برای دیدن بارش‌های شهابی به مناطق کویری سفر کنید

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: منشا بارش شهابی ربعی احتمالا یک سیارک است ،اما در مورد منشا بارش‌های شهابی میان ستاره شناسان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تفاوتی که بارش‌های شهابی مطرح با بارش‌های شهابی عادی دارد این است که چنانچه در شرایط عادی به آسمان شب نگاه کنیم، تا صبح حداکثر تعداد محدودی شهاب را می‌توان دید و مشخص نیست که این شهاب‌ها از کدام قسمت آسمان وارد می‌شوند.

وی افزود: بارش‌های شهابی تعداد بیشتری شهاب دارند و راستایی که از آنجا شهاب‌ها به سمت جو زمین می‌آیند نیز مشخص است.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: بارش‌های شهابی بر مبنای صورت فلکی که شهاب‌ها از آن سمت می‌آیند، نامگذاری می‌شود. به طور مثل زمانی که از بارش شهابی جباری صحبت می‌کنیم، یعنی شهاب‌های این بارش از سمت صورت فلکی جبار می‌آید.

مرادی تصریح کرد: صورت فلکی مجموعه‌ای از ستارگان است و چنانچه با خطوط فرضی این ستارگان را به یکدیگر متصل کنیم، شکل‌های خاصی در آسمان ایجاد شده که به آن‌ها صورت فلکی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: شهاب‌ها، سنگ‌های سرگردانی هستند که به سمت زمین می‌آیند و از دید ناظر زمینی تصور می‌شود این شهاب‌ها از سمت صورت فلکی مشخصی به سمت زمین می‌آیند.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به بارش شهابی ربعی اشاره کرد و یادآور شد: صورت فلکی به نام ربع در قدیم وجود داشته است. نام این صورت فلکی دیگر در لیست جدید صورت‌های فلکی نیست، اما این بارش شهابی، جزو بارش‌های شهابی خوب محسوب می‌شود و تعداد شهاب‌ها در آن نسبتاً بالا است.

مرادی گفت: دم دنباله دار از تعداد زیادی سنگ‌ریزه تشکیل شده است و زمانی که این دنباله دارها از نزدیکی مدار زمین عبور می‌کنند، به دلیل گرانش زمین، سنگ ریزه‌ها در مدار زمین بر جای می‌ماند. وقتی که زمین حرکت کرده و وارد توده‌های سنگی می‌شود، به دلیل جاذبه زمین، سنگ ریزه‌ها به سمت زمین هجوم می‌آوردند، با اتمسفر زمین برخورد کرده و موجب بارش شهابی می‌شوند.

وی افزود: منشأ بارش شهابی ربعی احتمالاً یک سیارک است؛ سیارکی که زمانی هسته یک دنباله دار بوده است، اما در مورد منشأ بارش‌های شهابی بین ستاره شناسان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در ساعت اوج بارش شهابی ربعی که به آن نرخ ساعت سرسویی گفته می‌شود، انتظار دیدن ۱۲۰ شهاب وجود دارد، اما به دلیل وجود نور ماه تعداد کمتری قابل رؤیت است. این روزها زمان اوج بارش شهابی ربعی است، اما افرادی که قصد دیدن بارش شهابی را دارند باید به مناطق کویری و به دور از آلودگی نوری سفر کنند.

کد خبر 466115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.