اقتصاد جهان، متاثر از عدم قطعیت

شواهد حاکی است که عدم قطعیت جهانی به طور چشمگیری اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ رویدادهایی نظیر شیوع بیماری کووید-۱۹ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، طی حدود یک سال گذشته، این واقعیت را بیش از پیش به تصویر کشیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عدم قطعیت بیانگر وضعیتی ابهام‌آلود و نامشخص است که تردید در مورد یک پدیده و نبود دانش کافی برای حدس رویدادهای آینده را منعکس می‌کند. عدم قطعیت، نمایانگر موقعیتی است که اطمینان در مورد مشخصات یک واقعه و اینکه چه پیشامدهایی رخ می‌دهد، وجود ندارد و در واقع، ناتوانی بشر در مورد تشخیص پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یا تعیین احتمال پیامدهای یک رخداد را به تصویر می‌کشد. شواهد حاکی است که عدم قطعیت جهانی در همان آغاز انتشار ویروس کرونا به سطحی غیرمنتظره رسید و هر روز بر شدت آن افزوده شد به طوری که هم‌اینک شاخص عدم قطعیت جهانی به حدود ۵۰ درصد بیش از میانگین تاریخی آن طی سال‌های بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ رسیده است. علاوه بر این، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز سی و یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ و نوسان روابط چین و ایالات متحده آمریکا نیز بر عدم قطعیت جهانی افزود و آن را در سطحی باورنکردنی قرار داد.

عوامل مؤثر بر عدم قطعیت جهانی

رشد اقتصادی در قدرت‌های برتر اقتصاد دنیا نظیر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر فعالیت‌های اقتصادی در سایر نقاط دنیا به شمار می‌رود. اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن همه را با خود درگیر کند اینکه آیا این واقعیت در مورد عدم قطعیت جهانی نیز صدق می‌کند یا نه؟ به عنوان مثال، آیا با توجه به ارتباط بیشتر کشورهای سراسر دنیا، می‌توان انتظار داشت عدم قطعیت در نتیجه انتخابات آمریکا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین افزایش یابد و سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرار دهد؟

اقتصاددانان به منظور پاسخ به این پرسش، یک شاخص به وجود آورده‌اند که میزان "افزایش عدم قطعیت" را از قدرت‌های برتر اقتصادی جهان تا سایر مناطق دنیا، اندازه‌گیری می‌کند. به ویژه، این محققان گزارش‌های واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست که تعداد ۱۴۳ کشور سراسر دنیا را از اوایل سال ۱۹۹۶ تا اواخر سال ۲۰۲۰ تحت پوشش قرار داده است تجزیه و تحلیل می‌کنند.

افزایش عدم قطعیت از هر قدرت برتر اقتصادی به وسیله میزان تکرار کلمه "عدم قطعیت" در گزارش‌ها نسبت به نام کشور مربوطه، تخمین زده می‌شود. به خصوص، اقتصاددانان برای هر کشور تعداد کلمات "نامعلوم"، "عدم قطعیت" و "ابهامات" را که در نزدیکی نام آن کشور آمده است بررسی می‌کنند. نام کشور، رئیس‌جمهور، نام بانک مرکزی، رؤسای بانک و رویدادهای اصلی هر کشور از جمله کلمات مرتبط با آن در نظر گرفته می‌شود و در تجزیه و تحلیل داده‌ها، به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. افزایش این کلمات در یک متن، حاکی از بالا رفتن سطح عدم قطعیت در کشور مورد نظر است که در نهایت به مقایسه بین نقاط مختلف جهان منجر می‌شود.

نتایج یافته‌های پژوهشگران

محققان در پایان مطالعات خود و در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان انتظار داشت عدم قطعیت در نتیجه انتخابات آمریکا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین افزایش یابد و سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرار دهد یا نه، به دو پاسخ دست یافتند. اول، بله، عدم قطعیت در قدرت‌های برتر جهانی می‌تواند بر عدم قطعیت سایر نقاط دنیا نیز تأثیر بگذارد و دوم، تنها ایالات متحده آمریکا و بریتانیا عدم قطعیت سایر نقاط دنیا را به طور چشمگیری تحت تأثیری قرار می‌دهد و دیگر کشورها نقشی بسیار جزئی در این زمینه ایفا می‌کند.

در واقع، عدم قطعیت در ایالات متحده آمریکا، منبع مهمی از تغییر آن در سایر نقاط دنیا، طی چند دهه اخیر بوده است. به عنوان مثال، طی سال‌های بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، عدم قطعیت در آمریکا، منجر به عدم قطعیت هشت درصدی در سایر کشورها و حدود ۲۳ درصد افزایش در عدم قطعیت جهانی نسبت به میانگین آن در تاریخ جهان شده بود. در چهار سال گذشته نیز، عدم قطعیت آمریکا افزایش ۱۳ درصدی این شاخص در سایر کشورها و ۲۰ درصدی نسبت به میانگین عدم قطعیت جهانی را در پی داشته است.

عدم قطعیت مربوط به مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز نقش مهمی در افزایش این شاخص طی چهار سال گذشته در سراسر جهان ایفا کرده است. نهایتاً، میزان عدم قطعیت سایر قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان نظیر کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن نقشی بسیار جزئی در افزایش عدم قطعیت سایر نقاط جهان ایفا کرده است. البته در این بین، کشور چین به خاطر تنش‌های تجاری خود با آمریکا طی چند سال گذشته، یک استثنا محسوب می‌شود و اقتصاد کشورهای آسیایی را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 471642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.