کرونا ویروس چه زمانی از حالت اپیدمی خارج می‌شود؟

یک دکترای ویروس شناسی گفت: چنانچه افراد جامعه در برابر ویروس کرونا ایمن و قدرت تکثیر از ویروس گرفته شود، می‌توان از گردش این ویروس در جامعه و موتاسیون‌های بعدی جلوگیری کرد.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واکسن‌های کرونا مورد تأیید در حدود ۹۰ درصد می‌تواند در افراد ایمنی ایجاد کند و البته یک دوز یادآور نیز لازم است تا فرد به سطح ایمنی کافی در برابر ویروس برسد.

وی افزود: زمانی که گفته می‌شود کارایی واکسن ۹۰ درصد است بدین معنا بوده که از ۱۰۰ نفر فردی که واکسن دریافت می‌کنند، سیستم ایمنی ۹۰ نفر از آن‌ها نسبت به واکسن کرونا پاسخ می‌دهد، اما سیستم ایمنی ۱۰ نفر پاسخ نمی‌دهد.

این دکترای ویروس شناسی خاطرنشان کرد: در هر نوع واکسیناسیون، بسته به نوع واکسن مورد استفاده، افرادی هستند که به واکسن پاسخ نمی‌دهند و به آن‌ها Not responding گفته می‌شود. این مسئله در افراد بالای ۷۰ سال شایع‌تر بوده و ممکن است ایمنی در این افراد به حد لازم نرسد.

مقیم تصریح کرد: متخصصان بر این باور هستند چنانچه در سطح جامعه، بالای ۷۵ درصد افراد نسبت به ویروس کرونا ایمن شوند، دیگر ویروس در سطح جامعه گردش نمی‌کند و از حالت اپیدمی خارج می‌شود. به عبارت دیگر چنانچه سطح ایمنی در ۷۵ درصد جمعیت بالا برود، به نحوی که ویروس نتواند بیماری ایجاد کند، ویروس کرونا دیگر در جمعیت چرخش نمی‌کند، زیرا دیگر فرد حساسی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ایمنی همانند سدی است که اجازه نمی‌دهد ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل شود و اصطلاحاً گفته می‌شود که ویروس در جمعیت عقیم شده است.

این دکترای ویروس شناسی تاکید کرد: زمان خلاص شدن دنیا از این ویروس نیازمند بررسی اپیدمولوژیست‌ها بر اساس شاخص‌ها است، اما با توجه به دسترس قرار گرفتن واکسن، چنانچه سطح وسیعی از جامعه واکسیناسیون شوند، اپیدمی تا یک سال دیگر تمام یا حداقل تبدیل به یک ویروس آنفلوانزای فصلی شود که با تجویز واکسن می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

مقیم خاطرنشان کرد: موتاسیونی که به تازگی در ویروس ایجاد شده است، به نحوی نیست که بتواند بر ایمن سازی افراد اثر بگذارد. آنتی بادی تولید شده بر اثر تزریق واکسن که بر اساس آنتی ژن ویروس قبلی ساخته شده است، می‌تواند این ویروس را نیز خنثی کرده و ایمنی ایجاد کند.

وی یادآور شد: پیدا شدن تیپ جدیدی از ویروس نیازمند تحقیقات گسترده‌تری است تا بتوان دریافت ایمن سازی واکسن تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این دکترای ویروس شناسی با بیان اینکه واکسن باید بر ویروس‌های جدید موتاسیون یافته تأثیر بگذارد، گفت: زمانی که جمعیت ایمن و قدرت تکثیر از ویروس گرفته شود، می‌توان از گردش این ویروس در جامعه و موتاسیون‌های بعدی جلوگیری کرد.

کد خبر 467788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.