کاسبان تحریم نگران از بازگشت آمریکا به برجام!

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

یک پیشنهاد متفاوت برای متنبه کردن نماینده ای که به سرباز سیلی زد

ناصر ایمانی، درباره توهین میهمان یکی از برنامه‌های صدا و سیما علیه رئیس جمهوری، گفت: شکی در زشت بودن اظهارات او ندارم و همه بدون گرایش حزبی و جناحی این سخنان را محکوم کردند. اما سوال اینجاست که چرا برخی فضا را چنان مساعد می‌بینند که در تریبون عمومی این گونه به رئیس‌جمهوری توهین کنند.

این فعال اصولگرا، مرز انتقاد و پرخاشگری نزد نخبگان را نامشخص عنوان کرد و ادامه داد: برخی فکر می‌کنند اگر بخواهند انتقاد کنند و یا انتقادشان خیلی تند باشد حتماً باید فحاشی کنند. فکر می‌کنیم لازمه انتقاد صریح، توهین است و گر نه انتقادش مورد قبول نیست.

ایمانی همچنین با اشاره به برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: نوع حساسیت مردم نسبت به این ماجرا خوب بود و باید از این واکنش‌ها استقبال کنیم. عکس‌العمل جامعه به این اتفاق، روح عدالت‌خواهی و ضد تبعیض مردم را نشان می‌دهد. بنابراین باید از واکنش افکار عمومی نسبت به این اتفاق خوشحال باشیم و اظهار نگرانی نکنیم.

وی افزود: این نماینده در برخورد با سرباز راهور ناجا دچار خطا شد و عذرخواهی کرد. همه ما هم در زندگی شخصی خود بارها خطاهایی را مرتکب می‌شویم اما رفتار این نماینده مجلس خوب نبود. مردم نمی‌خواهند فردی چون یک نماینده مجلس که مسؤولیتی دارد قانون را زیر پا بگذارد.

ایمانی گفت: اتفاقاتی از این دست در موارد نادر رخ می‌دهد، نباید این موضوع را خیلی بزرگ کنیم که تمام مسؤولان کشور در تمامی سطوح برخورد متکبرانه با مردم دارند، نه اینگونه نیست! اکثریت قاطع مسؤولان مملکت اینگونه نیستند. چند روز پیش با هواپیما به تهران آمدم. استاندار آن بخش با هواپیما کنار مردم بدون هیچ گونه استقبال و تشریفاتی کیف خود را برداشت و رفت. این نمونه‌ای از رفتار مسؤولان مملکتی است که دیده نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر یک نماینده نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند بزرگ‌نمایی این رفتار غلط است. معتقدم باید با این افراد فرهنگی برخورد کرد نه صرفاً برخورد قضائی. مثلاً تمام دوستان و همکاران این نماینده خاطی باید به او تذکر جدی دهند تا بفهمد مردم و افکار عمومی نسبت به این مسائل حساسیت دارد.

فیروزی پوربادی: «قالیباف» و «رئیسی» می‌توانند از چهره‌های مطرح در انتخابات ۱۴۰۰ باشند

رحمت الله فیروزی پوربادی با اشاره به فعالیت احزاب و جریانات سیاسی در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، بیان کرد: امیدوار هستیم برای برگزاری انتخابات پرشور احزاب و جریانات سیاسی در صحنه حاضر شده و فعالیت‌های خوبی را آغاز کنند. بستر لازم برای فعالیت و رقابت احزاب و جریانات سیاسی فراهم است. ان شاءالله با فعالیت احزاب شاهد رقابت سازنده بین کاندیداها بوده و مردم با دیدباز پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: فعلاً گمانه زنی‌هایی در خصوص افراد و چهره‌هایی که قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارند، مطرح است اما قطعی نشده است. در اسفند ماه تقریباً به طور قطعی حضور چهره‌ها مشخص خواهد شد. امیدوار هستیم مردم در انتخابات پیش رو با در نظر گرفتن همه جوانب به افراد توانمند، متدین، شجاع، ساده زیست و خدمتگزار رأی دهند تا در چهار سال پیش رو شاهد گام برداشتن در مسیر سازندگی و توسعه کشور باشیم.

نماینده مردم نطنز در مجلس، تصریح کرد: کسانی که تاکنون گمانه زنی‌هایی در خصوص حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است، آقایان رئیسی، قالیباف، دهقان و چندین فرد دیگر هستند اما در اسفند ماه به طور قطعی چهره‌هایی که در انتخابات ۱۴۰۰ با یکدیگر رقابت خواهند کرد، مشخص خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش نشاط سیاسی و مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰، بیان کرد: قطعاً برای تشویق مردم به حضور در صحنه انتخابات باید همه سلایق سیاسی در نظر گرفته شود و کاندیداهای جریانات مختلف در عرصه رقابت حضور یابند. با تلاش شورای نگهبان عناصری که فاقد سو سابقه بوده و از توانمندی لازم برای اداره کشور برخوردار هستند، باید در رقابت‌ها حاضر شده و تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم انجام دهند.

