ کند.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد لازم است مسئولان درباره انتشار اخباری که مرتبط با بازار سرمایه است، توجه و دقت بیشتری داشته باشند زیرا همانطور که شاهد هستیم این روزها، ساده‌ترین اخبار از جمله کاهش نرخ دلار، قیمت گذاری دستوری، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه و اخباری که در گزارش اخیر بررسی شد، تأثیرات مستقیمی بر روند بازار سرمایه داشته و موجب افزایش تلاطم و نوسان و جو روانی منفی در آن می‌شود.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 471937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.