بورس ۱ بهمن؛ مسئول ریزش سهام دارا یکم و پالایشی یکم چه کسی است؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده آخرین روز کاری هفته در بورس، گفت: هنوز هیچ‌یک از مسئولان پاسخی برای ریزش ۵۰ درصدی سهامی که دولت مردم را به خرید آن تشویق کرد، ارئه نکرده‌اند.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز چهارشنبه - یکم بهمن ماه - اظهار کرد: ارزش معاملات خرد بازار امروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته و امروز شاهد خروج ۴۷۸ میلیارد پول از کل بازار بودیم.

وی افزود: از اصلی‌ترین دلایل کم بودن حجم معاملات عرضه‌های کمتر حقوقی در صفوف خرید به نسبت روزهای قبل بوده که موجب شد بازار ریزش نداشته باشد، البته پیش‌بینی می‌شود، حجم معاملات و عرضه‌ها در هفته آینده افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول به صنایع محصولات شیمیایی، شرکت‌های چند رشته‌ای و فرآورده‌های نفتی در سهام‌های شستا، جم، های وب و غصینو بوده و بیشترین خروج پول حقیقی نیز در صنایع خودرو، انبوه سازی و املاک، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه در سهم‌های وبهمن، حریل و کروی اتفاق افتاده است.

تغییر روند خروج پول از سهام بنیادی بازار

هرورانی افزود: از نکات قابل توجهی که با دنبال کردن ورود و خروج پول به صنایع و سهام مختلف در هفته‌های اخیر می‌توان برداشت کرد، این نکته است که تا دیروز بیشترین ورود پول حقوقی به صنایع فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها رخ داده بود که این روند امروز تغییر کرده و پول‌های حقیقی در قیمت‌های فعلی به این گروه از صنایع وارد شده است.

وی ادامه داد: همانطور که پیش بینی می‌شد با ارائه گزارشات ۹ ماهه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و مخابره اطلاعات مطلوب از عملکرد شرکت‌ها به خصوص در سه ماهه منتهی به پاییز، شاهد بازگشت بازار بودیم و از روز گذشته صفوف فروش عمده سهام بزرگ و بنیادی بازار جمع و به صفوف خرید تبدیل شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته در کنار این گزارشات مطلوب ریزش‌های شدید قیمتی اخیر سهام فعال در بازار سرمایه نباید نادیده گرفته شود زیرا بخشی از این بازگشت‌ها ناشی از ریزش‌هایی است که در برخی از سهم‌ها رخ داده بود.

هرورانی افزود: صنایع فولاد، بانک و پتروشیمی تا این لحظه گزارشات خوبی از عملکرد خود ارائه کردند، همچنین تعدادی از تک سهم‌ها با رشد درآمدی مناسب نسبت به دوره‌های پیشین با رشد تقاضا رو به رو شدند.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقاتی که در روزهای اخیر با شدت بیشتری با آن رو به رو هستیم درگیری بین دولتمردان با یکدیگر و دولت با مجلس و نهادهایم مختلف با یکدیگر است، پس از کش و قوس‌های فراوان درباره استعفای رئیس سازمان بورس، تکذیب شدن استعفا و تأیید مجدد آن، امروز این استعفا پذیرفته شد.

پاسخ‌های وزیر اقتصاد به مجلس درباره دلایل عملکرد ضعیف بورس

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روز گذشته همه خبرها معطوف به استعفای رئیس سازمان بورس بوده و در این میان پاسخ وزیر اقتصاد به مجلس درباره عملکرد ضعیف بورس در روزهای اخیر نادیده گرفته شد.

هرورانی افزود: وزیر اقتصاد، در توجیه ریزش‌های اخیر بورس، وزیر صمت را مسئول شناخته و گفت بازار با قیمت گذاری‌های کالاها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت در باره موضوع فولاد واکنش نشان داد و در میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالاها باشد.

وی افزود: وزیر اقتصاد همچنین گفته است اجبار پالایشگاه‌ها به توزیع قیر با نرخ دولتی و یا لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های معدنی روی بازار اثر منفی می‌گذارد، زیرا به سوددهی آن‌ها آسیب می‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: علاوه بر این، دژ پسند معتقد است مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی؛ ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای ۲۰ درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.

وی افزود: لازم است وزیر اقتصاد به این سوال که مسئول ریزش‌های شدید صندوق‌هایی که دولت مردم را به خرید سهام آن تشویق کرد و اکنون بیش از ۵۰ درصد ضرر کرده است، چه کسی است؟، پاسخی ارائه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز هم بازار سرمایه درگیر مصاحبه‌های متعددی بود، آقای واعظی خطاب به مجلس گفت، در بورس دخالت نکنید، بازار سرمایه همچون سایر بازارها روند خود را پیدا خواهد کرد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از بهبود شرایط بازار سرمایه در روزهای آتی یاد کرد.

هرورانی افزود: در تحلیل خبرهای امروز باید به این نکته اشاره کرد که تا زمانی که بازار سرمایه درگیر اظهار نظرهای شخصی و بدون پشتوانه تحلیلی بوده و نهادهای مختلف روی آنتن زنده تلویزیون به حمایت‌های بازار در اعداد خاص، آینده بازار و شرایط فعلی دارند، با نقض شدن این حرف‌ها بی اعتمادی به بازار تزریق شده و موجب خروج پول از این بازار می‌شوند.

بورس هفته پر نوسانی پیش رو دارد

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود هفته آینده پر از نوسان باشد، شاخص کل بورس و سهام مختلف از کف‌های خود بازگشته و به اولین مقاومت‌های خود می‌رسند، بنابراین طبیعی است افرادی که با هدف نوسان‌گیری سهم خریده‌اند، با چند درصد رشد در قیمت‌های بالاتر فروشنده هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی پیش بینی می‌شود با بالا رفتن حجم معاملات و عرضه صفوف خرید در روزهای هفته آینده بازار پر نوسان‌تری نسبت به انتهای هفته‌ای که گذشت داشته باشیم‌.

هرورانی افزود: بهترین راه حل برای سهامداران در روزهای فعلی این است که فارغ از هیجانات بازار، گزارشات ۹ ماهه ارائه شده توسط شرکت‌ها را با دقت بررسی کنند و اگر سهمی دارند که گزارشات خوبی ارائه نکرده و یا زیان‌ده بوده است، درصدد جابه‌جایی آن سهم با سهام بنیادی‌تر در برگشت‌های بازار برآیند.

وی تصریح کرد: کماکان هفته پیش رو برای روند دلار، بازارهای جهانی و بازار سرمایه هفته مهمی است و پیشنهاد می‌کنیم سهامداران با صبر و حوصله بیشتر و دلیل و تحلیل دست به خرید و فروش سهم خود بزنند.

کد خبر 469750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.