صحبت کردن بیش از سرفه باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد صحبت کردن در فضاهایی که تهویه مناسبی ندارند، بیشتر از سرفه کردن باعث انتشار بیماری کووید-۱۹ می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقد هستند ویروس کرونا هنگام صحبت کردن در محیط‌هایی با تهویه نامناسب، می‌تواند تنها در مدت چند ثانیه در فاصله بیش از دو متر جا به جا شود. بنابراین برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، رعایت فاصله اجتماعی به تنهایی کافی نیست بلکه استفاده از ماسک و تهویه مناسب نیز به کنترل شیوع این بیماری کمک می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که ویروس کرونا در فضاهای بسته که تهویه مناسب ندارند از طریق هوا منتقل می‌شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی نحوه انتشار ویروس کرونا در فضاهای بسته، از یک مدل ریاضی استفاده کردند و فاکتورهایی مانند مساحت محیط، تعداد افراد حاضر در محیط، میزان تهویه و استفاده افراد از ماسک را در نظر گرفتند. پژوهشگران متوجه شدند هنگامی که دو نفر در فضای دارای تهویه ضعیف قرار داشته و از ماسک استفاده نکرده باشند احتمال انتقال ویروس از طریق صحبت کردن طولانی مدت، بسیار بیشتر از یک سرفه کوتاه خواهد بود.

هنگامی که صحبت می‌کنیم قطرات کوچکی تولید می‌شود که می‌تواند در هوا باقی بماند و در محیطی که تهویه مناسب ندارد تجمع پیدا کند اما سرفه کردن باعث تولید قطرات بزرگ‌تر می‌شود که بسیار سریع روی زمین می‌افتند و روی سطوح قرار می‌گیرد. محققان در یک سناریوی مدل سازی شده متوجه شدند تعداد ذرات آلوده ناشی از سرفه کوتاه، پس از گذشت یک تا هفت دقیقه، سریع کاهش پیدا می‌کند در حالی که پس از ۳۰ ثانیه صحبت کردن، تعداد ذرات عفونی با گذشت ۳۰ دقیقه به سطح مشابهی کاهش پیدا کرده و تعداد زیادی از ذرات پس از یک ساعت همچنان در هوا باقی می‌ماند.

به عبارت دیگر ذرات ویروسی که می‌تواند باعث بروز بیماری شود پس از صحبت کردن به مدت طولانی‌تری در هوا باقی می‌ماند. یکی از سناریوها نشان داد هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ به مدت یک ساعت در فضای بسته صحبت کند افراد دیگری که در آن اتاق حضور دارند تا ۲۰ درصد در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌گیرند، اما اگر هوای محیط در مدت سه ساعت ۱۰ بار جا به جا شود این خطر سه برابر کمتر می‌شود. هوای محیطی که دارای تهویه مناسب است معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ بار در ساعت عوض می‌شود.

به گفته محققان تهویه مناسب نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در فضاهای بسته دارد. با وجود اینکه تنها یک سال از شناسایی ویروس کرونا گذشته است، اما دانش محققان در مورد انتقال هوابرد این ویروس با سرعت زیادی تکامل پیدا کرده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که قطرات کوچک چگونه می‌توانند در طولانی مدت در فضاهای داخلی جمع شوند و چگونه میزان آن‌ها با تهویه مناسب کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 470402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.