اصفهان «اسکار صنایع دستی جهان» را برگزار می‌کند

فیروزه، قلمکاری، مینا، کاشی‌کاری و خاتم هنرهای سنتی در اصفهان و ایران هستند؛ این هنرها حالا جشنواره‌ای بین‌المللی دارند که قرار است "اسکار" صنایع دستی در جهان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیاوران که روزی منزلگاه سلاطین قجری بود، امروز میهمانانی متفاوت داشت، مهمانانی از حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی. صبح امروز (دوشنبه ششم بهمن‌ماه) در تالار آبی کاخ نیاوران رونمایی و نشست معرفی برنامه‌های نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی اصفهان برگزار شد. بدین ترتیب شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی دارای جشنواره‌ای بین‌المللی از جنس صنایع دستی شد. این برنامه از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز شد و پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به معرفی جشنواره پرداخت. وی با تاکید بر لزوم تجاری سازی صنایع دستی، برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی را در راستای اهداف و سیاست‌های کلان معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی به منظور فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و فرهنگ سازی هنرهای سنتی همچنین ایجاد زمینه مناسبت برای مراودات هنرمندان ایرانی و هنرمندان جهان دانست.

دست خلاق، اسکار صنایع دستی

"نشان دست خلاق" هم موردی بود که توضیحات آن ارائه شد. این نشان طی جشنواره بین‌المللی صنایع دستی به برگزیدگان اهدا خواهد شد. به گفته علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این جایزه همچون "اسکار" صنایع دستی در جهان خواهد بود.

مونسان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: برای افزایش ضریب نفوذ بین‌المللی صنایع دستی قرار شد یک جشنواره جهانی داشته باشیم و ایجاد یک‌نشان برجسته به نام "دست خلاق" را برنامه‌ریزی کردیم. به لحاظ ظرفیت‌های خوبی که در اصفهان وجود داشت، قرار شد این جشنواره در اصفهان برگزار شود. در این راه شهردار اصفهان بسیار همراهی کرد و جشنواره با مشارکت و همکاری شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.

گام مشترک شهرداری اصفهان و وزارت میراث فرهنگی

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در این نشست گفت: شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری با یک نگاه مشترک به صنایع دستی امروز در این مکان حاضر شدند. وی صنایع دستی را از یک سو به عنوان افتخار هنر و هنرمندان ایران و از سوی دیگر به عنوان یک کالای هویتی و یک نماد ملی و بومی، عامل توسعه گردشگری و توسعه پایدار همچنین ابزار قوی برای تعامل فرهنگی معرفی کرد.

نوروزی نتیجه این نگاه مشترک را برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی عنوان کرد.

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان نیز تاکید کرد که لازم است ضمن جلوگیری از افول ارزش صنایع دستی، شرایطی برای برجسته‌تر شدن و انتقال این هنر به نسل جوان و علاقه‌مند فراهم شود. او اظهار کرد: ظرفیت‌های اصفهان در ابعاد مختلف بر کسی پوشیده نیست و یکی از ظرفیت‌های نهفته در شهر که بنا بر دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته، صنایع دستی است.

صنایع دستی باید به جایگاه اول صادرات غیرنفتی برسد

طبق اعلام جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، این جشنواره در اردیبهشت ۱۴۰۰ و هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود.

وی گفت: در این جشنواره حول کلید واژه‌هایی نظیر اشتغال پایدار باید دستگاه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

جعفر صالحی چشم‌انداز این جشنواره را مواردی مانند "رساندن صنایع دستی به جایگاه اول صادرات غیرنفتی" عنوان کرد.

وی پایین بودن سرانه هزینه اشتغال در صنایع دستی، ارزش افزوده بالا همچنین معتبر بودن ایران در صنایع دستی را از جمله دلایل سرمایه‌گذاری روی صنایع دستی عنوان کرد. ۶۶۳ میلیارد دلار سود صنایع دستی در جهان است، اما در بهترین شرایط سهم ایران تنها ۵۰۰ میلیون یورو است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با برشمردن امتیازات ویژه اصفهان در صنایع دستی نظیر اعتبار تثبیت شده این شهر، ظرفیت ویژه شهرهای خواهرخوانده و حضور میز صادرات صنایع دستی، خاطرنشان کرد: یکی از آمال و آرزوهای هر گردشگری در دنیا بازدید از نگین ایران یعنی اصفهان است، قطعاً وجود جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و اهدای "نشان دست خلاق" محرکی برای توسعه صنعت گردشگری نیز خواهد بود.

جشنواره صنایع دستی یک ابزار برای گذر از بحران کرونا است

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این نشست ضمن برشمردن امتیازات ویژه اصفهان در حوزه صنایع دستی، برگزاری جشنواره را راهی برای گذر از رکود بحران کرونا دانست و گفت: امیدواریم نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی به عنوان یک رویداد مهم در تقویم صنایع دستی جهان ماندگار شده و جایزه «دست خلاق» نیز به عنوان یک جایزه معتبر بین‌المللی ثبت شود.

در پایان این نشست هم از اولین شناسنامه‌های هولوگرام‌دار محصولات فاخر صنایع دستی رونمایی شد.

برگزاری این جشنواره‌ها سبب شکوفایی اقتصادی خواهد شد

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: در دو سال و نیم گذشته کشور با بحران‌های زیادی روبرو بوده که تبعات آن‌ها اثرات مستقیمی در شرایط هنرمندان به ویژه هنرمندان صنایع دستی گذاشته است.

مهدی جمالی نژاد با اشاره به چالش شهرها در دو سال و نیم گذشته گفت: دو سال پیش همزمان در بیست و پنج استان کشور سیل آمد که چنین اتفاقی در چند سده اخیر که همزمان ۲۵ استان یک بحران را تجربه کنند بی‌سابقه بود و بر گردشگری اثر منفی داشته است.

کد خبر 470653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.