روسیه خواستار تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی شد

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از رویکرد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در عرصه کنترل تسلیحاتی از دولت جو بایدن خواست پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ برای پنج سال دیگر تمدید کند.

به گزارش ایمنا، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در این بیانیه گفت: دولت قبلی آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات، بطور هدفمند و عمدی به نابودی نظام‌های قراردادی پرداخت که امکانات واشنگتن برای افزایش توانمندی تسلیحاتی و برتری واشنگتن در این باره را محدود می‌کردند 

در بیانیه آمده است: باتوجه به سیاست های مذاکراتی غیرسازنده و خصمانه دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ در مساله تمدید پیمان محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ ، واشنگتن برای این پیمان که آخرین ساز و کار بین المللی برای کاهش متقابل زرادخانه های هسته ای و موشکی دو قدرت بزرگ هسته ای است، سرنوشت بدی را در نظر گرفته بود.  

«طرف آمریکایی شروع به سیاه نمایی پیمان کاهش تسلیحات راهبردی کرده و آن را غیرموثر خوانده که گویا از نقطه نظر امنیت جهانی و ثبات راهبردی کارایی ندارد.» 

وزارت خارجه روسیه می‌گوید، دولت ترامپ می‌خواست آمریکا در عرصه نظامی-استراتژیکی با زیر پاگذاشتن منافع روسیه و از طریق تمدید پیمان استارت-۲ با شرایط مورد نظر خود به برتری دست بیابد. 

در بیانیه آمده است: ما به نوبه خود خواهان تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی با مواضع واقعگرایانه هستیم. معتقدیم که این پیمان در همان شکلی که امضا شده است می تواند تمدید شود و تمدید اعتبار آن برای حداکثر زمان پیش بینی شده در آن یعنی دوره پنج ساله را ترجیح می دهیم.

روسیه در پایان این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن به مذاکره با مسکو با مواضع سازنده‌تر پرداخته و تمام مواردی که در مورد این پیمان مطرح می‌شود را مورد توجه قرار دهد و مسکو هم برای چنین همکاری برابر و باتوجه متقابل به منافع یکدیگر آمادگی دارد.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

 اعتبار استارت-۲ روز پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱ بسر می رسد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 470001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.