فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها غیرقانونی است

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه عطاری‌ها حق فروش داروهای ویژه ترک اعتیاد را ندارند، اظهار کرد: برخی عطاری‌ها به شکل غیرقانونی داروهایی مانند متادون یا سایر داروهای نگهدارنده را به فروش می‌رسانند در حالی که این داروها را فقط کلینیک‌های ترک اعتیاد حق دارند، تجویز کنند.

به گزارش ایمنا، آزاده اولیایی اظهار کرد: این داروها با تجویز و دستور پزشک در اختیار معتادان قرار می‌گیرد و بخشی از درمان است اما متأسفانه می‌بینیم که به صورت قاچاق در برخی عطاری‌ها با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود. این داروها ناخالصی دارد و اغلب از مواد اعتیادآور در این داروها استفاده شده است.

وی تصریح کرد: به‌طور مثال فردی که برای تقویت جنسی، این دارو را از عطاری تهیه کرده بود وقتی به ما مراجعه کرد از او تستی گرفتیم و آن داروی دست ساز حدود ۶ الی هفت تست اعتیادآور را مثبت کرد.

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: عطاری‌ها به هیچ عنوان مرکز توزیع داروهای شیمیایی نیستند و حتی داروهای گیاهی اگر به صورت قرص و کپسول باشد حتماً باید زیر نظر پزشک مصرف شود و حتماً باید در مرجع قانونی مانند داروخانه‌ها یا مرکز ترک اعتیاد توزیع شود.

اولیایی ادامه داد: برخی داروها در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند و برخی دیگر مانند همان نگهدارنده‌ها از جمله متادون فقط در مراکز ترک اعتیاد توزیع می‌شوند و عطاری‌ها حق فروش غیرقانونی این داروها را ندارند زیرا این داروها می‌توانند با موادی ترکیب شده باشند که ضررهای جبران ناپذیری به مصرف کننده وارد کنند.

وی به ایرنا گفت: امروز یکی دیگر از انواع اعتیادهایی که در کنار اعتیاد به مواد مخدر داریم اعتیاد به داروهاست، بدتر از مصرف داروها، روی آوردن برخی افراد مصرف کننده به عطاری‌ها است. باورهای غلطی در این باره وجود دارد و بسیاری از افراد فکر می‌کنند یک داروی گیاهی چون از عطاری تهیه می‌شود کم خطر است. در حالی که این یک باور غلط است و تجربه هم نشان داده برخی عطاری‌ها به شکل غیرقانونی داروهایی مانند متادون یا سایر داروهای نگهدارنده را به فروش می‌رسانند که این داروها را فقط کلینیک‌های ترک اعتیاد حق دارند، تجویز کنند.

کد خبر 467315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.