سکوتِ انتخاباتی اصلاح‌طلبان

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

فعالیت‌های احزاب یکی از مصیبت‌های جامعه سیاسی ایران است

زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به شرکت احزاب در انتخابات ریاست جمهوری دراین‌باره اظهار کرد: در حالی عده‌ای نظام پارلمانی را راهی برای حل مشکلات می‌دانند که باید در نظر داشت مهم‌تر از نظام پارلمانی این است که در سیستم مدیریتی باید به نظام حزبی توجه نشان دهیم. در واقع یکی از اشکالات این است که نظام حزبی در حکومت ما هیچ دخالتی ندارد به طوری که بعضی از احزاب اصلاً حزب نیستند و بیشتر به صورت گعده و گروه‌های سیاسی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: احزابی هم هستند که کار تشکیلاتی را به نحوی انجام می‌دهند که می‌توان گفت فعالیت‌هایشان یکی از مصیبت‌های جامعه سیاسی است، چون نه تنها پاسخگوی عملکرد کاندیدای او نیستند بلکه او را بعد از کسب توفیق در انتخابات رها می‌کنند. این رویکرد در حالی است که وقتی حزبی از کسی حمایت و مردم را به رأی دادن به او ترغیب می‌کند، لاجرم باید خود را در قبال تصمیم‌ها و در کل همه فعالیت‌هایش مسئول بداند که متأسفانه در ایران به این موضوع مهم توجهی نمی‌شود.

رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات توضیح داد: همچنین می‌توان به این نقصان هم اشاره کرد که احزاب در ایران برای برنامه و برنامه‌ریزی اهمیتی قائل نمی‌شوند. علاوه بر این تکثر احزاب در یک جریان یا گروه سیاسی موجب می‌شود ائتلاف و جبهه هماهنگی تشکیل شود که چنین چیزی انسجام را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

شجاعی خاطرنشان کرد: به همین دلیل لازم است تدبیری اندیشیده شود که دست‌کم احزابی که همسو هستند بتوانند به هم‌صدایی و همراهی برسند تا از این طریق تأثیرگذاری بیشتری بر امور داشته باشند. توجه به تحزب از اوجب واجبات است.

محمد هاشمی: موافق نظر فائزه خانم نیستم

محمد هاشمی، برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی، در رابطه با اظهارات فائزه هاشمی گفت: موضعی که فائزه خانم گرفتند مورد تأیید خانواده ما نیست. ایشان گفته بودند که دوست دارند آقای ترامپ بیاید. این نکته قابل توجه است که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی نیست که بتوان با تحریم و این حرف‌ها ساقط شود.

وی افزود: در روزهای اول انقلاب که نهاد جمهوری اسلامی تازه تأسیس و نوبنیاد بود، زمانی که صدام با کمک همه دنیا و با ارتش روسی، با آمریکا، فرانسه و کشورهای عربی، حمله کردند و جنگ هشت ساله راه انداختند، نتوانستند نظام را ساقط کنند. الان که نظام درخت تنومندی شده و ریشه در افلاک دارد مگر می‌شود با تحریم و این حرف‌ها نظام را سرنگون کرد؟!

هاشمی ادامه داد: این برداشت اشتباه است که با تحریم، مردم ایران بیشتر تحت فشار قرارمی‌گیرند. من موافق نظر فائزه خانم نیستم و موضعی که محسن آقا گرفتند در برابر این حرف‌ها مورد تأیید ما هم است. ایشان برخورد مناسبی کردند.

وی در خصوص نامه محسن هاشمی به فائزه گفت: بالاخره آقا محسن نظر خود و خانواده را گفته است. به هر حال مسئله خوبی مطرح نشد و یا حداقل من این بحث‌ها را قبول ندارم. به نظر من این بحث‌ها عجولانه است و ممکن است بعضاً برخوردهای شیطنت آمیزی با آن شود.

معمای هیئت پنج‌نفره

عقربه‌های ساعت به سرعت در حال حرکت هستند و زمان را به ضرر اصلاح‌طلبان به پیش می‌برند. در حالی که جناح رقیب حسابی دل به خرداد ۱۴۰۰ و بلند کردن دستش به نشانه پیروزی خوش کرده است اصلاح طلبان به فکر تغییر ساز و کار برای رسیدن به یک جمع‌بندی هستند تا شاید بتواند نتایجی که اسفند ۹۸ برایشان رقم زد را جبران کند.

