زندگینامه فرشاد پیوس از رکورد داری آقای گلی تا مراسم خداحافظی+ عکس

فرشاد پیوس در ۲۲ دی ماه ۱۳۴۰ در شهر تهران و محله‌ی نازی‌آباد به دنیا آمد. پدر وی از اهالی شهر باکوی آذربایجان است. نام پیوس در زبان آذربایجانی به معنای انتظار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشاد پیوس بازیکن سابق باشگاه فوتبال پرسپولیس و مربی و کارشناس تلویزیونی فوتبال است. پیوس برترین گلزن تاریخ فوتبال باشگاه پرسپولیس است. وی از سال ۶۴ تا ۷۶ در پرسپولیس بود و در این مدت، ۵ بار در مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران و ۲ بار در مسابقات فوتبال لیگ کشور آقای گل مسابقات شد و لقب (فرشاد آقای گل) را به خود اختصاص داد.

کاشف استعداد پیوس در فوتبال از زبان خودش

۱۲ یا ۱۳ سالم بود که علی علوی، معلم ورزش من بود و مرا در محل دیده بود. وی از من خواست برای تیم محلی ادب بازی کنم و به من گفت ساعت ۱۵ بیا زمین مرغوبکار. روزی که برای تست رفتم، حتی پیراهن نداشتیم. دو تیم بودیم که یک تیم، پیراهن داشت و تیم ما همگی برهنه و بدون پیراهن تمرین کردیم، حتی کاور هم نبود. اردشیر لارودی با یک بغل پا زدن من، فهمید که من فوتبالیست هستم و مرا به راه‌آهن برد. البته قبل از آن رفتم سر تمرین بانک ملی، اما من را قبول نکردند، مربی این تیم تفکرش اینکه قد من کوتاه است و به درد فوتبال نمی‌خورم. فردای آن روز رفتم سر تمرین راه‌آهن که لارودی به تدارکات باشگاه گفت به من پیراهن و شورت ورزشی و جوراب بدهد.

رفقای بد و احتمال اعتیاد

در نازی‌آباد رفقای خوبی نداشتم، نمی‌دانم آن‌ها هنوز زنده هستند یا نه، راه من از آن‌ها جدا شد و فوتبال باعث شد زندگی من تغییر کند. برخی از بچه محل‌هایم معتاد بودند و تعدادی از آنان به خاطر اعتیاد فوت کردند. مسیر مهم است. نگاه یک مربی واقعاً مهم است. شاید اگر آن روز سر تمرین راه‌آهن نمی‌رفتم، امروز پشت میله‌های زندان بودم.

از شاهین تا سربازی

وی در سال ۶۱ که از تیم راه آهن به شاهین رفت و بعد از ۶ ماه بازی در شاهین، در سال ۶۲ برای گذراندن خدمت سربازی به تیم نیروی هوایی رفت.

شروع حرفه‌ای فوتبال فرشاد پیوس

پیوس بازی را در تیم راه‌آهن آغاز کرد سپس به باشگاه شاهین پیوست، پس از آن به تیم نیرو هوایی و در سال ۱۳۶۴ به پرسپولیس رفت و بعد از سه سال به الاهلی قطر رفت و پس از یک‌سال بار دیگر به پرسپولیس بازگشت و فوتبال را در این تیم به پایان رساند.

از موفقیت‌های فردی فرشاد پیوس می‌توان به ثمر رساندن بیست گل در لیگ فوتبال ایران در سال ۱۳۷۳ نام برد. او با ۱۵۳ گل زده بهترین گلزن تمام ادوار پرسپولیس است. وی در یک سالی که در باشگاه قطری بازی کرد در لیگ قطر به مقام آقای گل رسید. وی در سال ۱۳۶۶ با ۱۳ گل آقای گل تهران شد. همچنین در سال ۱۳۷۰ این عنوان را با ۱۶ گل تکرار کرد.

پیوس همراه با پرسپولیس چند دوره قهرمان لیگ باشگاه‌های تهران و دو بار در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۷۰ قهرمان جام حذفی ایران شد. ضمن اینکه همراه تیم ملی ایران قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ و عنوان سوم جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۸ را به دست آورد. او در این دو تورنمنت به ترتیب با ۴ و ۲ گل زده بهترین گلزن تیم ملی ایران بود.

فرشاد پس از حوادث شهرآورد سی و هشتم تهران در دی ماه سال ۱۳۷۳ شش ماه از حضور در میدان‌ها محروم شد.

