چه کسانی علائم ماندگار کرونا را تجربه می‌کنند؟ 

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری می‌شوند، تا ۶ ماه پس از بهبود یافتن نیز درگیر حداقل یکی از علائم بیماری کرونا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیرات بلند مدت عفونت ویروس کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند و داده‌های سلامت هزار و ۷۳۳ بیمار کرونایی را ارزیابی کردند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، علائم بیماری کووید -۱۹ و کیفیت زندگی افراد را به صورت حضوری و با استفاده از پرسشنامه بررسی کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که رایج‌ترین علامت در بین افراد بهبود یافته از کرونا، ضعف عضلانی بود به طوری که ۶۳ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه از این عارضه رنج می‌بردند، در حالی که ۲۶ درصد آن‌ها نیز درگیر اختلالات خواب بودند.

علاوه بر این ۲۳ درصد بیماران به افسردگی و اضطراب مبتلا شدند. کسانی که بیماری شدید کرونا را تجربه کردند در بیمارستان بستری شدند و از اختلالات عملکرد ریه رنج می‌بردند و ناهنجاری‌هایی در تصویربرداری از قفسه سینه این افراد مشاهده شد. مبتلایان به نوع شدید بیماری کرونا ۶ ماه پس از بروز علائم اولیه بیماری با مشکلات سلامتی رو به رو بودند.

در ۵۶ درصد افرادی که طی دوران بیماری خود به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشتند پس از بهبود یافتن از بیماری جریان اکسیژن از ریه به خون کاهش پیدا کرد. علاوه بر این بیمارانی که به اکسیژن درمانی نیاز داشتند و حتی افرادی که به این روش درمانی نیاز نداشتند به ترتیب ۲۹ و ۲۲ درصد از مشکل کاهش انتقال اکسیژن از ریه به جریان خون رنج می‌بردند.

پژوهشگران اعلام کردند ۱۳ درصد بیمارانی که عملکرد کلیه‌های آن‌ها در دوران بستری طبیعی بود پس از بهبود یافتن از بیماری با مشکلات مربوط به عملکرد آن‌ها رو به رو شدند. به گفته محققان بیشتر افراد کرونایی تا مدتی پس از مرخص شدن از بیمارستان تحت تاثیر علائم بیماری کرونا قرار دارند؛ بنابراین کسانی که عفونت‌های شدید را تجربه می‌کنند باید حتی پس از بهبود یافتن از نوع شدید بیماری کرونا، بیشتر به حفظ سلامتی خود توجه کنند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شده است.

کد خبر 467708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.