ماجرای رضا، کودک کار ماه عسل از زبان احسان علیخانی + پست اینستاگرام

خودکشی رضا، کودک کاری که چند سال پیش مهمان برنامه ماه عسل بود احسان علیخانی را به واکنش واداشت و حساب اینستاگرام وی جزئیات تازه‌ای درباره چگونگی خودکشی رضا و همچنین ارتباط او با مهدی رحمتی و حنیف عمران زاده روایت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان علیخانی با انتشار ویدیو مصاحبه خود با «رضا» کودک کار بی‌آرزو که خودکشی کرد، نوشت:

"درد اینجاست که "درد" را نمی‌توان به کسی حالی کرد!

درباره رضا، حضورش در ماه‌عسل، خبر خودکشی‌اش و این خبر غمناک و تلخ...

خبری شوکه‌ کننده و این میزان سنگین برای همه ما که او را دیده بودیم و از دلش خبر داشتیم...

رضا ۷ سال پیش مهمان ماه‌ عسل شد. وقتی قرار شد موضوع کودکان کار، برای اولین‌بار در تلویزیون مطرح شود رفقای جمعیت امام‌علی(ع) که در زمینه بچه‌های کار فعالیت می‌کردند و دنبال تحصیل و آموزش‌شان بودند گروه ما را با تعدادی از این بچه‌ها آشنا کردند، مستندی ساخته شد و بچه‌های جمعیت  با کسب اجازه از خانواده‌ها، تعدادی از بچه‌ها را به برنامه آوردند تا همه -تاکید می‌کنم همه- دردهای زیر پوست شهر را ببینیم و کاری بکنیم؛ چه، کسانی که مسئولیت قانونی دارند و چه انسان‌هایی که از دستشان کاری برمی‌آید.

رضا جمله معروف "آرزویی ندارم چون وقت نکردم بهش فکر کنم" را در برنامه گفت. همه دیدند و آن روز، تعداد زیادی پیگیر کمک و یاری او و امثال او شدند و رضا را پیدا کردند.

چند روز بعدش، مهمان ویژه‌برنامه عید فطر شد و گفت آرزو دارم از این محله برویم.

مهدی رحمتی و حنیف عمران‌زاده با مردانگی، فراهم کردن خانه جدید را تقبل و خانه‌ای برای رضا و خانواده‌اش رهن کردند. اینکه چرا بعد از حدود یک سال با شکایت اهالی محل، مجبور به ترک آن خانه شدند بماند؛ که دردی بزرگ‌تر است!

رضا با بچه‌های خانه ایرانی لب خط کار می‌کرد با کلی آرزوی جدید و عشق، تا مادرش به طور ناگهانی از دنیا رفت و او دچار شوک و غمی سنگین شد. دو بار دست به خودکشی زد و خانه ایرانی لب خط، رضا را کامل تحت‌نظر مددکار و روانشناس قرار داد و او قول داده بود هر وقت فکر خودکشی به ذهنش خطور کرد با مددکار صحبت کند.

دوباره رضا شروع کرد به درس‌خواندن و تمرین تئاتر. حتی بازی در چند تئاتر در خانه لب خط و کار کردن تا جایی که خودش دستگاهی بخرد و درآمدی بهتر داشته باشد.

رضا ازدواج کرد؛ در سن کم و با دختری کم‌سن‌تر و باز بحرانی جدید برای او. عکس‌های رضا در زمین فوتبال و اجرای تئاتر و محل کار، نشان می‌دهد که عشق و امید به آینده در او زنده بود تا...

البته هنوز مراجع قانونی علت فوت را رسماً اعلام نکرده‌اند.

به دلایل حفظ حریم خصوصی و اخلاق، حتی رفقای خانه ایرانی لب خط هم نمی‌توانند از مشکلات رضا و پیرامونش حرفی بزنند و باید در این داغ، شریک شد و گریست.

چقدر در آن سال‌ها تحت فشار بودیم که چرا اینقدر تلخ و غمگین شده برنامه؟! چرا از درد و رنج می‌گویید؟! رفقا می‌دانید چقدر بچه‌هایی شبیه رضا در همین شهر زندگی می‌کنند؟!

می‌دانید چه تعدادی از این بچه‌ها در طول سال، شبیه رضا به زندگی خود خاتمه می‌دهند و شما حتی خبر هم ندارید؟! همه چیز با پول حل می‌شود؟! روح و روان این بچه‌ها و درمان دردهای آن وظیفه چه کسانی است؟!

سوال‌های مهمتر این خواهد بود:

ما مدعیان هر کدام حتی قدمی برداشته‌ایم برای این بچه‌ها؟! سازمان‌ها و نهادهای قانونی مربوط به این حوزه چه کرده‌اند؟! همه ما امثال خانه ایرانی لب خط را که داوطلبانه و رایگان برای این بچه‌ها کار کرده‌اند، چقدر حمایت و همراهی کرده‌ایم‌؟!

