نزاع و درگیری سوغات جوامع مدرن امروز

پدیده نزاع و درگیری در جامعه، از آن دسته آسیب‌هایی است که با ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از دشمنی ایجاد می‌کند، سردی روابط عاطفی، کاهش آستانه تحمل، نبود تاب‌آوری و ندانستن حقوق شهروندی از مهم‌ترین عوامل بروز نزاع درجوامع و به ویژه در بین شهرنشینان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی به دنیایی از موارد و مسائل مختلف نزاع و درگیری برمی‌خوریم که هر کدام داستانی جداگانه و قابل تأمل برای بررسی دارد، از درگیری‌های خانوادگی و طایفه‌ای گرفته تا درگیری‌های خیابانی، همه و همه به دلیل نبود تاب‌آوری و درک متقابل افراد رخ می‌دهد، همچنین در بین اخبار تلخ کرونایی خبرهای نزاع و درگیری بین شهروندان بر سر موضوعات روزمره بیش از گذشته به گوش می‌رسد و این شبهه را به وجود آورده که طغیان کرونا نه تنها جسم و جان آدمی را تهدید می‌کند، بلکه اعصاب و روان افراد را نیز نشانه گرفته و تاب‌آوری در مراودات و ملاحظات اجتماعی را کاهش داده است.

بنابر آمار ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور در سه ماهه نخست سال ۹۹، ۱۴۶ هزار و ۳۵۳ مورد مراجعه به پزشکی قانونی در پی نزاع به ثبت رسید که ۱۰۱ هزار و ۷۲۱ مورد از مراجعات مربوط به مردان و مابقی (۴۴ هزار و ۶۳۲ مورد مراجعه) مربوط به زنان بوده است. بر اساس این آمار، به ترتیب استان‌های تهران با ۲۲ هزار و ۷۱۰، خراسان رضوی با ۱۲ هزار ۸۶۸ و آذربایجان شرقی با ۱۰ هزار ۳۳۴ مورد، بیشترین مراجعات و استان‌های بوشهر با ۹۰۷، ایلام با ۹۳۲ و هرمزگان با یک هزار و ۸۴ مورد، کمترین مراجعات در پی نزاع به مراکز پزشکی قانونی را در سه ماهه نخست سال ۹۹ به خود اختصاص دادند.

جابه‌جایی ارزش‌ها نتیجه ایجاد نزاع و درگیری

مجید محمدی، کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی در خصوص دلایل نزاع و درگیری در جامعه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نزاع در جوامع در حال توسعه و گذر از سنتی به مدرن به دلیل جابجایی ارزش‌های اجتماعی و کاهش تقید به هنجارهای موجود مشاهده می‌شود، نزاع و درگیری در جوامع سنتی از آن دسته آسیب‌ها و معضلات اجتماعی است که متأثر از سایر عوامل اجتماعی از جمله سرمایه اجتماعی، کنترل اجتماعی و اختلافات اجتماعی خواهد بود.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر باید به شناسایی عوامل ایجاد نزاع و درگیری توجه کنند تا بتوانند با اقدامات مناسب از جمله تقویت سرمایه اجتماعی، کنترل تعلقات سنتی و نارضایتی و اختلافات اجتماعی از تداوم و تشدید پدیده نزاع و درگیری به ویژه نزاع و درگیری دسته جمعی پیشگیری کنند.

این جامعه‌شناس با توضیح اینکه پدیده نزاع و درگیری در جامعه‬ با ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، کینه و دشمنی را به وجود می‌آورد، می‌افزاید: این کینه و دشمنی با زمینه‌سازی برای ایجاد نزاع و تنش‌های بعدی، جامعه را از نظر مادی و معنوی متضرر می‌سازد.

نزاع و درگیری بین جوانان بیشتر است

وی با اشاره به بیشتر بودن میزان نزاع و درگیری در بین جوانان، خاطرنشان می‌کند: تحقیقات نشان داده بین نظارت والدین بر رفتار فرزندان، نظارت اجتماعی غیررسمی، نظارت رسمی، تحصیلات و نزاع و درگیری جوانان رابطه معکوس وجود دارد، همچنین میزان نزاع و درگیری افراد بیکار از افراد شاغل بیشتر است، بنابراین بدرفتاری والدین و نبود نظارت والدین بر رفتار فرزندان بیشترین اثر مستقیم را بر افزایش میزان نزاع و درگیری بین جوانان دارد، علاوه بر بدرفتاری و نبود نظارت والدین در خانواده، دوستی با همسالان بزهکار نیز در بروز نزاع و درگیری جوانان مؤثر است.

