سامانه پرداخت شهریه معلولان هفته آینده باز می‌شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی در رابطه با پرداخت شهریه معلولان توضیحاتی ارائه داد و گفت: سامانه ثبت‌نام پرداخت شهریه معلولان هفته آینده مجددا باز می‌شود.

به گزارش ایمنا، مجید رضازاده در فایلی صوتی در مورد شهریه افراد دارای معلولیت مورد پوشش سازمان بهزیستی، اظهار کرد: در این رابطه قانونی وجود دارد که تحصیل دانشجویان معلول را رایگان اعلام می‌کند و بر اساس آیین‌نامه اجرایی هیات دولت این موضوع مصوب شده و برابر با ماده ۹ قانون حمایت از معلولان است. در این آیین‌نامه اجرایی اعلام شده که معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید هفت دهک پایین کشور مشمول تحصیل رایگان هستند.

وی افزود: این موضوع وظایفی را برای سازمان‌های بهزیستی، سنجش و برنامه و بودجه ایجاد می‌کند تا به این ترتیب دانشجویانی که شرایط فوق را دارند به صورت رایگان در دانشگاه‌هایی که از سوی وزارت علوم و بهداشت مجوز دارند و تحصیل در آنها منجر به اخذ مدرک می‌شود، تحصیل کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی تصریح کرد: در برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه آزاد و پیام نور، تحصیل هزینه دارد اما معلولان به صورت رایگان می توانند تحصیل کنند. سازمان بهزیستی برای رسیدگی به این امر کمیته سازماندهی دانشجویی را تشکیل داد که در این کمیته، دو حوزه تخصصی این موضوع یعنی معاونت توانبخشی و معاونت اجتماعی عضویت دارند. همچنین حوزه مرکز فناوری اطلاعات و حوزه معاونت پشتیبانی نیز عضویت دارند. با این شرایط تحصیل دانشجویان معلول و تحت پوشش سازمان بهزیستی سازماندهی می‌شود.

رضازاده گفت: بر این اساس سامانه‌ای طراحی شد که بتوانیم به صورت منظم و دقیق و البته با سرعت بالا اطلاعات افرادی که مشغول به تحصیلات عالیه هستند را داشته باشیم. این سامانه سه ماه پیش راه‌اندازی شد. دانشجویان وارد این سامانه می‌شوند و مشخصات و مدارک لازم را بارگذاری می‌کنند و بر اساس نوع معلولیت و دلیلی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تقسیم بندی خواهند شد. در ادامه اقدامات بعدی برای آنها انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس ما شیوه نامه‌ای را هم تصویب کرده‌ایم که بر اساس قانون و آیین‌نامه اجرایی حمایت از معلولان و البته با توجه به بند «ر» ماده ۶۴ برنامه پنج ساله ششم و همچنین شرح وظایف سازمان بهزیستی افراد تقسیم‌بندی شدند و تحصیلات دانشگاهی آنها مدنظر قرار گرفت. در این آیین‌نامه هم به افرادی که در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند و هم به افرادی که در دانشگاه‌هایی که تحصیل در آنها مستلزم پرداخت شهریه است درس می‌خوانند کمک هزینه پرداخت می‌شود.

رضازاده گفت: علاوه بر دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی، دانشجویان مراکز دولتی هم این کمک هزینه را در دریافت خواهند کرد. بر اساس آیین‌نامه مصوبه هیات دولت پرداخت حق هزینه به صورت ۱۰۰ درصدی برای همه معلولان است. در مرحله اول ساماندهی این طرح اطلاعات جمع آوری شد و شهریه‌های افراد در حال پرداخت است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی تاکید کرد: البته شهریه یک گروه دیگر نیز به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت خواهد شد و آن هم فرزندان افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی است.

وی گفت: این افراد بر اساس مسئولیت های سازمان بهزیستی و قوانین و مقررات حمایت از حقوق معلولان و حمایت از افراد نیازمند و افراد آسیب پذیر با مصوبات معاونین شورای سازمان بهزیستی مشمول دریافت بخشی از شهریه هستند. این میزان در حد سقف بودجه‌ای است که به سازمان داده می‌شود. تلاش می‌شود که حداکثر بودجه دریافت شود تا حداکثر شهریه را بدهیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای معاونین و دستور ریاست سازمان مقرر است که معلولان خفیف و معلولانی که در سه دهک بالا هستند به دلیل هزینه‌های اضافی که معلولان برای نیازمندی‌های زندگی‌شان دارند مشمول دریافت کمک هزینه برای شهریه دانشجویی می‌شوند.

وی گفت: دانشجویان معلولی که از قبل وارد دانشگاه شده‌اند شهریه برای آنها همچنان پرداخت می‌شود و نگران قطع آن نباشند. از هفته آینده سامانه مجدداً باز می‌شود و دانشجویان مهلت دارند تا ثبت نام و شهریه خود را به طور کامل دریافت کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 468933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.