رفقا نکته مهم و عمیق‌تر...
رضای دوست‌داشتنی همه ما رفت، اما در بازنشر خبر و نظرات دقت کنید چون می‌تواند تاثیر بسیار ترسناکی روی بچه‌هایی شبیه رضا در شهرهای کوچک و بزرگ ما داشته باشد و ساختن الگویی از این کار می‌تواند برای بچه‌های بیقرار و پر از غم و غصه و کمبودهای زیاد، تبدیل به راهکاری جبران‌ناپذیر شود!

ماه‌عسل و مخاطبین دلسوزش توانستند ٢٥٠هزار بچه یتیم را صاحب حامی کنند که تا امروز ادامه دارد. ٤٢٠٠ زندانی آزاد شدند، در سیل، در زلزله، در کرونا و… کنار مردم بودند.

توقع ما از یک برنامه تلویزیونی آبادکردن تمام کشور است و حل کردن تمام مشکلات؟! یا طرح موضوع و مسئله؟!

دوستان و رفقای عزیز و دلسوز!

برای رضای عزیز، کاری نکردید چون ندیدید، حواستان نبود، کارهای دیگری داشتید، بسم‌الله...

بچه‌هایی شبیه رضا بسیارند، قدمی بردارید! "

بیشتر بخوانید:

کد خبر 466800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    45 3
    برای رضا خیلی ناراحتم توگوشی عکسشومیبینم با اقای علیخانی صحبت میکنه مظلوم بودفقط گریه میکنم روحش شاد
  • عبدالرضا IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    14 1
    فقط میتونم بگم متاسفم و جای بسی افسوس هست و سکوت!.!.!.
    • DE ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      2 3
      متاسفانه‌ادمها‌تا‌زنده‌هستند‌از‌همدیگر‌فرار‌میکنند‌تنگدستی‌بعضی‌ها‌رو‌نمیبینن‌اما‌تا‌میمیرن‌براشون‌سنگ‌تمام‌میزارن‌واقعلا‌متاسفم‌
  • ناهیدرضایی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    5 5
    همه ناراحت ومتاثریم. ولی این نوع مرگ،گناه کبیره است. مواظب باشیم،قبح آن از بین نرود.
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      8 4
      چرا گناه کبیره این بچه مگه خوشی زده بود زیر دلش فقط میخاسته سقف بالاسرش باشه
  • نسرین IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    5 1
    اولا مسئولین بخاطرمسئولیتشون ومتمولین بخاطرامکانات مالیشون وظیفه دارن که به نیازمندان کمک کنن دوما این قبیل مسائل هست که بایدرسیدگی بشه
  • آیدا IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 1
    چه درد بزرگی افتاد به دلم یه بچه به جای بازی کردن باید به فکر کار باشه و گردوندن زندگی؟ یه بچه مگه چقدر مسئولیتو میتونه قبول کنه؟ تو اوج نوجوونیش از زندگی سیر شه و به آخر راه برسه قبح خودکشی؟ کاش اون بزرگایی که بچه هاشون خوش میگذرونن تو کشورای اروپایی قبحشو درک میکردن اصلا اینجا کی زندگی میکنه؟ فقیر فقیرتره و پولدار پولدارتر چه عدالتی؟ کاش مردم خودمون از این بچه ها از فقرا از کسایی که دور و اطرافشون دارن درد میکشن حمایت کنن، چون ما کسی غیر از خودمون نداریم
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    خیلی دردناک و ناراحت کننده هست امثال رضا زیاد هستند امیدوارم کسایی باشند به بچه های کار کمک کنند
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    پیامبر (ص)حدیثی دارند به این مضمون که فقر و گرفتاری خودتون رو پیش دیگران بیان نکنید چرا که باعث خواری و کوچکی شما میشه اگرچه که میزان برتری افراد به تقواست ولی اکثر مردم ظاهر بین اند و این افراد رو کوچیک حساب می کنند نمونش بیرون کردن رضا از محله بعد از یک سال هست. اگه یک خرده روانشناسی اسلامی کار می شد می فهمیدند که اگر کودک کاری رو هم میخاستند دعوت کنند نباید چهره اونو پخش می کردند
  • همدرد IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    خیلی ناراحت شدم امثال رضا کم نیستن رضا هم بعد چند روز فراموش میشه.... ولی انقدر بچه ها مثل رضا دارن تو فقر بدبختی دست پا میزنن هیچ کس نیست به داد شون برس من خودم تو ی منطقه ای زندگی میکنم بخدا به نون شب محتاجن ولی خوب چه میشه کرد این داستان ادامه دارد همین.......
  • رضا را کشته اند. من او را دیده ام. IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 1
    نوشتم. کاراگاهان خبره پیداش می کنند.
  • اپراتور IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 1
    علیخانی رضاچوب پدرش وجامعه وسیاست راخورد البته مرگ مادرش اوراآسیب پذیرترکرو