محمدی می‌گوید: افراد با تحصیلات پایین‌تر تمایل بیشتری نسبت به نزاع دارند و در‬ افراد متأهل و افراد مجرد از نظر میزان گرایش و تمایل به نزاع تفاوت وجود دارد، چرا که اکثر افراد متأهل کمتر خود را درگیر نزاع می‌کنند و بیشتر دنبال حل مسئله در جوی آرام هستند.

این جامعه‌شناس در خصوص ریشه افزایش خشونت و به دنبال آن افزایش نزاع و درگیری در جامعه، اضافه می‌کند: ریشه خشونت و درگیری در جامعه ضعیف بودن سواد ارتباطی برخی افراد است، افراد در خانواده، مدرسه، دانشگاه، جامعه و هیچ جای دیگری مهارت‌های برقراری ارتباط با دیگری را نیاموخته‌اند و آموزش به موقع حرف زدن و سکوت کردن، بجا از حق دفاع کردن، دور شدن از موقعیت‌های ناهنجار و از همه مهم‌تر مدیریت کردن خشم را ندیده‌اند و باید بدانیم داشتن این مهارت‌ها نشانه هوش اجتماعی افراد است که اگر در فردی وجود داشته باشد، قطعاً به سمت نزاع و درگیری نخواهد رفت.

تأثیر مهارت برقراری ارتباط و افزایش تاب‌آوری در کاهش نزاع

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد به دلیل ساختار شخصیتی ضعیفی که دارند با کوچک‌ترین انتقاد سریع واکنش خشونت‌آمیز نشان می‌دهند، تصریح می‌کند: پس داشتن مهارت برقراری ارتباط مؤثر و افزایش تاب‌آوری بسیار مهم است، چرا که از وقوع و بروز بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌ها جلوگیری می‌کند.

کرونا، خانه نشینی و افزایش خشونت

محمدی با بیان اینکه کرونا، تبعات اقتصادی و خانه‌نشینی تا حدودی موجب افزایش خشونت‌ها به‌ویژه در حوزه خانواده شده است، می‌گوید: در این روزها خانه‌نشینی و شیوع کرونا در افزایش آمار نزاع و درگیری بی‌تأثیر نبوده است و باعث افزایش درگیری‌های خانوادگی بین زوج‌ها و سایر افراد خانواده شده است، زیرا شیوع کرونا موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و کاهش درآمدها شد و در کنار آن سنگینی هزینه‌های زندگی و گرانی‌ها، آستانه تحمل افراد را پایین آورد و وقتی این افراد به دلیل خانه‌نشینی در دوران کرونا به ناچار ساعات بیشتری را در کنار یکدیگر می‌گذرانند، اگر مهارت مدیریت خشم و برقراری ارتباط درست را نداشته باشند، منجر به بروز درگیری و تنش بین افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش سیر آمار نزاع و درگیری‌های خیابانی و خانوادگی در جامعه صعودی بوده است، ادامه می‌دهد: اختلافات و نزاع خانوادگی قبلاً هم بوده، اما در این روزها که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است و بچه‌ها همه وقتشان را در خانه می‌گذرانند، دعوا و اختلافات بین فرزندان، والدین یا خواهر و برادرها بیش از گذشته شده که همه این موارد نشانگر نداشتن توان برقراری ارتباط صحیح و کنترل و مدیریت خشم است.

این جامعه‌شناس افزایش سواد ارتباطی و آگاهی را از راهکارهای کنترل خشم و کاهش نزاع و درگیری میان افراد می‌داند و می‌گوید: آموزش سواد ارتباطی در مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و باید خودمان دنبال یادگیری آن باشیم و منتظر نمانیم تا دیگری برای یاد دادن به دنبالمان بیاید یا کلاس آموزشی برایمان بگذارند، باید از دوره خانه‌نشینی این روزها استفاده کنیم و سواد ارتباطی خود را افزایش دهیم، حالا که فضای مجازی فراگیر شده و در این فضا همه جور محتوایی از جمله محتوای آموزشی هم وجود دارد، لازم است از ظرفیت فضای مجازی به درستی استفاده کنیم و برای یادگیری وقت بیشتر بگذاریم.

