ضرورت کاهش زمان امدادرسانی به حیوانات زخمی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ضرورت کاهش زمان امدادرسانی به حیوانات زخمی گفت: به‌طور کلی ما نیازمند پایش جدی در حوزه طعمه و پلنگ در کشور هستیم تا مشکلاتی که برای حیات‌ وحش رخ می‌دهد را آسیب‌شناسی کنیم.

به گزارش ایمنا، شهاب‌الدین منتظمی در نشست اطلاع‌رسانی درباره وضعیت «نازک» - ماده پلنگ ۵ ساله هرمزگان که ماه گذشته در تله آهنی گرفتار شده بود - که امروز برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات ما در بحث تعارضات گونه‌های حیات وحش و مدیریت آن‌ها زیاد است. شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که گونه‌های مختلف حیات وحش از جنبه‌های مختلفی ازجمله تغییر اقلیم و تعارض‌هایی که انسان در زیستگاه آن‌ها به‌وجود می‌آورد، در معرض تهدید هستند و متأسفانه در برخی موارد ما این گونه‌های ارزشمند را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در درجه اول ارتقای سطح آگاهی مردم راهکاری اصلی برای حفظ حیات وحش کشور است، اضافه کرد: در درجه دوم راهکاری که ما باید برای حل تعارضات پیگیر آن باشیم، جبران خسارت کشاورزان و دامداران است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر است که از طریق تدوین دستورالعمل‌هایی جدید و یا تغییر و بازبینی در قوانین موجود درباره پرداخت خسارت حیات‌وحش در حوزه دامداری و کشاورزی، تعارضات موجود را حل کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئله مهم دیگری که نیاز است در حوزه حفظ حیات وحش کشور دنبال شود، ارتقای اطلاعات دامپزشکی و انتقال این اطلاعات است، گفت: متأسفانه در برخی موارد ازجمله «نازک» ما گونه‌هایی که در طبیعت هستند را از دست می‌دهیم. تلاش می‌کنیم تا به دانش لازم برای باروری و زادآوری این گونه‌ها دست یابیم و این فرصت را از آن‌ها نگیریم.

منتظمی ضمن اشاره به ضرورت کاسته شدن بین زمان وقوع آسیب تا رسیدن گونه به مراکز درمانی، اظهار کرد: برای رسیدن نیروها به پلنگ آسیب‌دیده حدود پنج ساعت مسافت با خودرو طی شد و نیروهای ما نیز برای رسیدن به او حدود سه ساعت پیاده‌روی در نقاط صعب‌العبور کردند. باید از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده شود.

بنابه گزارش ایسنا، منتظمی در پایان گفت: به استان‌ها تاکید کرده‌ایم که جز در موارد خاص گونه‌ای را به تهران منتقل نکنند همچنین ما نیازمند پایش جدی در حوزه طعمه و پلنگ در کشور هستیم تا این موضوعات را آسیب‌شناسی کنیم.

کد خبر 467437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.