پزشکان اصفهان وارد میدان مبارزه با آلودگی هوا شدند

جمعی از پزشکان اصفهان در نامه‌ای به استاندار خواستار بررسی ویژه موضوع آلودگی هوا در این کلانشهر شدند.

دکتر مازیار ستاری عضو هیئت مدیره نظام پزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خواسته پزشکان امضا کننده این نامه به استاندار اصفهان، اظهار کرد: خواسته همه این پزشکان از استاندار اصفهان این است که هرچه زودتر با توجه به سرطان‌زا بودن مازوت و آزاد شدن مقدار زیادی سولفور در هوا و با توجه به عوارض شدید بلند مدت و کوتاه مدت این موضوع شامل سرطان، عوارض حاد ریوی، سقط جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری موارد دیگر به بررسی این موضوع بپردازند.

ستاری تصریح کرد: نباید برای ارزان تمام شدن خدمات صنعت از موضوع گرانتری به نام سلامت مردم که غیرقابل جبران است هزینه کنید این ارزانی قطعاً به آن گرانی نمی‌ارزد و هرچه سریع‌تر این روند کنترل و به این وضعیت رسیدگی سریع شود.

وی با بیان اینکه یک روز است این نامه در فضای مجازی برای امضای پزشکان و متخصصان منتشر شده است، گفت: تاکنون ۲۰۰ پزشک این نامه را امضا کرده‌اند و قطعاً اگر زمان بیشتری این نامه اطلاع رسانی شود همه پزشکان اصفهان این نامه را امضا می‌کنند.

ستاری با بیان اینکه هنوز بسیاری از همکاران از این نامه بی‌اطلاع هستند، اظهار کرد: در چند روز آینده پس از امضای پزشکان این نامه به استانداری و شخص استاندار اصفهان ارسال خواهد شد.

متن نامه پزشکان اصفهان که از سازمان نظام پزشکی استان در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار گرفته به شرح زیر است:

"استاندار محترم اصفهان جناب آقای دکتر رضایی

با سلام و احترام

چنانکه مستحضر هستید، آلودگی هوای اصفهان طی هفته‌های اخیر، به وضعیت بسیار خطرناکی رسیده است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته نیز اصفهان همواره با این معضل روبرو بوده و به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است.

از طرفی عدم کاهش آلودگی هوا علیرغم تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و کاهش تردد خودروها نسبت به سنوات قبل، بیانگر عدم شفافیت در گزارشات کارشناسی پیشین و توجیه نادرست علت اصلی آلودگی بوده و فاش شدن استفاده از مازوت به عنوان سوخت در بعضی کارخانه‌ها بر اساس گفته‌های نمایندگان مجلس و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موید این عدم شفافیت بوده و لذا لازم است در اسرع وقت نسبت به توقف این روند غیر علمی و غیر اخلاقی اقدام گردد.

متأسفانه شاخص آلودگی در بعضی ساعات حتی به بالای ۲۰۰ هم رسیده است که این وضعیت‌ها نه تنها سلامت شهروندان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد، بلکه تأثیرات خود را بر نسل‌های آینده نیز بجا خواهد گذاشت.

تشدید عفونت‌های حاد تنفسی (که به ویژه با توجه به شیوع بالای بیماری کووید ۱۹ در کشور، می‌تواند بحران را عمیق‌تر کند)، بیماری مزمن انسدادی ریه، سرطان ریه، جهش‌های ژنتیکی که می‌تواند فرد را مستعد انواع بدخیمی‌ها نماید، افزایش غلظت خون که پیامد آن می‌تواند افزایش سکته‌های قلبی و مغزی باشد، سقط جنین، مرده زایی، تأثیرات روحی روانی و… از عوارض بسیار خطرناک آلودگی هوا و آثار جبران ناپذیر آن است.

از شما درخواست می‌کنیم با رسیدگی عاجل به این موضوع، اجازه ندهید که سلامت شهروندان بیش از این در معرض آسیب قرار گیرد.

جمعی از پزشکان اصفهان

رونوشت:
۱- ریاست سازمان محیط زیست اصفهان
۲- رئیس محترم قوه قضاییه
۳- رئیس محترم جمهور"

کد خبر 465519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    الان که صادرات گاز به عراق کم شده نباید کمبودی باشه
  • مریم IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    معلومه تا وقتی اداراتی مثل پست به بهانه خدماتی بودن باز باشن و کارهایی انجام بشه که با یکی دو روز عقب افتادن هیچ مشکلی پیش نیاد همینه دیگه.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
    0 0
    ایکاش این پزشکان دلسوز حاضر می شدند مطب هایشان را از مرکز شهر منتقل کنند تا بخشی از ترافیک کاسته شود و بیماران مجبور به تردد در آلوده ترین مناطق شهر نباشند.
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    هوای اصفهان وقتی آلوده اس ما هر روز باید مسکن بخوریم از سر درد... یکم انسانیت به خرج بدین مگه دنیا مبارزه نمیکنه
  • سارا IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    آفرین به همت و غیرت پزشکان اصفهانی منتظر عکس العمل پزشکان تهرانی هستیم
  • Sanura IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 0
    خدا ریشه ظلم را بکند