مجلس انقلابی؛ از کسادی بازار کمیسیون حقوقی تا ارائه مکرر طرح‌های قضایی

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

حذف معافیت سلبریتی‌ها از پرداخت مالیات

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس اظهار کرد: با تصویب این کمیسیون، مالیات ۲۵ درصدی واحدهای تولیدی به ۲۰ درصد کاهش یافت.

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: کاهش میزان مالیات واحدهای تولیدی به منظور حمایت از تولید در سال آینده انجام می‌شود.

وی افزود: براساس پیشنهاد بنده در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، سلبریتی‌ها هم مشمول پرداخت مالیات در سال آینده شدند؛ بر این اساس سلبریتی‌ها با درآمد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان ملزم به پرداخت مالیات در سال آینده هستند.

توصیه متفاوت معاون روحانی به نمایندگان مجلس

حسینعلی امیری در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از لوایح مهم دولت که با همکاری قوه قضاییه تهیه شد و در دولت تصویب شد، لایحه نفی خشونت علیه زنان و کرامت خانم‌ها بود، گفت: این لایحه از جامعیت خیلی خوبی برخوردار است. ما قبلاً قوانین و مقرراتی را در آیین‌نامه‌هایی برای دفاع و حمایت از کرامت خانم‌ها داشتیم اما جامع و مانع نبود و این مقررات پراکنده بودند.

وی یادآور شد: عمدتاً هم ضمانت اجراهای کیفری بود که در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده بود اما این لایحه‌ای که تهیه و در دولت تصویب شد، فرایند ارسال به مجلس شورای اسلامی را طی می‌کند و همینجا از هیات رییسه مجلس درخواست می‌کنم این لایحه را در دستور کار مجلس قرار دهند.

امیری با اشاره به مفاد این لایحه اظهار کرد: در این لایحه و در ضمیمه‌های مختلفش و از جنبه‌های گوناگون حمایت از خانم‌ها و نفی خشونت علیه آنان مورد توجه قرار گرفته است و یک بخشی هم ضمانت اجراهای این لایحه است که در جای خود مورد توجه بوده است و وجود دارد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت فرهنگ، آموزش و پرورش، علوم و کار، تکالیف مختلفی در این زمینه مشخص شده و به آنان برای اجرا سپرده شده است. به نظر می‌رسد که این لایحه از جامعیت کافی برخوردار است و لایحه‌ای است که کرامت خانم‌ها و نفی خشونت را از ابعاد مختلف مورد توجه قرار داده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزیر اقتصاد اظهار کرد: مجلس حق استیضاح دارد و این موارد برای ما چیز عجیب و غریبی نیست. وزیری که مورد استیضاح قرار می‌گیرد باید مطابق قوانین مسیری را تا استیضاح طی کند و مثلاً در کمیسیون‌ها به سوالات نمایندگان سخن می‌گوید تا شاید اقناع انجام شوند.

امیری تاکید کرد: امیدواریم ابهامات نمایندگان مجلس با توضیحات وزیر مربوطه رفع شود که به نظرم همین اتفاق می‌افتد. به خصوص که ما در سال پایانی دولت قرار داریم و دشمنان ما و به ویژه هیات حاکمه نابخرد آمریکا اقتصاد ما را هدف قرار داده و در چنین شرایطی قطعاً کمک به وزیر اقتصاد می‌تواند یک تو دهنی به دشمنان باشد.

پیغامی که رهبر انقلاب برای علی مطهری فرستادند

علی مطهری، نماینده سابق مردم تهران، در گفتگو با مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان، از رهبر انقلاب تشکر کرد. او در این گفتگو گفت: ما از مجمع تشخیص انتقاد داشتیم که شورای نگهبان دومی تشکیل شده است. رهبر انقلاب برای من پیغام فرستادند و فرمودند انتقاداتی که از نوع عملکرد مجمع تشخیص مصلحت درباره سیاست های کلی در مجلس دارید را برای من بنویسید. از رهبر انقلاب تقدیر می کنم و این روشی که حرف منتقدان را بشنوند بسیار خوب است.

