به گزارش ایمنا، غلامرضا جانقربان در رابطه با موضوع جمعآوری ریل راهآهن در محدوده شهر قم، اظهار کرد: ریل راهآهن در محدوده پل مصلی تا مسجد مقدس جمکران حدود هفت کیلومتر طول مسیر است که چند سال است که متروکه مانده است.
وی گفت: شش تقاطع در این مسیر پیشبینیشده است که دو تقاطع شهید کبیری و تقاطع فردوسی اجرایی شده است و بقیه هم باید در این مسیر اجرا شود.
معاون شهرسازی و معماری شهردار قم تأکید کرد: به دلیل پیوستگی این تقاطعها با بلوار پیامبر اعظم (ص) با توافقات که با راهآهن قم داشتیم این تقاطعها اجرایی شد و بخشی از ریل که در محدوده این تقاطعها بود، برداشته شد.
جانقربان بابیان اینکه با اجرای این تقاطعها و چهار تقاطع دیگر عملاً استفاده از این مسیر ریل راهآهن را منتفی میکند، تصریح کرد: عملاً این مسیر در راستای اهداف راهآهن نمیتواند مورداستفاده قرار بگیرد و بنا بر مطالعات معاونت حملونقل و ترافیک قرار است که برای دسترسی محلی مورداستفاده واقع شود.
به گفته وی طبق قانون ۱۷ و نیم متر از هر طرف از باکس راهآهن یعنی ۳۵ متر حریم ریل است و دو راه دسترسی در مجاورت آن است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار قم بابیان اینکه خود پل مصلی نیز بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: یک مشاور در حوزه معاونت شهرسازی مشغول به کار شده و در حال بررسی مجموعه ارتباطات شریانی میدان جانبازان، پل مصلی و دور شهر است.
جانقربان گفت: این قسمت از ریل سالهاست که متروکه مانده است و عملاً در آینده جمعآوری خواهد شد و مالکیت این مسیر توسط راهآهن به نظر میرسد که قابلبحث است و اگر هماهنگیها با راهآهن به صورتی پیش برود که در آینده مشکلات حقوقی متوجه شهرداری نباشد قطعاً شهرداری توان این را دارد که این مسیر را بهعنوان یک دسترسی محلی در اختیار شهروندان قرار بدهد.
نظر شما