روزگارِ جبهه پایداری بعد از فوت پدر

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

ادعای یک فعال سیاسی: با واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا جی‌پی‌اس در بدن ما کار می‌گذارند

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا گفت: نباید در برابر دشمنان خود ساده اندیشی کنیم و این فرصت را در اختیار آنها بگذاریم؛ اطلاعات بسیاری به دست آمده مبنی بر اینکه در برخی از واکسن‌ها اقدام به تزریق چیپ الکترونیکی می‌کنند و جی پی اسی را در بدن ما کار می‌گذارند تا به واسطه این واکسن کلیه واکنش‌ها و حرکات مارا تحت کنترل قرار دهند تا جایی که ما یک نوع آدم‌هایی آهنی خواهیم شد که کنترلمان در دست دیگران است

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در رابطه ممنوعیت واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی گفت: ما اگر بخواهیم واکسن‌های خارجی را تزریق کنیم احتمال حمله بیولوژیکی هم وجود دارد. نباید در برابر دشمنان خود ساده اندیشی کنیم و این فرصت را در اختیار آنها بگذاریم؛ اطلاعات بسیاری به دست آمده مبنی بر اینکه در برخی از واکسن‌ها اقدام به تزریق چیپ الکترونیکی می‌کنند و جی پی اسی را در بدن ما کار می‌گذارند تا به واسطه این واکسن کلیه واکنش‌ها و حرکات ما را تحت کنترل قرار دهند تا جایی که ما یک نوع آدم‌هایی آهنی خواهیم شد که کنترلمان در دست دیگران است.

اجازه رهبر انقلاب برای حسابرسی از بانک مرکزی و صدا و سیما

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۱ دی) بعد از حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در این کمیسیون در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: کمیسیون اصل ۹۰ کمیسیونی نظارتی است که در مورد طرز کار دستگاه‌های مختلف و عملکرد سه قوه می‌تواند ورود کرده و بر همین اساس پرونده تشکیل دهد.

وی افزود: سالیانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون چک بین مردم رد و بدل می‌شود که این کار مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و بر همین اساس قانون چک را اصلاح کردیم و بایستی از ۲۱ آذر ۱۳۹۹ این قانون اجرایی می‌شد که البته بخشی از این قوانین اجرایی شده و بخشی از آن هنوز اجرایی نشده است و بر همین اساس رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اصل ۹۰ توضیحاتی درباره این روند ارائه کردند.

وی گفت: قانون چک در اسرع وقت بایستی اجرایی شود و نبایستی منتظر پایان دستور ستاد کرونا در این باره باشیم.

پژمانفر همچنین افزود: برخی ارزها در کشورمان منشأ خارجی دارند و رئیس کل بانک مرکزی در این باره اعلام کردند هر کسی که این ارزها را در اختیار دارد می‌تواند با هماهنگی سیستم بانکی اقدام به واردات کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد موضوع سوم مطروحه در این کمیسیون گفت: سازمان حسابرسی می‌تواند درباره بانک مرکزی ورود کند و فقط تاکنون درباره بانک مرکزی و صدا و سیما ورودی نداشته است که ما برای این موضوع هم پرونده تشکیل دادیم و مقام معظم رهبری در این باره فرمودند که سازمان حسابرسی به صورت ویژه و با تشکیل پرونده می‌تواند در این باره ورود داشته باشد.

شوک چند مرحله‌ای به جبهه پایداری

فصل جدید در شطرنج سیاست برای جبهه پایداری آغاز شده است. جبهه پایداری که تقریباً در یک دهه اخیر به عنوان جریانی با تفکرات تند دو آتشه شناخته می‌شود حالا بعد از گذشت یک هفته از در گذشت پدر معنوی‌شان که حامی سرسخت و محکم تحرکات آنها در این یک دهه بوده است، با چه روندی روبرو خواهد شد؟ آیا تحولات اخیر این جبهه را به سمت و سویی جدید خواهد کشاند؟

دولت نهم به روزهای آخر خود نزدیک شده بود و طعم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد کام حامیانش را حسابی شیرین کرده بود، حامیانی که عمدتاً در بهارستان ساکن بودند و هنوز اسم گروه و گعده‌ای روی آنها قرار داده نشده بود و بیشترین معرفشان فراکسیون انقلاب مجلس هشتم بود. در نهایت بعد از انتخابات سال ۸۸ گعده‌شان تکمیل شد و با تکمیل زنجیره در سال ۹۰ رسماً اعلام موجودیت کردند. آن زمان کسی فکرش را نمی‌کرد این جبهه در آینده قد و قامتی پیدا کند که پنجه در پنجه اصولگرایان سنتی بیاندازد اما این اتفاق در سایه حمایت روحانی شناخته شده‌ای که در بین نسل اول انقلاب جایگاه و پایگاهی داشت محقق شد و از همانجا آیت‌الله مصباح یزدی در ردای پدر معنوی این جریان ظاهر شد و الحق پشتوانه خوبی هم برای این حزب نوپای اصولگرا محسوب می‌شد.

