شورای مشورتی دانش‌آموزان در اصفهان تشکیل می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: در حال تشکیل شورای مشورتی دانش آموزان در شهر دوستدار کودک هستیم تا بدینوسیله اداره آموزش‌وپرورش دیگر دستگاه‌ها را در این جریان همراه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در آئین اختتامیه جشنواره «خش خش» که با هدف تصویرسازی و ساخت کاردستی با برگ‌های پاییزی برگزار شده بود، اظهار کرد: کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست که عمدتاً کودک کار هستند، در جامعه از تأمین امکانات رشد و پرورش توسط خانواده‌هایشان محروم بوده و عمدتاً از تحصیل و بهداشت بی‌نصیب هستند و علاوه بر این در معرض استثمار و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

وی با بیان اینکه با وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی شاهد رشد کودکان کار بودیم، افزود: این کودکان از حقوق فردی و اجتماعی برای رشد و توسعه خود برخوردارند و بر جامعه است که زمینه رشد همه جانبه آنان را فراهم کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه توانمندسازی کودکان کار از جمله اقدامات اجتماعی سودمند جهت مقابله با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، تصریح کرد: آموزش این کودکان برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های اجتماعی شاید اولین گام در مسیر رشد انها باشد.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان سازمان‌های مردم نهاد مختلفی در حوزه کودکان کار مشغول فعالیت هستند و مدیریت شهری اصفهان نیز در زمینه حمایت از این سازمان‌های مردم نهاد اقدامات متعددی انجام داده است.

شهر خلاق و دوستدار کودک باید به دنبال محو کودک کار باشند

روشن تاکید کرد: اصفهان که به عنوان شهر خلاق و شهر دوستدار کوک باید با پیوند خلاقیت و استفاده از ظرفیت‌های موجود به دنبال رشد کودکان و محو پدیده کودک کار باشد.

وی اضافه کرد: رویکرد مدیریت شهری برای ایجاد امکانات رفاه عمومی در مناطق کمتر برخوردار بوده و امیدوارم که با همکاری دستگاه‌های مختلف بتوانیم هر چه سریع‌تر مشکلات و مسائل مناطق حاشیه را سامان ببخشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان افزود: با غفلت از مناطق محروم نمی‌توانیم شهر دوستدار کودک داشته باشیم و نشان شهر دوستدار کودک را دریافت کنیم؛ نمی‌توانیم کودک کار داشته باشیم و بگوییم شهرمان، شهر دوستدار کودک است بنابراین یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنیم توانمند کردن این دسته از کودکان است.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بازوی کمکی بخش‌های دولتی در این زمینه هستند و با حمایت آنها در مناطق محروم و حاشیه نشین می‌توان معضلات اجتماعی را کاهش داد.

نشان شهر دوستدار کودک نیمه بهمن‌ماه به اصفهان می‌رسد

روشن با اشاره به تلاش مدیریت شهری بر ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و تفریحی در مناطق حاشیه‌ای، خاطرنشان کرد: در منطقه ۱۴ شاهد ساخت دو ورزشگاه رستم و سهراب و ساخت سالن مادر و کودک برای ورزش و تفریح مادر و کودک هستیم؛ اینها وظایف مدیریت شهری است در کنار آن حضور فعال نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها لازم است تا بتوانیم نظم و آرامش لازم برای کودکان فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه شهر دوستدار کودک داشته باشیم باید اداره آموزش و پرورش هم با ما همسو باشد؛ در همین راستا در حال تشکیل شورای مشورتی دانش آموزان در شهر دوستدار کودک هستیم تا بدینوسیله اداره آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها را در این جریان همراه کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان اصفهان با بیان اینکه در نیمه اول بهمن‌ماه نشان شهر دوستدار کودک را از طرف یونیسف دریافت خواهد کرد، اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال دریافت نشان شهر دوستدار کودک هستیم باید در این راستا به زیرساخت‌ها و رویدادها توجه ویژه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید حقوق کودکان در این شهر محترم شمرده و امنیت برای آنان فراهم شود؛ کودکان باید در برنامه‌هایی که در شهر برایشان اجرا می‌شود، نظر دهند، در امنیت و آسایش باشند و از خلاقیت آن‌ها بهره برده شود.

لزوم به‌کارگیری خلاقیت در بهره‌برداری از منابع

روشن افزود: با وجود برخورداری از منابع سرشار و ظرفیت‌های زیادی که کشور از آن برخوردار است، مشکلات عدیده‌ای در بهره‌مندی از این منابع و ظرفیت‌ها وجود دارد که بهره نبردن از خلاقیت و تفکر صحیح و مناسب یکی از دلایل این موضوع است.

وی ادامه داد: تمام این موراد ریشه در تربیت افراد و آموزش آنان دارد و این موضوع از کودکی آغاز می‌شود بنابراین بسیاری از این مشکلات ناشی از پرورش نیافتن خلاقیت و توانمندی‌های نسل‌های گذشته در سطح مطلوب است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان ادامه داد: اگر کودکان ما برای آینده تربیت نشوند قطعاً در دنیایی که با سرعت در حال پیشرفت و ترقی است از هم نسل‌های خود در دیگر جوامع عقب خواهند ماند و این موضوع زمینه ظهور انواع مشکلات و سرخوردگی‌ها در همه ابعاد جامعه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت دوران قبل از ورود به مدرسه و نقش نهاد خانواده در پرورش افراد در این سن، گفت: خانواده در بدو امر از یک زن و یک مرد تشکیل می‌شود و میزان رشد یافتگی هر یک از زوجین و کیفیت تعامل این دو، تعیین کننده کیفیت آن خانواده به عنوان بستری برای پرورش و رشد کودکان است.

لزوم آگاهی والدین از روش‌های تربیتی مناسب

روشن تصریح کرد: خانواده‌ای که صمیمیت و همدلی در آن گرما می‌بخشد، کودکان آرامش و ثبات روحی و روانی بهتری دارند و انرژی آنها به جای اینکه صرف نگرانی‌ها و دغدغه‌های درون خانواده شود برای انجام فعالیت‌های مفیدتر ذخیره می‌شود.

وی ادامه داد: پدران و مادران بسیاری وجود دارند که با نیت خیر ولی با به کارگیری روش‌های غلط باعث بروز آسیب‌های جدی در فرزند خود شده‌اند و فرزندان با وجود داشتن پدران و مادرانی معتقد و پرهیزگار، مرتکب اعمال و رفتاری دقیقاً نقطه مقابل والدین خود می‌شوند؛ سختگیری‌های بی‌جا و نسنجیده در کودکی یکی از عوامل مؤثر در این موضوع است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان اظهار کرد: در جوامعی که آزادی بیشتری برای افراد وجود دارد خلاقیت آنها بیشتر رشد می‌کند لذا پدر و مادر باید با آگاهی از روش‌های تربیت، بتوانند به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندان، خود را در محدودیت‌ها احساس نکنند و برای اجتناب از نبایدها انگیزه درونی داشته باشند.

وی افزود: کتاب، شعر، داستان، بازی، فیلم و حتی بازی‌های رایانه‌ای و بازدید از نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و مکان‌های دیدنی ابزار هستند که می‌توانند در جهت رشد خلاقیت‌های کودک به کار گرفته شوند و والدین باید از این ابزار برای شکوفایی استعداد فرزندان خود بهره گیرند.

کد خبر 470073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.