انتقاد امام جمعه تهران از تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه

حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی باتوجه به مسائل فرهنگی و سیاسی با توجه به بیماری کرونا به عنوان یکی از دستورات کلیدی شورا را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید حضور میدانی و غیر میدانی در مراسم دینی و انقلابی کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: من به رعایت دستورات بهداشتی تاکید دارم ولی تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه به طور کلی و با رعایت ضوابط بهداشتی توجیه ندارد و تصمیمات غیرمنطقی و بدون کار علمی و کارشناسی قابل دوام نیست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران در ادامه عنوان داشت: باید همه دست به دست یکدیگر دهند تا به تصمیمات مشترک برسند و در موضوعات مرتبط با کرونا روی مبانی با استدلال امور را دنبال کنند.

ابوترابی بیان داشت: اهمیت به برگزاری مراسم انقلاب و دینی تا جایی اهمیت دارد که باید به آن توجه ویژه شود و این بزرگداشت‌ها برای مردم و نسل جدید تبیین شوند و برنامه‌هایی برای آنها تدارک دیده شده و اجرایی شود.

روایت یک تناقض

پارلمان یا قوه مقننه در مبحث تفکیک قوا همانگونه که مورد تایید و بررسی متفکرانی مانند مونتسکیو، روسو، لاک و سایر اندیشمندان حقوق سیاسی قرار گرفته، آینه تمام‌نمای حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و از نشانه‌های بارز دموکراسی است.

روزنامه همدلی در ادامه نوشته است که در توجیه چنین خصیصه‌ای این بحث مطرح است که چون مردم مستقیم و بلاواسطه نمایندگان خویش را وارد خانه ملت می‌کنند و این رکن از حاکمیت با انشاء و وضع قانون اراده و خواست مردم رابه منصه ظهور می‌رساند، لذا مجلس قانونگزاری تبلور اراده ملت بوده، آنچه از پارلمان در قالب قانون استخراج می‌شود همان اراده و خواست مردم است. بنا برهمین قاعده واصول پذیرفته شده، لازم و ضروری است که در پارلمان موضوعی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که ضرورت اجتماع وخواست عامه مردم است.

اما قانون چیست؟ در تعریفی عام و ساده قانون را مصوبات قوه مقننه می‌دانند. حال اینکه درعالم حقوق، قانون در دو مفهوم عام و خاص تحلیل و بررسی می‌شود. قانون به معنای قاعده و دستورات الزام‌آور با دایره شمول مشخص وضمانت اجرای معین که از سوی مرجع صلاحیت‌دار برای اداره امور جامعه وضع شده و باید به نحو مقتضی به اطلاع شهروندان برسد، شامل کلیه مصوبات نهادهای حاکمیتی می‌شود.

چنین تعریفی را در قالب قانون به معنای عام می‌شناسیم و هرگاه مصوبات و دستورات مورد بحث در قوه مقننه طی تشریفات تعریف شده، انشاء شود قانون به معنای خاص شکل می‌گیرد.

بنا بر اصل ۵۸ قانون اساسی اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود و مصوبات آن پس از طی مراحلی برای اجرا به قوای مجریه و قضائیه ابلاغ می‌شود.

ماده ۱تا۳ قانون مدنی نیز شرایط انتشار و ابلاغ مصوبات مجلس و اثرات امضاء یا عدم امضاء رئیس جمهور در ابلاغ قانون پیش بینی کرده است. بررسی و واکاوی تشریفات وضع قانون در مجلس، موید این نکته است که اگرچه وظیفه اصلی مجلس وضع قانون است، اما نمی‌توان از این اختیار و وظیفه ذاتی این‌گونه برداشت کرد که قوه مقننه برای وضع قانون تابع هیچ قاعده و نظمی نیست، بلکه بالعکس حسب آثار و تبعات متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قضایی و…که از وضع قانون حاصل می‌شود، وضع و انشاء قوانین از حساسیتی خاص برخوردار بوده، لازم است جهت وضع حتی یک ماده قانونی تمامی جوانب امر مورد تجزیه و تحلیل واقع شده آثار و تبعات مختلف وضع قاعده مورد نظر سنجیده شود، سپس بررسی پیشنهاد مورد نظر در دستور کار مجلس قرار گیرد.در غالب نظام‌های پارلمانی نظر به آثار و تبعات تغییر قوانین یا وضع قانون جدید، فیلترهای متعددی در سر راه ورود پیشنهادات اعم از طرح (پیشنهاد نمایندگان برای وضع قانون) یا لایحه (پیشنهاد دولت برای وضع قانون) به صحن مجلس در نظر گرفته‌اند.