ازدواج و فرزندان

فرشاد پیوس بعد از ازدواج در سال ۶۹ به تهران بازگشت تا دوباره برای پرسپولیس بازی کند و در ۱۴۲ بازی که انجام داد ۹۳ گل به ثمر رساند، او صاحب دو پسر بنام‌های ماهان و پویان و یک دختر می‌باشد

ماجرای پیوستن به پرسپولیس از زبان خودش

در سال ۶۴ با قرارداد ۲۰ هزار تومانی به پرسپولیس رفتم. یک شب دوست مشترک با علی پروین به نام توکلی تماس گرفت و آدرس یک نمایشگاه به نام عارف را داد و گفت فردا ۱۰ صبح بیا نمایشگاه عارف. از شب تا صبح خوابم نبرد، چون نام پروین وسط بود. پروین بازی مرا مقابل بنیاد شهید و نیروی‌زمینی دیده بود و مرا به همراه ۷، ۸ نفر از رفقایم پسندید. البته من پروین را همان روز در ورزشگاه دیدم. با ترس و لرز و احترام به سراغش رفتم. او خیلی ساده به من گفت ما به همه ۲۰ هزار تومان می‌دهیم، به شما هم ۲۰ هزار تومان می‌دهیم. من هم قبول کردم

ماجرای انتخاب پیراهن شماره ۱۷

سال ۶۴ بود که به پرسپولیس آمدم، در اولین بازی با دارایی. همه شماره‌های خوب مثل ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ پر بود و محمود خوردبین سرپرست تیم گفت شماره پیراهن ۷۰، ۶۸ و ۱۷ را داریم. من پرسیدم ۱۷ متعلق به چه کسی بوده است؟ او گفت: روح‌الله عبادزاده که دفاع راست بود. من گفتم همین شماره را می‌خواهم. در استقلال هم چنگیز شماره ۱۷ پوشید. الان هر جا که می‌روم، مرا با شماره ۱۷ می‌شناسند. بعدها این پیراهن شماره ۱۷ را دادم به مهدی مهدوی‌کیا، مهدی همیشه به من می‌گوید پیراهنی که در روز خداحافظی از فوتبال به او دادم، برایش خوش‌ یمن بوده است.

برترین گلزن پرسپولیس

پیوس در تیم نیروی هوایی با ۲۵ گل زده آقای گل شد و تیم نیروی هوایی از مسابقه‌های دسته یک به لیگ استان تهران آورد. بعد از پیوستن وی به پرسپولیس در ۲۱۲ بازی، موفق به زدن ۱۵۳ گل شد. میانگین وی ۰/۷۲ هر بازی است که این بهترین میانگین در بین گلزنان برتر تاریخ پرسپولیس است. فرشاد ۹ گل خود را از نقطه پنالتی به ثمر رساند و از سال ۶۵ تا ۷۰ بارها آقای گل مسابقات گوناگون شد.

پیوس برترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس از سال ۱۳۷۰ بوده و هم اکنون نیز این رکورد را در اختیار دارد.

رکورددار هتریک در پرسپولیس

در بازی‌های پرسپولیس مقابل حریفانش ۲۱ بازیکن تاکنون موفق به ۴۲ هت تریک شده‌اند. فرشادپیوس با ثبت ۱۳ هتریک رکورددار است.

دفاع علی پروین از بازی پیوس

در زمان بازی‌ام برخی بودند که می‌گفتند فرشاد گاهی در زمین راه می‌رود، اما پروین همیشه از من دفاع می‌کرد و می‌گفت همان جلو بمان، تکان نخور. نمی‌خواهد عقب بیایی. پروین اعتقاد داشت من اگر ۹۰ دقیقه گل نزنم، بالاخره دقیقه ۹۱ گل می‌زنم.

بیشترین گل زده در یک بازی

پیوس در دیدار با پنجاب پاکستان توانست ۷ گل بزند. همچنین در بازی مقابل تیم عقاب ۵ گل در یک بازی به ثمر رساند. وی در بازی با شاهین بوشهر که با نتیجه ۱۰ بر یک به سود پرسپولیس تمام شد ،۵ توپ را وارد دروازه کرد.

گل زنی پیوس به ناصر حجازی

در سال ۶۰ زمانی که پیوس در تیم راه‌آهن حضور داشت، در یک صحنه توپ از دست ناصر حجازی بر زمین افتاد و وی با یک بغل پا، توپ را وارد دروازه حجازی کرد و راه آهن با همان گل جام حذفی را در ورزشگاه شیرودی برد.

هم بازی بودن پیوس و پروین

پیوس وپروین در حدود چهار فصل کنار هم بازی کردند. در بازی پرسپولیس مقابل تیم هما، پرسپولیس با ۶ گل به پیروزی رسید که ۳ گل را فرشاد پیوس، ۲ گل علی پروین و یک گل را مرتضی کرمانی‌مقدم زدند.

بازی‌های ملی پیوس

فرشاد پیوس نزدیک به ۵۰ بازی ملی هم داده و ۲۱ گل ملی زده است. اولین بازی ملی وی در سال ۱۳۶۲ در جام ارتش‌ها بود. پیوس سال ۱۳۶۰ برای تیم ملی امید انتخاب شده بود اما به خاطر جنگ تیم ملی نتوانست به خارج از کشور برود.

