شهروندان چه حقوق و تکالیفی بر عهده دارند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی شهرداری اصفهان گفت: افزایش آگاهی شهروندان از حقوق و تکالیف خود در حوزه شهری سبب بهبود توانایی‌های شهروندان، مشارکت‌جویی و افزایش میزان اثرگذاری شهروندان در امور شهر می‌شود.

فرامرز عطریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: "خود آگاهی" یک تکلیف همگانی به شمار می‌رود؛ شهروندان باید از حقوق و وظایف خود آگاهی داشته باشند و طبق آن عمل کنند که این خود می‌تواند در نظم‌بخشی شهری مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه «مشارکت» یک آیتم و جزء مهمترین تکالیف شهری است، ادامه داد: یکی از وظایف شهرداری اجرای طرح‌های عمرانی همچون احداث یا تعریض یک خیابان است که برای اجرای آن امکان اجرای محدودیت‌های ترافیکی برای خودروها وجود دارد و در این فرآیند بدون مشارکت شهروندان، شهرداری نمی‌تواند در موعد مقرر و با کیفیت مطلوب اقدامات لازم را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه انجام فعالیت‌ها در شهر همکاری عملی و مالی شهروندان را می‌طلبد، تصریح کرد: یکی از وظایف مهم شهروندان انجام تکالیف مالی است؛ به عنوان مثال عوارض خودرو، نوسازی و سایر ردیف‌های درآمدی شهرداری که در قوانین پیش بینی شده یا به تصویب شورای شهر می‌رسد، تکالیفی است که شهروندان اگر به موقع پرداخت نکنند، شهرداری نمی‌تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد به دلیل اینکه وظایف آنها هزینه‌بر است.

وی ادامه داد: انجام وظایف عمرانی، ارتقای حمل و نقل عمومی و به‌روزرسانی ناوگان اتوبوس‌ها هزینه‌های هنگفتی برای شهرداری دارد، اما انجام به موقع تکالیف مالی شهروندان می‌تواند در بهینه کردن خدمت‌رسانی شهرداری بسیار مؤثر باشد.

عطریان افزود: یکی دیگر از وظایف مهم شهروندان رعایت قوانین و مقررات بر اساس تکالیف پیش‌بینی شده در قانون است به عنوان مثال شهروندان طبق الزامات پروانه، ساخت و ساز انجام داده و تخلفات ساختمانی نداشته باشند، سد معبر نکنند و مزاحمت شغلی برای یکدیگر ایجاد نکرده و شغل آنها از نظر قانونی مزاحم تلقی نشود.

وی تصریح کرد: یکی از تکالیف مهم شهروندی رعایت نظافت شهری است؛ طبق قانون قراردادن زباله در زمان خارج از ساعت اعلام شده نه تنها یک تخلف شهری بلکه یک جرم محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور حقوقی شهرداری اصفهان با بیان این که تغییر ندادن کاربری‌ها در حفظ محیط زیست و شهر و در راستای تأمین آینده شهروندان بسیار مؤثر است، گفت: اگر باغات و زمین‌های کشاورزی به دلیل صرفاً منافع مادی تغییر کاربری داده شود، به طور طبیعی آینده محیط زیست شهری به شدت به مخاطره می‌افتد؛ بنابراین تکالیف شهروندان را می‌توانیم به طور کلی به حقوق و تکالیف شهری مشارکت و رعایت و قوانین و مقررات تقسیم‌بندی کنیم که مجموعه این حقوق و تکالیف می‌تواند یک حقوق شهروندی کامل را رقم بزند.

کد خبر 470981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.