فعالیت احزاب کمک بزرگی به گرم شدن فضای انتخابات می‌کند

جمال عرف در هفتمین همایش ویدئو کنفرانسی معاونان سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور، اظهار داشت: تأکیدات مصرح مقام معظم رهبری بر مشارکت پرشور است و برای همین تلاش داریم در جهت برقراری شرایط مشارکت پرشور تلاش کنیم.

وی با تشریح شرایط رو به بهبود و آرامش کشور، اظهار داشت: انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مهم‌ترین اتفاق سیاسی کشور در سال آینده است و باید با فعال کردن همه ظرفیت‌های بالقوه، امکان برگزاری انتخاباتی پرشور در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به در پیش بودن ایام الله دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی به بیانات حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی استناد کرد و گفت: مردم در اندیشه امام و رهبری، جایگاه محوری و تعیین کننده دارند و امروز به تعبیر مقام معظم رهبری، همه ما باید پاسدار و حافظ اندیشه‌های حضرت امام باشیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با مرور اتفاقات تلخ و شیرین کشور و جهان در سال ۲۰۲۰، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اتفاق سیاسی که در این سال رخ داد، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و امروز شاهد این هستیم که ترامپ و تیم سیاسی‌اش که به دنبال ضربه زدن به ملت و مردم عزیز کشورمان بودند، چگونه شکست خوردند و حتی در آستانه استیضاح در سنا هستند و ملت ایران در سایه مقاومت فعال، پیروز واقعی هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور به مسأله مشارکت و حضور مردم به عنوان رکن و اساس انتخابات اشاره کرد و گفت: تأکیدات مصرح مقام معظم رهبری بر مشارکت پرشور است و برای همین تلاش داریم در جهت برقراری شرایط مشارکت پرشور تلاش کنیم.

وی افزود: یکی از ملزومات جدی و اساسی مشارکت بالا، تحقق رقابت واقعی و تنوع سلایق و افکار است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به فعالیت قانونی ۱۲۰ حزب مجوز دار در کشور گفت: بی تردید، جنب و جوش و فعالیت این احزاب، کمک بزرگی به گرم شدن فضای انتخابات ۱۴۰۰ خواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که با استفاده درست و سنجیده از تجربه انتخابات اسفندماه گذشته، انتخابات ۱۴۰۰ با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، در شرایط کاملاً ایمن برگزار و مردم شریف ایران بدون دغدغه در انتخابات شرکت نمایند.

کاسبان تحریم با چه کسانی همسو هستند؟

حضور جو بایدن در کاخ سفید، امیدها به بازگشت آمریکا به برجام و رفع تمامی تحریم‌ها را زنده کرد. با این وجود، کاسبان تحریم مانند همیشه موضع گیری کردند. مساله اینجاست که موضع رژیم اشغالگر قدس همین بوده و تندروهای داخلی گاه با موضع خود نخواسته در حال بازی در پازل بدخواهان هستند. معاون اول رئیس‌جمهوری به اظهارات ضدایرانی مقامات صهیونیستی واکنش نشان داد.

پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و حضور چهره‌ای دموکرات در کاخ سفید، امیدهایی برای جبران خطای دیپلماتیک رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر خروج از توافق‌نامه برجام به وجود آمد. کسانی که در ایران به‌دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بودند، انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را به فال نیک گرفتند تا شاید رئیس‌جمهور جدید بازگشت به برجام را در دستورکار قرار دهد. رفع تحریم‌ها اما نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایی را نیز به دنبال داشت. دلواپسان و کاسبان تحریم در داخل از کسانی هستند که مخالف رفع تحریم‌های ایران‌اند. بااین‌حال رفع تحریم و کاهش تنش میان ایران و آمریکا تنها مخالفان داخلی ندارد. اخیراً یکی از سران نظامی رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز از بازگشت به برجام اظهار نگرانی کرده و ضمن تهدید ایران به آمریکا تذکراتی داده است. این امر با پاسخ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری همراه بود.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۵۸ به‌صورت یکجانبه آغاز شد. این تحریم‌ها از ابتدای عمر انقلاب فشارهایی را علیه ملت و دولت‌های ایران وارد کرد. تحریم‌های آمریکا در سال ۸۵ و با روی کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شدت گرفت و پرونده هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت. همین امر آغازی بر تلاش آمریکا برای تحریم چندجانبه ایران بود. از اواخر دهه ۸۰ و در دوران دولت دهم، فشارهای جهانی علیه ایران شدت گرفت و تحریم آسیب‌های بسیاری به بدنه اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرد.

مذاکرات ایران با آمریکا در نیمه دهه هشتاد و با اجازه رهبر معظم انقلاب آغاز شد. با این وجود دستاورد چندانی در این مذاکرات به دست نیامد. دولت روحانی با شعار مذاکره روی کار آمده و اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داد. همین امر منجر به توافقنامه برجام و ایجاد گشایش در فضای اقتصادی کشور شد.