با مطرح شدن پیشنهادِ لایحه یا طرح قانونی، کم وکیف پیشنهاد به شیوه‌های مختلف به اطلاع مردم رسیده، بنا بر دایره شمول پیشنهاد مورد بحث از دانشگاهیان، کارشناسان، افراد دخیل در پیشنهاد مورد بحث دعوت به عمل آمده تا ضمن بررسی زوایای تخصصی موضوع، پیرامون ضرورت تغییر قواعد پیشین یا وضع قاعده جدید با ایشان رایزنی شود، سپس از سایر متخصصان علوم اجتماعی اعم از سیاسی، اقتصادی، حقوقی و روان‌شناسان و…کمک گرفته تا با طرحی پژوهشی آثار و تبعات وضع یا تغییر قاعده مورد بحث برآورد شود و به موازات این موضوع بارِ مالی ناشی از تغییر قوانین یا تصویب قانون جدید سنجیده می‌شود تا چنانچه تبعات مالی چنین امری فاقد توجیه اقتصادی و موجب تحمیل هزینه‌ای نامتعارف شود تصویب یا تغییر قانون به فرصت مناسبی موکول می‌شود.

پس از طی این مراحل جریان تصویب قانون وارد مرحله تخصصی پارلمان شده تا کمسیون مربوطه بنا بر داده‌های حاصله از مراحل پیشین به بررسی موضوع پرداخته ارائه یا عدم ارائه پیشنهاد به صحن مجلس به رای گذاشته شده و چنانچه کمیسیون با ارائه موضوع موافق باشد، مرحله مذاکره و تصمیم در صحن مجلس و جلسات عمومی آغاز می‌شود.

این روند طبیعی و ضروریِ تصویب یا تغییر قوانین، امروزه در اکثر کشورهای تابع نظام پارلمانی پذیرفته شده و اجرا می‌شود.

آنچه که بیان شد گوشه مختصری از تشریفات تصویب قانون در پارلمانی است که داشتن حداقل اطلاعات علم حقوق شرط ضروری ورود به قوه مقننه است، نه نظام پارلمانی که پس از چند هفته از تشکیل مجلس قانونگزاری آن هیچیک از اعضاء آن حتی دانش‌آموختگان علم حقوق حاضر به عضویت در کمیسیون حقوقی- قضایی نشوند واعضای چنین کمسیونی با قید قرعه و بفرما زدن تکمیل می‌شود. باز جای شکر دارد که هیچیک از نمایندگان محترم علاقه‌ای به کمسیون حقوقی-قضایی نداشته‌اند که ظرف چند ماه از تشکیل مجلس چندین طرح و پیشنهاد وضع قانون یا تغییر قوانین تخصصی مانند آیین دادرسی کیفری، طرح قانون اطاله‌زدایی و تسریع بخشی به دادرسی‌های حقوقی، طرح تبدیل وکالت به کسب و کار، تغییر شرایط نامزدی ریاست جمهوری و قانون شوراهای حل اختلاف و…ارائه شده و مشخص نیست اگر دوستان علاقه‌مند به عضویت در کمسیون حقوقی-قضایی بودند تا به امروز چیزی از قوانین مدنی و مجازات و...باقی مانده بود؟!

ذکر این نکته ضروری است که منظور از قوه مقننه رکن وضع قانون است نه مرجع انشا و نوشتن قانون، چراکه از حیث ماهیت و مفهوم کاربردی تفاوت عمده‌ای بین این دو امر وجود دارد.

