هیث لجر از جوکر تا مرگ مشکوک + عکس

هیث لجر بازیگر نقش جوکر در فیلم شوالیه تاریکی، اولین بازیگری که بعد از مرگ و برای ایفای نقش ابر قهرمانی برنده جایزه اسکار شد، ۲۲ ژانویه ۲۰۰۸ درگذشت.

به گزارش ایمنا هیث لجر یکی از بازیگران معروف استرالیایی در هالیوود است که فیلم‌های او هم از نگاه منتقدان و هم از لحاظ تجاری با موفقیت‌های خوبی مواجه بوده است و در جوانی درگذشت.

بیوگرافی هیث لجر

هیث لجر در پرث، غرب استرالیا، به دنیا آمد. او فرزند سالی لجر (رامشو)، معلمی فرانسوی و کیم لجر رانندهٔ ماشین‌های مسابقه‌ای و مهندس معدن بود؛ آن‌ها زمانی که هیث تنها یازده ساله بود، از هم جدا شدند. پس از آن هیث و خواهرش، کیت که نامشان را از روی نام شخصیت‌های اصلی کتاب بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته برداشته بودند، صاحب دو خواهر ناتنی دیگر با نام‌های اشلی بل (فرزند مادرشان) و اولیویا لجر (فرزند پدرشان) از ازدواج‌های بعدی والدینشان شدند. در این بین هیث نزدیک‌ترین رابطه خانوادگی را با خواهرش کیت داشت.

هیث تحصیلات ابتدایی را در مدرسه Mary’s mount و پس از آن در مدرسهٔ Guild ford به پایان رساند. اولین تجربهٔ بازیگری او در سن ۱۰ سالگی و به عنوان ستارهٔ نمایش نامهٔ پیتر پن در مدرسه رخ داد. لجر به بازی شطرنج علاقهٔ بسیار داشت و در ۱۰ سالگی برندهٔ مسابقات قهرمانی شطرنج شرق استرالیا شد.

وی در سن ۱۶ سالگی، مدرسه را به قصد پیگیری فعالیت‌های بازیگری ترک کرد و به همراه بهترین دوستش دی کارلو به شهر سیدنی رفت تا فعالیت‌های بازیگری‌اش را در آنجا جدی‌تر پی بگیرد. اما پس از مدتی، به خاطر پیشنهاد ایفای نقش در چند سریال، دوباره به زادگاهش، شهر پرث بازگشت. هیث لجر تا سال ۹۷ در سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های مختلفی در تلویزیون استرالیا به ایفای نقش پرداخت.

هیث در سال ۱۹۹۸ به ایالات متحده رفت تا بتواند در دنیای بیکران هالیوود، در حرفه خود پیشرفت بیشتری داشته باشد. پایان دهه نود برای هیث لجر جوان، سال بسیار خوبی بود. او با بازی در فیلم کمدی «۱۰ چیز درباره تو که از آن‌ها متنفرم» و همینطور یک فیلم استرالیایی به نام «دو دست» نیمی از راه ستاره شدن را طی کرد و مورد استقبال مردم و منتقدین قرار گرفت. هیث لجر در این سال‌ها در فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند عرق، سنگ سیاه و پنجه‌ها به ایفای نقش پرداخت.

هیث لجر در سال‌های اولیه دهه ۲۰۰۰ با بازی در فیلم‌های میهن‌پرست، میهمانی هیولا، ند کلی، چهارپر، فرمان، برادران گریم، کوهستان بروکبک، کازانووا، آب نبات، من اینجا نیستم، شوالیه تاریکی و تصورات دکتر پارناسوس تبدیل به یک ستاره مشهور شد. از برجسته‌ترین نقش‌هایی که لجر در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت، می‌توان به نقش انیس دل مار در فیلم کوهستان بروکبک اشاره کرد. لجر موفق شد برای این نقش بارها و بارها نامزد دریافت جایزه شود و بارها هم جوایز مختلفی را دریافت کرد.

هیث لجر در جوکر

لجر سال ۲۰۰۸، نقش معروف داستان‌های کمیک، جوکر را در فیلم شوالیه تاریکی بازی کرد. نقش جوکر در این فیلم نظر بسیاری از منتقدین را جلب کرد که باعث بردن جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل در اسکار، گلدن گلوب و بفتای همان سال شد، اما متأسفانه این جوایز بعد از مرگ او اهدا شد.

هیث مدت‌ها خود را از دیگران جدا کرد و به تمرین نقش جوکر پرداخت. در صحنه‌ی مربوط به بیمارستان فیلم شوالیه تاریکی، او لباس یک پرستار زن را به تن دارد که روی آن اسم «ماتیلدا» نوشته شده که در واقع اسم واقعی دختر هیث لجر است. وی جوان‌ترین بازیگری بود که در تاریخ سینما نقش جوکر را بازی می‌کرد.