«نهاد اجماع‌ساز» این کلید واژه‌ای است که بعد از به کما رفتن شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از زبان اهالی اردوگاه چپ به گوش رسید اما از زمانی که آنها در اواخر آذرماه از تصمیم جدید خود برای چگونگی فعالیت در انتخابات ۱۴۰۰ و تشکیل نهادی اجماع ساز خبر دادند، بالاتفاق سکوت معناداری پیشه کردند و به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهند اقدامات انتخاباتی خود را در همین فضای مه آلود پیش ببرند تا جریان رقیب یا تندروهای اصلاح طلب نتوانند اقدامی پیشتازانه داشته باشند.

۲۴ آذرماه بود که فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد اصلاح طلبان قصد دارند با هدف تحقق و عملیاتی شدن اصلاح امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نهاد اجماع سازی را با عنوان جدید با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور ایجاد می‌کنند که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماع ساز ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات نیز به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد.

از همان زمان نحوه انتخاب و میزان اختیارات این اعضای حقیقی مورد پرسش و پیگیری خبرنگاران قرار گرفت، موضوعی که همواره در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم مورد نقد و اعتراض برخی احزاب در جریان چپ قرار داشت.

همسو با این موضوع چندی پیش اخباری مبنی بر تشکیل هیئتی پنج نفره برای انتخاب اعضای حقیقی این نهاد اجماع ساز منتشر شد. روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت که این پنج نفر را چهره‌هایی از «بنیاد باران»، «حزب اسلامی کار»، «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها» و «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی» تشکیل می‌دهند. فاطمه راکعی هم از بررسی بحث کمیته پنج نفره در نشست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلبان خبر داده و این یعنی شاید عضو پنجم این کمیته را یکی از زنان اصلاح‌طلب تشکیل دهد.

علی صوفی: فائزه هاشمی انتظار نداشته باشد اظهاراتش با عنوان آزادی بیان محترم شمرده شود

علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات در واکنش به اظهارات فائزه هاشمی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این اظهارنظر خانم هاشمی حزبی نیست زیرا کارگزاران سازندگی مشی اعتدال دارد و حتی به برخی اصلاح طلبان انتقاد دارند که اینها تندروی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشی کارگزاران پیش از این نیز همین بوده است ادامه داد: همان زمانی که خانم فائزه هاشمی نماینده مجلس بود کارگزاران مشی که امروز دارند را دنبال می‌کردند و با تندروی مخالف بودند، حداقل اینکه مواضع آشکار کارگزاران پرهیز از تندروی بود اما اینکه مواضع پنهان آنها چه بود ما نمی‌دانیم.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه خانم هاشمی درباره انتخابات آمریکا نظر شخصی خود را مطرح کرده است و نمی‌تواند آن را به حزب یا جریانی نسبت دهد تصریح کرد: در عین اینکه برای بیان نظر و دیدگاه همه آزاد هستند اما نباید به منافع ملی آسیب وارد شده و یا اظهاراتی در تعارض با منافع ملی مطرح شود.

صوفی با اشاره به اینکه خانم هاشمی نباید انتظار داشته باشد که این قبیل اظهارات با عنوان آزادی بیان محترم شمرده شود، گفت: با وجود آزادی اقوام، مذاهب و احزاب و اقشار مختلف یک خط قرمز وجود دارد و از آن به بعد کسی مجاز نیست مطالباتی را که با امنیت ملی در تعارض است پیگیری یا مطرح کند.

وی با بیان اینکه آمریکا که داعیه ریاست جهانی را دارد نیز خطوط قرمزی را مشخص کرده است اظهار کرد: آمریکا در سال ۱۹۹۸ کتابی با عنوان استراتژی امنیت آمریکا در قرن ۲۱ منتشر کرد، در آنجا عنوان شده اگر منافع ملی خودمان را برای مردم بیان کنیم، مردم از سیاست‌های ما حمایت خواهند کرد؛ در آن کتاب منافع ملی خود را تعریف کردند که اتفاقاً محدود به مرزها نیست بلکه منافع ملی خود را در کشورهای دیگر هم می‌بینند.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات با اشاره به اینکه باید در اظهاراتمان ضمن قائل شدن حق آزادی بیان خود این را مدنظر قرار دهیم که متعرض به کدام دسته از منافع ملی می‌شویم عنوان کرد: بهتر است اظهاراتمان را حساب شده بیان کنیم.

