اما و اگرهای صادرات محصولات کشاورزی در اصفهان

با توجه به ظرفیت استان اصفهان در کشت محصولات کشاورزی لازم است که زنجیره تولید و فروش این محصولات به طور کامل دیده شده و زمینه های لازم برای صادرات آن نیز فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آخرین گزارش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، تولید محصولات زراعی این استان نسبت به هفت سال قبل ۴۰.۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته مرادمند، میزان تولید محصولات زراعی در سال ۹۲ سه میلیون و ۲۰۹ هزار و ۳۲۸ تُن بود که این رقم در پایان سال گذشته به چهار میلیون و ۴۹۷ هزار و ۸۶۴ تُن رسیده و این در حالی است که کاهش بارش‌ها و جریان غیردائم رودخانه زاینده‌رود به عنوان منبع اصلی آبیاری را در این سال‌ها شاهد بودیم. گندم، جو، ذرت علوفه‌ای و صیفی‌جات از جمله انواع محصولات کشاورزی است که در اصفهان کشت شده و تولید آنها در چند سال اخیر افزایش یافته است؛ استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی اعم از خرما، انار و پسته تا بادام، گردو و انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار را دارد.

اما نکته‌ای که پس از تولید محصولات کشاورزی حائز اهمیت است، تأمین زنجیره فروش و حمایت آن تا رسیدن محصول به مقصدهای صادراتی است.

آنطور که معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفته است، در سال گذشته ۱۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از مبدا تولید استان اصفهان به کشورهای اوراسیا به ارزش ۲۷.۵ میلیون دلار صادر شد که این میزان در سال ۱۳۹۷ معادل ششصد و ۵۶ تن و به ارزش ۱.۶ میلیون دلار بود.

به گفته حاجی مرادی این آمار بیانگر افزایش ۱۹۰۰ برابری میزان وزنی صادرات و ۱۶۰۰ برابری ارز آوری است؛ همچنین عمده کالاهای صادر شده به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا انواع لبنیات به خصوص کره، خامه، پنیر، شیر تازه و انواع فلفل، گل کلم، سیب و انواع آب میوه، ترشیجات، سبزی خشک و خرما بوده است.

اقدامات حمایتی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان

ولی الله هادیان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای حمایت از بخش کشاورزی در استان انجام می‌شود؟ گفت: بخش زیادی از فعالیت‌های استان در حوزه آبخیزداری بوده است، با توجه به اینکه استان اصفهان با کمبود شدید آب مواجه است در طرح‌های آبخیز داری و آبیاری قطره‌ای دولت ۸۵ درصد هزینه‌های تغییر روش آبیاری را پرداخت می‌کند.

وی افزود: همچنین به گلخانه‌ها تسهیلات با بهره ۷ تا ۱۴ درصد در انواع مناطق تعلق می‌گیرد، به طوری که اکنون شاهد تأسیس انواع گلخانه‌ها در در تیران و کرون و فلاورجان هستیم.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه انجام این فعالیت‌ها با هدف بالا بردن بهره‌وری در کشت محصولات کشاورزی است، اضافه کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که محصول تولید شده باید به بازار مصرف نیز برسد و اینگونه نباشد که کشاورز ضرر ببیند، بنابراین در موضوع حمل و بازارهای محصول بر کشورهای آسیای میانه هدف گذاری کرده‌ایم.

هادیان افزود: در روسیه به دلیل سرمای شدید، تولید محصولات کشاورزی هزینه بسیار بالایی دارد بنابراین این کشور می‌تواند مقصد خوبی برای محصولات کشورمان باشد. به دنبال ایجاد یک پایانه صادراتی محصولات کشاورزی هستیم تا محصولات کشاورزی در آن بسته بندی شده و مستقیماً صادر شود البته لازم است محصولات از نظر کیفی بهبود یافته و متناسب با ذائقه و فرهنگ مصرفی کشورهای مقصد تهیه شود.

به حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی یارانه تعلق بگیرد

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان در مجموعه‌ای از پیشنهادات از سازمان توسعه تجارت درخواست کرده است یارانه‌ای به کرایه حمل هوایی تعلق بگیرد تا توجیه اقتصادی پیدا کرده و زودتر به بازارهای مصرف برسد.

هادیان افزود: در این مسیر می‌توان از امکانات کارگو ترمینال اصفهان نیز استفاده کرد و محصولات فساد پذیر کشاورزی را زودتر به بازار مصرف رساند، اکنون تمام محصولات سبزی و صیفی از مسیر زمینی به آستارا و از آنجا به روسیه صادر می‌شود که در مسیر تلفات و ضایعات دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از تولید کنندگان نیز در صدد صادرات نیستند و به جنبه‌های صادراتی فکر نمی‌کنند اگر بدانند هزینه حمل محصول کاهش یافته است صادرات توسعه می‌یابد و از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: اکنون کرایه حمل هوایی برای هر کیلو بار کشاورزی از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان است که برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد، این در حالی است که بازارهای صادراتی این محصولات به وفور وجود دارد هم اکنون نیز محصولاتی همچون فلفل دلمه‌ای و گل و گیاه زینتی صادر می‌شود اما این محصولات در مسیر ضایعات زیادی را متحمل می‌شود.

هادیان افزود: پیش از این کارگو ترمینال وجود نداشت اما اکنون تمام متولیانی که باید صادرات یک محصول را تأیید کنند در کارگو ترمینال حضور دارند و اگر حضور نداشته باشند نیز در صورت لزوم به سرعت حضور یافته و تاییدیه لازم را می‌دهند بنابراین محصولات فساد پذیر از کارگو ترمینال با سرعت بیشتری صادر می‌شود، همچنین در این مکان سردخانه تعبیه شده تا محصولات در آن نگهداری شود و فاسد نشود.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که با توجه به فاسد شدنی بودن محصولات کشاورزی آن را زودتر به بازار مصرف برسانیم و با توجه به اینکه هزینه حمل هوایی زیاد است بخشی از آن را سازمان توسعه تجارت بر عهده بگیرد و یارانه‌ای برای حمل بار هوایی در نظر گرفته شو اما پاسخی که از این سازمان دریافت کردیم این بود که فقط تشویق‌های صادراتی است که سازمان توسعه تجارت می‌تواند به بخش خصوصی ارائه دهد اما مشوق‌های صادراتی عام است و باید به همه فعالان بخش خصوصی اعم از زمین، هوایی و … تعلق بگیرد.

کد خبر 471695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.