کارگردانی هیث لجر

هیث لجر همواره علاقه و اشتیاق فراوانی برای ورود به عرصه‌ی کارگرانی داشت. از این روی چند موزیک ویدئو ساخت که در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه ISP Robert Altman شد و تد هاینس یکی از کارگردان‌های معروف او را برای این کار بسیار مورد تحسین قرار داد. موزیک ویدئوی «سگ سیاه چشم»، پس از مرگ هیث لجر در اینترنت به نمایش گذاشته شد و به عنوان کلیپ برگزیده در یوتیوب انتخاب گردید. آخرین موزیک ویدیوهایی که لجر کارگردانی کرده بود، به نام‌های «شن روان» و «شاه خائن» برای نخستین بار در آگوست ۲۰۰۹ به نمایش درآمد.

فرزند هیث لجر

ماتیلدا رز دختر هیث لجر در روز ۲۸ اکتبر ۲۰۰۵ به دنیا آمد؛ مادر ماتیلدا میشل ویلیامز، هم‌بازی‌اش هیث در فیلم کوهستان بروکبک است. جیک جیلنهال (هنرپیشه معروف آمریکایی) و بزی فیلیپس پدرخوانده و مادرخوانده ماتیلدا هستند.

درگذشت هیث لجر

در روز ۲۲ ژانویه ۲۰۰۸ جسد هیث لجر ۲۸ ساله در آپارتمانش در نیویورک پیدا شد، پس از مرگ وی بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند لجر خودکشی کرده و یا بر اثر سو مصرف مواد مخدر درگذشته است. اما گزارش‌های کالبد شکافی این فرضیه را تأیید نمی‌کند. طبق گزارش کالبد شکافی و سم‌شناسی، علت مرگ هیث لجر، کاملاً تصادفی و برآمده از سوء‌مصرف داروهای تجویز شده اعلام شد. لجر به دلیل مسمومیت حاد با اثرات ترکیبی از داروها مانند اکسیکودون، هیدروکودون، دیازپام، تمازپام، آلپرازولام و داکسی الامین درگذشت. او این داروها را برای درمان بی‌خوابی، اضطراب، درد و یا علائم سرماخوردگی مصرف می‌کرد؛ اما مصرف این داروها با هم خطرناک است و اغلب پزشکان آن‌ها را با هم تجویز نمی‌کنند.

جوایز هیث لجر

اسکار

  • ۲۰۰۸ - بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - شوالیه تاریکی (برنده)
  • ۲۰۰۶ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، کوهستان بروکبک (نامزد)

جایزه اکتا

  • ۱۹۹۹ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، دو دست (نامزد)
  • ۲۰۰۳ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، ند کلی (نامزد)
  • ۲۰۰۶ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، آب‌نبات (نامزد)

بفتا

  • ۲۰۰۶ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، کوهستان بروکبک (نامزد)
  • ۲۰۰۹ - بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، شوالیه تاریکی (برنده)

گلدن گلوب

  • ۲۰۰۹ - بهترین بازیگر نقش مکمل مرد - شوالیه تاریکی (برنده )[۳۶]
  • ۲۰۰۶ - بهترین بازیگر نقش اول مرد - کوهستان بروکبک (نامزد)

جایزه ایندیپندنت اسپیریت

  • ۲۰۰۸ - جایزهٔ ویژهٔ رابرت آلتمن، من آنجا نیستم (برنده)
  • ۲۰۰۶ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، کوهستان بروکبک (نامزد)

جوایز سینمایی ام تی وی

  • ۲۰۰۶ - بهترین بوسهٔ سال، کوهستان بروکبک (برنده) *به همراهی جیک جیلنهال
  • ۲۰۰۲ - بهترین بوسهٔ سال، داستان یک شوالیه (نامزد) *به همراهی شانین سوسامون
  • ۲۰۰۲ - بهترین صحنهٔ موزیکال، داستان یک شوالیه (نامزد) *به همراهی شانین سوسامون
  • ۲۰۰۰ - بهترین صحنهٔ موزیکال، ۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم (نامزد)
  • جایزه انجمن بازیگران فیلم
  • ۲۰۰۶ - بهترین گروه بازیگران، کوهستان بروکبک (نامزد)
  • ۲۰۰۶ - بهترین بازیگر نقش اول مرد، کوهستان بروکبک (نامزد)
  • ۲۰۰۸ - بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، شوالیه تاریکی (برنده)
کد خبر 470510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.