آیا احتمال ریزش بیشتر قیمت موبایل در بازار وجود دارد؟

اخیرا سقوط قیمت موبایل به دلایلی چون کاهش قیمت دلار و تخصیص ارز به واردکنندگان از موضوعات خوشایندی است که در این شرایط دشوار اقتصادی و گرانی انواع و اقسام کالاها رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی‌های میدانی از بازار موبایل، حاکی از افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ این کالا است به طوری که رئیس انجمن واردکنندگان موبایل از پایین‌ترین میزان قیمت این کالا در ۶ ماه اخیر خبر می‌دهد؛ فعالان این حوزه معتقدند که اقدام اخیر بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردات گوشی موبایل، باعث ایجاد چنین نرمشی در بازار آن شده است.

برخی دیگر معتقدند که کاهش نسبی نرخ ارز تأثیر مستقیم در افت قیمت موبایل دارد زیرا قیمت این کالا به طور مستقیم وابسته به قیمت ارز است؛ از طرفی هم واردکنندگان به دلیل روند کاهشی نرخ ارز مجبور به عرضه کالاهای انبار کرده خود در بازار شده‌اند که موجب واقعی‌تر شدن نرخ‌ها محسوب می‌شود.

عده‌ای نیز بر این باورند به طور معمول در اولین هفته‌های سال نو میلادی برخی شرکت‌ها قیمت تعدادی از مدل‌های خود را کاهش می‌دهند چون در حال آمادگی برای عرضه مدل‌های جدیدتر هستند که این موضوع هم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در نرخ‌ها داشته باشد.

بازار موبایل آرام و راکد است

بر اساس اظهارات فعالان بازار موبایل، گوشی‌هایی که در رده پایین قیمتی قرار دارند نسبت به ماه گذشته حدود ۵۰۰ تا یک میلیون تومان ارزان‌تر شده‌اند؛ گوشی‌های متوسط کاهش قیمت یک و نیم تا ۲ میلیون تومان و گوشی‌های گران قیمت نیز افت محسوس‌تری را تجربه می‌کنند.

اگر محدودیت و انحصاری در واردات این کالا به وجود نیاید و روند کاهشی ارز استمرار داشته باشد در آن زمان است که با وجود فراوانی موبایل در انواع و اقسام برندها شاهد کاهش بیشتر قیمت در این بازار خواهیم بود.

میثم رحمتی، فعال بازار موبایل در ارتباط با شرایط کنونی این بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فعلاً شاهد آرامش بازار هستیم اما رونقی وجود ندارد؛ چون با وجود افت نسبی قیمت‌ها هنوز هم خرید موبایل‌های رده پایین و متوسط از توان مالی عده‌ای از مردم بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا کاهش نرخ دلار زودتر بر قیمت موبایل تأثیرگذار نبود تصریح می‌کند: معمولاً نوسان قیمت دلار یک تا ۲ ماه بعد بر نرخ کالاهایی مثل موبایل مؤثر است؛ بر این اساس تقریباً یک ماه پس از کاهش نرخ دلار، قیمت تلفن‌های همراه کاهشی شد.

فعال بازار موبایل دیگری دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کاهش نرخ ارز یک طرف ماجراست و به غیر از نرخ ارز، کاهش تقاضای خرید و افزایش عرضه در بازار هم دلیلی مهم برای کاهش قیمت‌ها بوده‌اند؛ زیرا ریزش نرخ دلار به اندازه‌ای نبوده که با شرایط کنونی در حوزه موبایل روبرو باشیم؛ بلکه بیش از هرچه ورود گوشی‌های فراوان به بازار و از طرفی کاهش تقاضا به دلایل شرایط اقتصادی مردم و انتظار بیشتر برای شکسته شدن قیمت‌ها باعث افت این بازار شد.

وی توضیح می‌دهد: در شرایطی که خریدار با کاهش مداوم قیمت‌ها روبرو است، به امید افت بیشتر صبر می‌کند که این موضوع باعث رکود فعلی بازار شده است؛ به طوری که با وجود کاهش قیمت‌ها بازار روز به روز بی رونق تر می‌شود؛ وضعیتی که نه‌تنها به نفع فروشنده نیست بلکه به منفعت خریدار هم نیست چون مشتری در یک بلاتکلیفی قرارگرفته و از طرفی هم ممکن است با هر اتفاقی این فرصت ارزانی را از دست بدهد.

متقاضیان، خرید خود را انجام دهند

حسن میرشمشیری، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تأیید ریزش قیمت موبایل اظهار می‌کند: دلیل این اتفاق به قیمت ارز و افزایش حجم واردات این کالا مربوط می‌شود؛ تا پیش از این سقف خاصی برای واردات گوشی مقرر بود و فعالان تازه وارد، اجازه واردات موبایل تا میزان خاصی را داشتند که این موضوع باعث کمبود این کالای مصرفی در بازار و افزایش قیمت آن می‌شد، اما اخیراً با رفع چنین انحصاری، حباب بازار شکسته شد و عرضه و تقاضا تقریباً برابر شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ارز نیز عامل بسیار مهمی است که نوسان آن در هرزمانی با شدت زیادی خود را در این بازار نشان می‌دهد؛ واضح است گرانی ارز موجب افزایش بیشتر نرخ‌ها و ارزان شدنش هم بر کاهش قیمت‌ها موبایل مؤثر است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیر کنندگان تلفن ثابت و همراه در مورد اینکه کدام برندها ارزان‌تر شده‌اند اظهار می‌کند: قیمت گوشی افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشته است اما قیمت‌ها بستگی به برند و مدل درخواستی دارد و در هر برندی چند مدل با کاهش بیشتری همراه شده است ولی در کل نرخ گوشی‌های پرمخاطب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است.

میرشمشیری در رابطه با شرایط فعلی بازار موبایل خاطرنشان می‌کند: از حجم خریدهای دانش‌آموزی که در ابتدای سال تحصیلی با آن مواجه بودیم کاسته شده است و فعلاً اشتیاق چندانی برای خرید موبایل وجود ندارد؛ معمولاً مردم در زمان گرانی یک کالا بیشتر متمایل به خرید آن هستند ولی درزمان‌های ارزان شدن، به امید افت بیشتر، از خرید اجتناب می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: اکنون موبایل تا حدودی ارزان شده است و توصیه می‌شود افرادی که به این کالا نیاز دارند خرید خود را انجام دهند چون آینده این بازار مشخص نیست؛ ممکن است با کاهش دلار موبایل هم ارزان‌تر شود و در آینده قیمت پایین‌تر هم بیاید ولی اگر مردم قصد خرید آن را دارند الان زمان مناسبی است چون این امکان هم وجود دارد نرخ ارز افزایش یافته و موبایل هم گران‌تر شود.

وی در پایان تأکید می‌کند: متقاضیان خرید موبایل، حتماً در زمان انتقال مالکیت، کد رجیستری خود را دریافت نمایند و به‌هیچ‌وجه کالای فاقد چنین کدی را خریداری نکنند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 467982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.