به یاد سید مقاومت، شهید قاسم سلیمانی

خبر کوتاه بود و بسیار تلخ؛ حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی یک عملیات تروریستی ایالات متحده آمریکا، در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و همراهانش به سرعت در صدر مهم‌ترین اخبار جهان قرار گرفت و رسانه‌های تلویزیونی جهان، با قطع برنامه‌های عادی خود، خبر حمله پهپادی ایالات متحده آمریکا به دو خودرو حامل فرماندهان ارشد محور مقاومت را پوشش دادند. وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که "دستور حمله هوایی را، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صادر کرده است

اما حاج قاسم سلیمانی که بود که در روز شهادتش یک ایران گریست و فریاد انتقام سر داد؟ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی قنات ملک در شهرستان رابر از توابع استان کرمان به دنیا آمد. در ۱۲ سالگی پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و به کار بنایی مشغول شد و چندی در شرکت آب کرمان به عنوان پیمانکار مشغول کار شد و در همان سال‌ها فعالیت انقلابی خود را آغاز کرد و به واسطه آشنایی با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب، وارد جریانات انقلاب شد. سهراب سلیمانی، برادر حاج قاسم، وی یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود.

حاج قاسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه درآمد و در ابتدای جنگ تحمیلی، فرماندهی دو گردان از نیروی‌های کرمانی را بر عهده داشت و با پیشنهاد سردار شهید، حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال ۱۳۶۱، به لشگر ۴۱ ثارالله ارتقا یافت و جزو لشکرهای خط شکن سپاه بود و در عملیات‌های بزرگی از والفجر ۸، کربلا ۴ و کربلا ۵ حضور داشت.

در تابستان سال ۱۳۶۷، با پایان جنگ، دوران جدیدی برای حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با لشکر ۴۱ ثارالله به کرمان بازگشت و باحضور وی در مرزهای شرقی، به مبارزه با اشرار و باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان پرداخت و در سال ۱۳۷۶ از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، از کرمان به تهران فراخواندهشد  و مسئولیت رهبری نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وی سپرده شد.

از جمله نقاط درخشان فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس، تقویت فزاینده محور مقاومت در سراسر منطقه بود که نمود عینی آن، پیروزی نیروی مقاومت اسلامی در جنگ‌های ۳۳ و ۲۲ روزه علیه رژیم صهیونیستی است، اما این پایان ماجرا نبود و حاج قاسم که در سال ۱۳۸۹ با حکم فرمانده معظم کل قوا به درجه سرلشکری نائل آمد، برای مقابله با توطئه جدید آمریکا، اسرائیل و مرتجعان عرب منطقه، قدم در راه مبارزه با گروهک‌های تروریستی-تکفیری داعش و جبهه النصره گذاشت.

حاج قاسم در سوریه قوات الدفاع الوطنی و در عراق حشدالشعبی را تشکیل داد و با کمک آنها، طی شش سال بساط تروریست‌ها را جمع کرد و به حکومت داعش در منطقه پایان داد. وی در نامه‌ای خطاب به حضرت آیت الله خامنه‌ای در ۳۰ آبان ۱۳۹۶ پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در ابوکمال خبر داد و رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به نامه وی فرمودند که "شما با متلاشی ساختن توده سرطانی و مهلک داعش نه‌ فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید. "

به پاس تلاش‌های بی دریغ در صحنه دفاع از امنیت ایران، محور مقاومت و حرم حضرت زینب (س) در سوریه، حاج قاسم اولین فرماندهی بود که در اسفند ۱۳۹۷، نشان ذوالفقار را از دستان فرمانده معظم کل قوا دریافت کرد.

فرمانده خستگی ناپذیر محور مقاومت که همیشه یک قدم جلوتر از خط مقدم جنگید، حلقه مستحکم مقاومت را شکل داد و زنجیره ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را به هم متصل و به سرزمین‌های اشغالی رساند. سردار محبوبی که مرز نمی‌شناخت و هر جا دردی وجود داشت، آنجا حاضر بود و برای آزادی موصل و بوکمال همانطور جنگید که برای آزادی خوزستان و کردستان جنگیده بود.

از بصره و بغداد و موصل و کرکوک تا دمشق و حلب و لاذقیه و طرطوس و تا ضاحیه و غزه و عدن و صنعا و بسیاری نقاط دیگر، شاهد فداکاری‌ها و تدابیر نظامی بی نظیر وی بوده و کوه‌ها و قله‌های سر به فلک کشیده و دره‌های عمیق و مرزهای آبی خروشان و دشت‌های پهناور و بیابان‌های خشک، حاج قاسم را خوب می‌شناسند.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که به اذعان نشریات نشریات آمریکایی یکی از ۱۰ چهره و متفکر برتر نظامی جهان بود و سازمان‌های غربی، اسرائیلی و مرتجع منطقه سال‌ها به دنبال ترور وی بوده و از چندین عملیات ترور جان سالم به در برده بود، سر انجام در سحرگاه جمعه، ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، در حمله هوایی ارتش متجاوز و تروریست ایالات متحده آمریکا، در اطراف فرودگاه بغداد به آرزوی دیرینه‌اش رسید و روح بلندش در ملکوت اعلی به یاران شهیدش پیوست و آسمانی شد.

کد خبر 465765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.