جلسات جسته و گریخته و مشورت‌های انتخاباتی جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح یزدی قدرت چانه‌زنی این جریان را در میان اصولگرایان بالا برد، آنقدر که در هر بزنگاهی که اصولگرایان نیاز به وحدت داشتند صدای سهم خواهی این طیف بلند می‌شد و اصولگرایان برای جلب نظرشان چاره‌ای نداشتند جز اینکه سهم قابل توجهی برای آنها در نظر بگیرند. رویه‌ای که تا آخرین انتخابات یعنی مجلس یازدهم هم در دستور کار این جبهه بود.

«سهم‌خواهی یعنی دنیاطلبی؛ سهم‌خواهی چیست؟! یعنی اگر من می‌دانم فردی از یک گروه دیگر اصلح است، به او رأی ندهم بلکه به هم‌گروهی خود رأی بدهم. اما چرا او را انتخاب نکنم؟! فردا که خودم بخواهم رأی بدهم اگر به او رأی ندهم چه حجتی پیش خدا دارم؟! فرض کنید حتی در بین اصلاح‌طلبان فردی بود که من دانستم که او اصلح از کاندیدای اصولگرا است؛ چه حجتی دارم که به او رأی ندهم؟! من باید به اصلح رأی بدهم.» این مهمترین فرمان انتخاباتی است که آیت‌الله مصباح یزدی آن را برای جبهه پایداری آن هم در آستانه انتخابات مجلس یازدهم صادر کرد.

در همان مقطع وقتی اصولگرایان سنتی از هر جهت به پایداری‌ها برای ننشستن بر سر میز مذاکره و لیست مشترک انتقاد می‌کردند مصباح یزدی مهر تائید بر لیست مستقل پایداری زد و گفت «روشی که جبهه پایداری برای انتخاب نامزدها به کار گرفته، روشی منطقی و مشروع است.»

حالا با فوت آیت‌الله مصباح یزدی جای خالی او و خلاء وجودش برای جبهه پایداری مشهود خواهد بود و البته مهمترین چالش پایداری در دوران پسا مصباح یزدی قراردادن فردی در جایگاه پدری این تشکل است.

اصلاح‌طلبان در شرایط خطرناک هستند

قربانعلی قائمی با بیان این‌که شرایط اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ بهتر از انتخابات گذشته نیست، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در حال تلاش هستند که طرفداران خود را وارد انتخابات کنند، اما موفقیت آنها به فضای عمومی کشور، فعالیت رقبای آنها، نوع عملکرد شورای نگهبان و شرایط داخلی خود اصلاح‌طلبان بستگی دارد.

وی در مورد فضای عمومی کشور تصریح کرد: کشور به دلیل شرایط خارجی و بیماری کرونا تحت تأثیر قرار گرفته و به نظر می‌رسد انتخابات هم زیر سایه این مسائل دنبال می‌شود. در حال حاضر اولویت جامعه سیاسی کشور انتخابات نیست نه این‌که در این حوزه کار نکند بلکه در حال برنامه ریزی و برگزاری جلسات و رایزنی هستند ولی انتخابات اولویت اول این مجموعه نیست، زیرا شرایط کشور به لحاظ مسائل خارجی، بیماری کرونا و مسائل معیشتی یک شرایط عادی نیست و همه به دنبال این هستند که کشور به آرامش نسبی برسد تا در این شرایط انتخابات به خوبی برگزار شود زیرا در شرایط غیرعادی یا مشارکت کم می‌شود یا ممکن است مردم تصمیم بگیرند که زود از آن پشیمان شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد شرایط داخل اصلاح‌طلبان خاطر نشان کرد: دولت با حمایت اصلاح‌طلبان به قدرت رسید و همین مساله اکنون به پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان تبدیل شده است زیرا آنها باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند. در حالی که روحانی اعلام کرد وامدار هیچ جریانی نیست ولی بیشترین هزینه‌ها به اصلاح‌طلبان به خاطر حمایت از دولت وارد شده است.

قائمی ادامه داد: در حال حاضر اصلاح‌طلبان باید به یک مانیفست مشخص برسد الان زمان آن است که به خودشان بازگردد و نهادی ایجاد کنند که بتوانند تصمیماتی بگیرد که ضمانت اجرایی داشته باشد نه این‌که صرفاً جمعی در میان اصلاح‌طلبان تصمیمی بگیرند اگر اینگونه باشد شاهد اشتعال در بین اصلاح‌طلبان خواهیم بود.

وی گفت: اصلاح‌طلبان در شرایط خطرناک هستند بنابراین باید از اختلافات پرهیز کنند و ساختاری تشکیل دهند که متناسب با شرایط کشور بوده و ضمانت اجرایی داشته باشد.

کد خبر 467726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.