بررسی عوامل موثر در روند نزولی بورس/بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

در پایان هفته‌ای که گذشت شاخص کل در رقم ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۵۵ واحد بسته شد که نسبت به هفته پیش از آن ۸۷ هزار واحد معادل ۶.۲ درصد کاهش داشت. کاهش شاخص هم وزن در همین زمان کمتر از ۱ درصد بود.

به گزارش ایمنا، در حالی که شاخص کل از ابتدای آذر ماه تا پایان این هفته شاهد کاهش ۴ درصدی بوده است، شاخص هم وزن رشد ۲۰ درصدی را تجربه نموده و شکاف تغییرات دو شاخص به ۲۴ درصد بالغ گردیده است؛ عوامل متعددی را می‌توان در وضعیت نزولی بازار مؤثر دانست؛ دامنه این عوامل از مسائل اقتصادی نظیر تلاش وزارت صنعت و معدن جهت قیمت گذاری دستوری فولاد، به نفع واسطه گران و به ضرر فولاد سازان تا مسائل بین‌المللی نظیر امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گسترده است.

اختلافات دولت و مجلس در خصوص بودجه و ابهامات مربوط به تعیین نرخ ارز در بودجه سال آتی و نحوه عمل سهامداران نهادی در فروش بی محابای سهام بزرگ و جلوگیری از رشد قیمت این سهام نیز از دیگر عوامل مورد بررسی تحلیلگران در این ارتباط هستند.

روند کاهش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در شرایطی است که گزارشات فروش آذر ماه شرکت‌های صادرات محور و گروه‌های بزرگ صنایع بازار نشان از عملکرد خوب این شرکت‌ها داشت و انتظارات جهت سودآوری این شرکت‌ها افزایش داشته است.

در دوره اصلاح سه ماهه مرداد تا آبان رسیدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد منجر به واکنش بازار شد که در نتیجه در مدت یک ماه شاخص کل با افزایش ۲۶ درصدی همراه گردید؛ در صورتی که افت شاخص کل در هفته آتی نیز ادامه داشته باشد مجدداً این نماگر به کف حمایتی ذکر شده نزدیک می‌گردد که با توجه به وضعیت بهتر عمده شرکت‌ها نسبت به آن تاریخ می‌توان انتظار واکنش بازار به جذاب شدن قیمت‌ها قبل از محدوده ذکر شده را نیز داشت.

در همین حال در یکی دو روز پایانی این هفته افزایش چشمگیر ارزش و حجم معاملات در سهام برخی از شرکت‌های متوسط بازار نظیر "گشان"، "فاهواز"، "کاما" و "خودکفا" نشان از تسریع رونق معاملات در سهام شرکت‌های کوچک به شرکت‌های متوسط دارد که می‌تواند تا زمان مورد توجه قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ فرصت‌های بازدهی را در بازار ایجاد نماید.

همواره تأکید شده است که سرمایه گذاران غیرحرفه ای که از تخصص کافی جهت سرمایه گذاری برخوردار نیستند و یا زمان کافی جهت تحلیل و تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری را ندارند اقدام به سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و یا استفاده از خدمات سبد گردان‌ها نمایند.

برای این دسته از سرمایه گذاران همواره این سوال مطرح است که کدام یک از صندوق‌های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری مطمئن‌تر است؟ از سال‌های گذشته سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (fipiran.ir) اقدام به انتشار و مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی ماهانه، سه و شش ماهه، سالانه و بازدهی از آغاز فعالیت صندوق نموده است.

اگر چه این اطلاعات کمک زیادی جهت تصمیم گیری برای سرمایه گذاران می‌نماید اما در دانش مالی بازدهی تنها معیار تصمیم گیری نیست و تناسب بازدهی به دست آمده با ریسک تحمل شده جهت کسب آن بازدهی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین لزوماً عملکرد گذشته صندوق‌ها نمایانگر نتیجه مشابه در آینده نخواهد بود و نحوه توزیع دارایی‌های صندوق‌ها می‌تواند تا حد زیادی نشانگر مقطعی یا با ثبات بودن عملکرد صندوق‌ها باشد.

اخیراً سایت اطلاع رسانی مذکور در همکاری با شرکت رتبه بندی اعتباری برهان که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به درجه بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری می‌نماید، اقدام به انتشار این درجه بندی ها نموده است تا به این ترتیب سرمایه گذاران قادر باشند برای انتخاب صندوق مورد نظر خود اطلاعاتی بیش از بازدهی صرف صندوق‌ها در اختیار داشته باشند.

همچنین مدیران صندوق‌ها نیز صرفاً بر اساس بازدهی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند و توجه خواهند داشت که انجام معاملات با ریسک بالا و به مخاطره انداختن سرمایه دارندگان واحدهای سرمایه گذاری، حتی در صورت به ارمغان آوردن بازدهی مقطعی بالا، می‌تواند درجه صندوق آنها را پایین آورده و عملکردشان را زیر سوال ببرد.

این گونه ابزارهای نظارتی که در برگیرنده مکانیزم‌های نظارت بازار بوده و به صورت مستقل، حرفه‌ای و بدون دخالت نهاد ناظر انجام می‌پذیرد، چندین دهه است که در بازارهای توسعه یافته متداول بوده و موجب ارتقای عملکرد و کارایی نهادهای حرفه‌ای بازار می‌گردد؛ با این حال قدمت این درجه بندی ها در بازار ما کوتاه بوده و هنوز بسیاری از فعالان بازار از کارکرد آنها اطلاع کافی ندارند.

درجه بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در دسته بندی صندوق‌های هم گروه از جمله صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام، صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های مختلط صورت می‌پذیرد و به صورت کیفی با اعطای یک تا پنج ستاره عملکرد این صندوق‌ها درجه بندی می‌گردد.

درجه بندی ها براساس عملکرد در دوره‌های یک ساله، سه ساله و پنج ساله بوده و صندوق‌ها در هر یک از دوره‌های ذکر شده با یکدیگر مورد مقایسه قرار می‌گیرند؛ این درجه‌ها هر سه ماه یک بار به روز می‌گردند و توزیع این درجات به گونه‌ای است که در هر به روز رسانی، یک دهک از صندوق‌های هر گروه که بهترین عملکرد را داشته‌اند ۵ ستاره، و یک دهک که ضعیف‌ترین عملکرد را داشته‌اند یک ستاره دریافت خواهند نمود. به همین ترتیب دو دهک ۴ و دو دهک ۲ ستاره دریافت می‌دارند. ۴ دهک از صندوق‌ها نیز که عملکرد متوسطی در مقایسه با سایرین داشته‌اند سه ستاره خواهند بود.

بر این اساس به عنوان نمونه در مقایسه دو صندوق سرمایه گذاری هستی بخش آگاه و نقش جهان نشان می‌دهد که اگر چه صندوق نقش جهان با بازدهی ۳۴۵ درصد در یک سال گذشته ۳ درصد بالاتر از صندوق هستی بخش به دارندگان واحدهای سرمایه گذاری بازدهی اعطا نموده است اما با دریافت ۳ ستاره در مقابل ۵ ستاره دریافت شده توسط هستی بخش آگاه عملکردی نا مطمئن داشته است و در این مثال خاص هستی بخش آگاه گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری می‌تواند باشد.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نمی‌باشد و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران می‌باشد.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس‌

کد خبر 466975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.