از شاخصه‌های اول انقلاب فاصله گرفته‌ایم

حسن غفوری فرد، فعال سیاسی اصولگرای و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه ارزیابی او از یک رییس‌جمهور با آراء حداقلی برای دولت سیزدهم چیست و چه پیامدهایی برای نظام دارد؛ گفت: در درجه اول، اولویت ما سطح مشارکت عمومی و افزایش «سرمایه اجتماعی» است. این هم از نظر مقام معظم رهبری بسیار مهم است و ایشان بارها و بارها در هنگام انتخابات فرمودند صرف نظر از آنکه چه کسانی انتخاب می‌شوند باید تلاش کرد که سطح مشارکت عمومی بسیار بالا باشد و هم تمامی اصولگرایان معتقد هستند که سطح مشارکت عمومی اولویت اول ماست. قدرت و اقتدار نظام ارتباط تنگاتنگ با سرمایه اجتماعی دارد و این سرمایه نباید دچار آسیب شود، چرا که جبران آسیب این سرمایه بسیار مشکل است (اگر نگوییم محال است). باید با مردم آشتی کرد، باید به گلایه آن‌ها توجه کرد. اینکه ما فقط موقع انتخابات با مردم صحبت کنیم پسندیده نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: باید به احساسات و خواست و به خصوص انگیزه‌ها و احساسات مردم توجه کرد. این زیبا نیست که یک شخصیت درجه اول مملکت برای افتتاح یک کارخانه خودروسازی با یک ماشین خارجی وارد کارخانه خودروسازی ایرانی شود، این یک طنز تلخ بود. به یاد دارم وقتی شهید رجایی می‌خواستند به استان خراسان سفر کنند، به من تلفن زدند و گفتند اولاً هیچکس را خبر نکنید، ثانیاً فقط یک اتوبوس برای اعضای هیئت و خود ایشان آورده شود و ثالثاً از جاده‌های خارج از شهر حتی الامکان برویم که در شهر ترافیک ایجاد نشود. این دقت‌ها بود که شهید رجایی را آنقدر محبوب دل‌ها کرد. این محبوبیت شهید سردار دل‌ها سپهبد حاج قاسم سلیمانی هم نشات گرفته از آن سبک و روش و آداب ساده زیستی ایشان بود که حتی چهره جهانی از او ساخت.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد برخی مسائل در مورد ویژگی‌های رئیس جمهور، قدیمی یا رویایی شده است؛ خاطر نشان کرد: البته سوگمندانه باید گفت ما از معیارها و شاخص‌های اول انقلاب فاصله گرفته‌ایم و بدتر از همه آنکه فاصله مسئولین حتی به گفته خود این بزرگواران (فرمایشات آقای علی شمخانی را مرور فرمائید) از مردم فاصله گرفته‌اند و مردم هم از آن‌ها فاصله می‌گیرند. اما شهید سلیمانی مثال خوبی است از اینکه هنوز هم بزرگانی هستند که با مردم هستند و مردم هم از جان و دل به آنان علاقمند هستند همانطور که در جریان تشییع پیکر پاک این شهید شاهد بودیم. به نظر اینجانب باید به همان نتیجه‌ای برسیم که سید جمال الدین اسد آبادی در آخر عمر رسید یعنی دوستی و همراهی با مردم.

اشتباه کنید از هر کرده‌ای که داشتید پشیمانتان می‌کنیم

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی گفت: در تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تنها بخشی از اقتدار پهپادی ارتش با ماموریت‌های مختلف به نمایش گذاشته شد، توانایی‌های پهپادی ما به مراتب بیش از این چیزی است که مشاهده شد.

امیر موسوی با اشاره به اینکه امروز پهپادها بخش مهمی از توان تجهیزاتی نیروهای مسلح در همه ارتش‌های جهان هستند، افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش پهپادی صاحب قدرت بسیار خوبی است که اگر یک روزی لازم باشد در میدان عمل این قدرت را به دشمن نشان دهد، با اقتدار و توان بسیار زیادی این اتفاق خواهد افتاد.

فرمانده کل ارتش خاطر نشان کرد: برگزاری تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش هشداری است به دشمنان که به فکر بیفتند و دچار محاسبات غلط نشوند. اگرچه ما معتقدیم که دشمن به خیال خودش با نشان دادن این هیمنه پوشالی که از خودش نشان می‌دهد، قصد دارد جلوی ضربه انتقام سخت را بگیرد، غافل از اینکه ضربه انتقام سخت؛ زمان، مکان و اندازه‌اش در اختیار ماست و دشمن هرگز نخواهد توانست زمان، مکان و اندازه‌اش را پیش بینی کند. کوچکترین هدف ما در این ضربه‌ی انتقام، اخراج و بریدن پای آمریکایی‌ها از منطقه است.

وی افزود: اگر دشمن در محاسبات خود دچار اشتباه شود قطعاً ضربه‌ای را از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهد کرد که از هر کرده‌ای که تا الان داشته است، پشیمان بشود.

نخستین تمرین مشترک و بزرگ رزم پهپادی ارتش با شرکت صدها فروند از پهپادهای عملیاتی نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی ارتش در منطقه عمومی سمنان و در نقاط مختلفی از مرزهای ایران اسلامی به مدت دو روز برگزار شد.

کد خبر 466953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.