با تمامی این احوال، عمر دولت باراک اوباما که طرف مذاکره ایران بود به پایان رسید و ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. اکنون و پس از پایان دولت ترامپ، بازگشت به برجام می‌تواند بار گرانی را از دوش اقتصاد کشور بردارد. با این‌حال دلواپسانی که از ابتدای استقرار دولت یازدهم و دوازدهم مانع‌تراشی‌هایی مقابل مسیر تنش‌زدایی در روابط دیپلماتیک ایران انجام داده بودند، اکنون نیز از احیای برجام خوشایند نیستند.

کاسبان تحریم و کسانی که کامیابی سیاسی و اقتصادی خود را بر ادامه فشارها می‌بینند، اکنون نیز مخالفت‌های خود با بازگشت به برجام را بیان می‌کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز با شروطی آمادگی ایران برای تعامل سازنده را بیان کرده‌اند.

تنها کاسبان تحریم، برخی تندروهای داخلی نیستند. به نقل از روزنامه ماینیچی، اخیراً یکی از مسئولان نظامی رژیم غاصب صهیونیستی نیز با اشاره به شعار انتخاباتی بایدن مبنی بر اینکه «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای‌اش» آمریکا هم به توافق بازمی‌گردد، در اظهاراتی از بازگشت آمریکا به برجام ابراز نگرانی کرده است.

موضوع قابل تأمل در این کنش سیاسی، آن است که عده‌ای در داخل کشور با وجود محکوم کردن سیاست‌های ضدایرانی و سخن گفتن از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی، در تناقضی آشکار با دشمنان قسم‌خورده ایران و جنایتکاران صهیونیستی ناخواسته هم مسیر شده‌اند. این مساله تاسف‌برانگیز، موضوعی است که مشت بسیاری از افراد تندرو را باز می‌کند.

مسئول نظامی رژیم اشغالگر در بخش دیگری از گفته‌های خود تصریح کرد که به نیروهایش دستور داده است، آمادگی برای اقدام تهاجمی احتمالی علیه ایران در سال آینده را بالا ببرند. این اظهارات بی‌پایه و اساس از سوی مسئولان کشور بدون پاسخ نماند و به گزارش ایسنا، صبح روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به تهدید نظامی یک مقام اسرائیلی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تاکید کرد: «اسرائیل در حدی نیست که ایران را تهدید کند.»

نورانی‌نژاد: دوم خرداد ۷۶ به نفع انقلاب بود

حسین نورانی‌نژاد پیرامون دوم خرداد ۷۶ اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به یک معنا به دستاوردهای خودش رسید و به یک معنا هم به دستاوردهایی نرسید. انقلابیون یک دوران گذار را دنبال می‌کردند و آن سرنگونی حکومت پهلوی بود که به آن رسیدند.

وی ادامه داد: انقلابیون کمتر به این موضوع در شعارها و مباحثشان پرداختند که دقیقاً از چه حکومتی دفاع می‌کنند و مطالبه شأن چه حکومتی است؛ چون خیلی این موضوع روشن نبوده، نمی‌توان خیلی قضاوت کرد که در این راستا موفق یا ناکام بودند.

نورانی نژاد گفت: به عنوان مثال در عنوان جمهوری اسلامی مشخص نمی‌کنند که اسلام قرار است قید بر جمهوری باشد یا خیر. ما برای هر دوی این برداشت‌ها هم در میان سخنان رهبران انقلاب و هم در قانون اساسی نشانه‌هایی داریم و چالش‌های در بین نیروهای نظام در این رابطه وجود داشته است؛ برخی اسلام را قید می‌دانند، برخی صفت.

وی افزود: ما تا حدی در زمینه استقلال سیاسی موفق بودیم. اگر چه وقتی کشوری در اقتصاد ضعیف است در مسائل سیاسی هم ضعیف می‌شود و ما این موضوع را حس کردیم اما در مجموع شعار استقلال تا حدی محقق شده است. لازم به ذکر است شعار انقلابیون از شعار آزادی فقط آزادی سیاسی بوده است.

نورانی نژاد گفت: راهکارهای رسیدن به آرمان‌های دست‌نیافته، مدارا نسبت به همه شهروندها و تعامل با همه جهان است. پیدا کردن جایگاه بین المللی شایسته و افزایش عدالت در همه ابعاد از جمله دیگر مشخصات لازمه است. هنوز بعد چهار دهه از انقلاب حس تبعیض میان مردم زیاد است و این موضوع شایسته مردم برآمده از انقلاب اسلامی نیست.

وی اظهار عقیده کرد: مهم‌ترین اتفاق به سود انقلاب در طول جمهوری اسلامی دوم خرداد ۷۶ بود. همان ضعف‌ها که در گفت و گوی ایجابی انقلاب وجود داشت را نشان می‌داد. اصلاحات تلاشی بود که این «گذار به» را معطوف به حقوق تمامی شهروندان در انقلاب محقق کند. اگر این جریان به اهداف خودش می‌رسید مهم‌ترین خدمت به انقلاب بود.

کد خبر 471534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.