فرشاد پیوس جز ۱۴ نفری بود که در سال ۶۵ و هنگام بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ در اعتراض به کادر فنی تیم ملی، از تیم ملی استعفا داد. وی در آبان ۶۷ بدون پس گرفتن استعفا به تیم ملی دعوت شد.

محرومیت یک ساله فرشاد پیوس از سوی کنفدراسیون فوتبال

پس از حوادث دیدار تیم ملی مقابل تیم ملی ژاپن در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل حمله وی به داور، به مدت یک سال از کلیه دیدارهای بین‌المللی و ملی محروم شد.

رکوردار آقای گل تاریخ ایران

پیوس زمانی که در پرسپولیس که بود، در سال‌های ۱۳۶۴، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۹، ۱۳۷۰ و ۱۳۷۲ آقای گل لیگ برتر شد. هیچ مهاجمی تا کنون در تاریخ فوتبال ایران به رکورد آقای گلی او نرسیده است.

در سال ۷۰ پیوس در لیگ ۲۲ گل زد و آقای گل شد در همان سال علی دایی موفق به زدن ۱۷ گل شد. در آن سال ۱۲ تیم‌در لیگ حضور داشت و پیوس ۲۲ گل را در ۲۲ مسابقه زد.

دوران لژیونری

بعد از درخشش پیوس در بازی‌های ملی، وی در فصل ۶۸_۶۹ به تیم الاهلی قطر پیوست و در ۱۲ بازی ۹ گل به ثمر رساند و آقای گل لیگ قطر شده و به همراه تیمش موفق به کسب مقام سوم در آن سال شد.

لقب مارزنگی آسیا

پیوس ۳۵ بازی ملی انجام داده و ۱۹ گل ملی در کارنامه دارد و به دلیل خطرناک بودنش در محوطه جریمه حریف لقب مارزنگی آسیا را به وی داده بودند.

آخرین بازی

۲۰ تیرماه ۱۳۷۶ پرسپولیس و استقلال در بازی برگشت ششمین دوره آزادگان به مصاف یکدیگر رفتند. این بازی در حالی برگزار شد که سرخ‌پوشان قهرمانی‌شان در لیگ آزادگان را از هفته‌ها قبل قطعی کرده بودند. بعد از مسجل شدن قهرمانی سرخ‌ها، استانکو سرمربی وقت پرسپولیس در هفته‌های پایانی از این تیم جدا شد و حمید درخشان جایگزین وی شد تا پرسپولیس تحت هدایت وی مقابل استقلال حجازی قرار بگیرد.

فرشادپیوس، در بازی خداحافظی آن هم برابر استقلال به میدان رفت که لحظات خاطره انگیزی داشت. در آن مسابقه پیوس ۱۳ دقیقه بازی کرد که دو بار موقعیت گل داشت. پس از پایان مسابقه، وی پیراهنش را به مهدی مهدوی کیا داد. مهدوی کیا می‌گوید هنوز این پیراهن را نگه داشته است.

دوران مربیگری

پیوس بعد از خداحافظی از فوتبال چند سال استراحت کرد و در سال ۷۸ به کرواسی رفت و دوره مربیگری را گذراند. از سال ۸۰ مربیگری را با تیم شهید قندی یزد شروع کرد. وی توانست در چندین باشگاه فوتبال ازجمله در شموشک نوشهر، آذربایجان تهران، تراکتورسازی تبریز، شموشک نوشهر، شهید قندی، هما تهران و برق شیراز و سپیدرود رشت مربیگری کند. وی در حال حاضر صاحب آکادمی فوتبال پیوس است

رکوردهای مربیگری

پیوس با تراکتورسازی توانست دو بار قهرمان دسته اول شود که هر بار با قانون عجیب پلی‌آف از ورود به لیگ برتر بازماند. وی تیم فوتبال شهید قندی یزد را از دسته سوم تا لیگ برتر هدایت کرد. وی رکورد بهترین برد جام حذفی در فصل ۹۳-۹۴ را دارد؛ که توانست با برتری ۱۱ بر صفر تیم خانه به خانه بابل مقابل شهرداری جاجرم را شکست دهد. پیوس با خانه به خانه از دسته سوم به دسته دوم صعود کرد و در حالی‌که صدرنشین لیگ دسته دوم و امید اول صعود به دسته اول بود بر اثر اختلاف با مدیرعامل استعفا داد.

وی همچنین بهترین مربی فصل ۹۴-۹۵ دسته دوم شناخته شد و در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ مراسم بهترین مربیان سال برگزار شد که فرشاد پیوس به‌عنوان بهترین و تأثیرگذارترین مربی لیگ دسته دوم انتخاب شد.

کد خبر 467732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.