وی توضیح می‌دهد: اغلب درگیری‌ها بر سر موضوعات بسیار پیش پا افتاده از جمله دعوا بر سر جای پارک، تصادف و مشکلات آپارتمان‌نشینی است، در واقع علت تشکیل بیشترین پرونده‌های درگیری خیابانی همین موضوعات به ظاهر بی‌اهمیت است چرا که برخی از شهروندان به حق و حقوق خودشان واقف نیستند.

کنترل خشم راهکار کاهش نزاع و درگیری

آرزو شاه‌میوه اصفهانی، روانشناس و مدرس دانشگاه، نیز درباره مدیریت خشم و کاهش نزاع و درگیری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: خشم هیجانی است که به صورت جسمی، احساسی، انگیزشی و با جلوه‌های کلامی یا غیرکلامی و چهره‌ای ابراز می‌شود که این امر واکنش طبیعی شخص یا ارگانیزم بدن است نسبت به شرایطی که مورد انتظار وی نباشد.

وی ادامه می‌دهد: احساس خشم می‌تواند از یک احساس رنجش خفیف شروع شده و تا یک عصبانیت شدید ادامه یابد که ممکن است منجر به نزاع و درگیری میان افراد شود که گاهی عواقب جبران‌ناپذیری از جمله وقوع قتل، نقص عضو شدن و طلاق را به دنبال داشته باشد.

تفاوت خشم، پرخاشگری، خشونت و خصومت

این روانشناس با اشاره به اینکه خشم، پرخاشگری، خشونت و خصومت با یکدیگر متفاوت است، تصریح می‌کند: خشم یک احساس است، اما پرخاشگری به معنی هرنوع آسیب‌رسانی فیزیکی، روانی و خشونت است، خصومت نگرشی است که شامل دوست نداشتن دیگران و ارزیابی منفی درباره آن‌ها خواهد بود، پس با آگاهی از معنا و مفهوم خشم، پرخاشگری، خشونت و خصومت می‌توان درک و سواد برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را در خود بهبود ببخشیم و به دنبال آن شاهد کاهش بروز نزاع و درگیری باشیم.

وی با بیان اینکه خشم احساسی طبیعی و لازم است، اما باید مدیریت شود، می‌افزاید: وقتی شدت و مدت خشم بسیار زیاد باشد، در موارد زیادی اتفاق بیفتد و نحوه ابراز آن هم توسط فرد مناسب نباشد، می‌تواند مشکل‌ساز شود و باعث افزایش میزان درگیری و نزاع از طرف فردی شود که نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند.

شاه‌میوه می‌گوید: خودآگاهی هیجانی، یعنی تشخیص به موقع خشم، مکث، کارهایی مانند نفس عمیق، ترک موقعیت، تغییر در محیط، کشف و خنثی‌سازی افکار منفی، بیان جراتمندانه، حل مسئله، مذاکره، پذیرفتن حقوق دیگران، اصلاح سبک زندگی، نگرش و گرایش مذهبی، پیش‌بینی موقعیت‌هایی که منجر به خشم می‌شوند و ترک آن موقعیت و تخلیه خشم‌های حل نشده از جمله راهکارهای کنترل و مدیریت خشم است که می‌تواند نزاع و درگیری‌ها در هر طیفی را کاهش دهد که همه این موارد تنها با تمرین کردن به دست می‌آید.

آمار نزاع و درگیری در مردان دو برابر زنان است

همچنین علی سلیمان پور، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در خصوص آمار نزاع و درگیری در استان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در ۸ ماهه سال جاری آمار مراجعان نزاع و درگیری ۹ درصد کاهش داشته است و در این مدت ۲۸ هزار و ۳۸۸ مصدوم نزاع و درگیری به ادارات پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند، در مدت مشابه سال گذشته در استان حدود ۳۱ هزار و ۱۹۹ نفر به دلیل نزاع و درگیری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به آمار زنان و مردانی که به دلیل نزاع و درگیری به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ادامه می‌دهد: در ۸ ماهه سال جاری از کل مراجعان نزاع و درگیری که به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کرده‌اند، حدود ۱۸ هزار و ۵۸۲ نفر مرد و ۹ هزار و ۸۰۶ نفر زن بودند که آمار مردان در این زمینه حدود دو برابر بیشتر از زنان است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: در آبان ماه امسال نیز ۳ هزار و ۹۴۹ نفر به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۸.۱ درصد بیشتر شده است.

کد خبر 471132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.