تکمیل زیرساخت جمع‌آوری روان‌آبها در شیراز

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به تداوم اقدامات اجرایی شده برای جمع‌آوری روان‌آبها، گفت: شبکه متصل و منفصل خطوط اصلی جمع‌آوری و انتقال آبهای سطحی شیراز در حال تکمیل است.

به گزارش ایمنا، اسماعیل صالحی با بیان اینکه ۳۲۵ کیلومتر شبکه متصل و منفصل خطوط اصلی آب‌های سطحی در شیراز اجرایی شده است، گفت: این خطوط شامل لوله گذاری ها و کانال‌های سرپوشیده بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات انجام شده بهسازی و سرپوشیده کردن جداول روباز آب‌های سطحی با استفاده از لوله‌های کاروگیت بوده که در سطحی به وسعت ۱۶۰ کیلومتر اجرایی شده است.

معاون شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل های فصلی شهری به تناوب در طول سال شامل لایروبی، دیوار گذاری، احداث یا مرمت سازه‌های هیدرولیکی واقع در بستر رودخانه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به احداث شبکه زهکشی و قنات زهکش برای پایین انداختن تراز آب زیرزمینی، گفت: احداث چکدم و بندهای کنترل سیلاب در سرشاخه‌های حوضه‌های آبریز کوهستانی و انجام مطالعات ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌ها شامل مطالعات ساماندهی رودخانه چنار راهدار، مسیل دروازه قرآن و مسیل سعدی در زمره اقدامات دیگر مدیریت شهری برای مهار سیلاب‌ها و روان آب‌های شهری است.

معاون شهرداری شیراز افزود: انجام مطالعات طرح ساماندهی رودخانه خشک شیراز، از حوضچه آبخیز تا آبریز در مرحله انتخاب مشاور است و انجام مطالعات بازنگری شبکه موجود آب‌های سطحی شهر شیراز- دوره جدید در مرحله تصویب و ارائه شرح خدمات قرار دارد؛ انجام مطالعات ویدئو متری شبکه آب‌های سطحی شهر شیراز برای عارضه‌یابی شبکه موجود و بهسازی آن در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و انجام مطالعات آبخیزداری و کنترل سیل ارتفاعات پیرامونی شهر شیراز نیز در مرحله انتخاب مشاور است.

صالحی با بیان اینکه در زمینه عملیات زیرساختی برای مهار سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها، مرمت پایه پل‌های رودخانه‌ای در ۱۲ نقطه انجام شده است، ادامه داد: مطالعات تعمیر، بازسازی و هوشمندسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب‌های سطحی معابر شهر شیراز در دست اقدام است و همزمان هم مطالعات فرونشست دشت شیراز توسط دانشگاه شیراز در دستور کار قرار دارد.

وی با تشریح اقدامات اجرایی شده در حوزه جداسازی جداول آب جاری باغات از جداول آب‌های سطحی، گفت: احداث چاه‌های جذبی بزرگ به صورت نفوذپذیر یا نفوذناپذیر در محل پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح، برای کنترل روان آب‌های محدوده و استفاده از آنها در بحث آبیاری فضای سبز اطراف تقاطع انجام می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین با بیان اینکه مطالعات برای آبدار کردن رودخانه خشک در دستور کار شهرداری شیراز و در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد، خاطرنشان کرد: امکان‌سنجی تثبیت جزیره تفریحی نهر اعظم در دست بررسی‌ست و طرح مطالعاتی بهره‌گیری از آب باران در فضای سبز شهری با استفاده از روش LID در مرحله تصویب شرح خدمات و انتخاب مشاور قرار دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 470711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.