صوفی با بیان اینکه اگر ترامپ می‌ماند برای ما جز بدبختی و ظلم و تعدی چیز دیگری نداشت تصریح کرد: دنیای بدون ترامپ دنیای امن تری است.

وی با اشاره به اینکه در کشور لازم هست که جناح‌های چپ و راست وجود داشته باشد گفت: اخیراً فیلمی از مقام معظم رهبری منتشر شده که می‌فرمایند هم جناح چپ خودی است و هم جناح راست و اگر در کشور جناح چپ نداشتیم من خودم این جناح را به وجود می‌آوردم.

دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات در پاسخ به اینکه در جریان تبلیغات انتخابات آمریکا چهره‌های اصلاح طلب مانند تاجزاده عنوان می‌کردند که اصولگرایان علاقه‌مند هستند ترامپ رأی بیاورد، اما امروز چهره‌های اصلاح طلب دم از این علاقه‌مندی می‌زنند، گفت: قطعاً اصلاح طلبان نمی‌توانند چنین اظهاراتی مطرح کنند، ما باید به دنبال اصلاحات در چارچوب قانون اساسی و نظام باشیم.

صوفی با اشاره به اینکه کسی که کل نظام را هدف قرار داده است یا کسی که بگوید علاقه‌مند بود ترامپ رأی بیاورد مشی اصلاح طلب ندارد عنوان کرد: اساساً اشخاصی مانند ترامپ در هیچ تفکر علمی و منطقی نمی‌گنجد، اینها آنارشیسم و هرج و مرج طلب هستند که به هیچ قاعده‌ای پایبند نیستند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ از برجام خارج شد و گفت این توافق را قبول ندارم ادامه داد: ترامپ همه توان خود را برای تحریم و فشار بر ایران به کار گرفت و نمی‌توان پیش بینی کرد که ترامپ چه موضعی را خواهد گرفت و تصمیمات وی هر لحظه غیر قابل پیش بینی است.

دریادار تنگسیری: پاسخ ما به هر تجاوز و تهدیدی قاطع خواهد بود

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع رزمندگان دریادل ستاد این نیرو در بندرعباس ضمن گرامیداشت سالروز دستگیری تفنگداران آمریکایی و یوم الله ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ اظهار داشت: آنچه آن روز اتفاق افتاد واقعاً کار خدا بود و همان نکته قابل توجه‌ای که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فرمودند.

وی افزود: پنج سال پیش دو فروند شناور آمریکایی که از کویت با ده تفنگدار به سمت بحرین در حال حرکت بودند و در مسیر حرکت به پنج مایلی جزیره فارسی نزدیک شدند به علت تجاوز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی باوجود دو ناو هواپیمابر آمریکایی و فرانسوی و پنج ناوشکن دیگر، توسط دریادلان نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: الحمدلله امروز اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به لطف عنایت خداوند و هدایت و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای (حفظه الله) به هویت و قدرتی دست یافته است که مایه عزت و افتخاری بس شگرف برای ملت غیور خودمان و مستضعفان عالم شده است.

تنگسیری ادامه داد: ما امروز در نیروی دریایی سپاه برای دفاع از کیان، و مرز و بوم نظام مقدس جمهوری اسلامی در آمادگی کامل به سر می‌بریم و اگر کشوری قصد تجاوز یا تهدیدی علیه میهن اسلامی ما داشته باشد همانند ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ پاسخ ما کاملاً قاطع و سخت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انشا الله ما در ادامه مسیر جهاد فی سبیل الله با اتکا به خداوند متعال با حفظ هویت اسلامی و تقویت قدرت رزمی بتوانیم مایه افتخار و عزتمندی مردم غیور کشور عزیزمان باشیم.

کد خبر 467974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.