تلاش مکزیک برای تغییر کاربری خیابان‌ها

مقامات ارشد مکزیک، پس از برگزاری جلسات متعدد، تغییر قوانین عبور و مرور را حق طبیعی مردم کشور دانستند و تصمیم گرفتند چگونگی تردد در شهر را به طور کامل اصلاح کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به زودی تمام ساکنان مکزیکوسیتی حق رفت و آمد ایمن را خواهند داشت و قابلیت دسترسی آن‌ها به فضاهای عمومی، پایداری، برابری و کیفیت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در واقع اعضای شورای شهر با کسب اکثریت آرا قصد دارند شهری دوستدار مردم ایجاد کنند و تردد وسایل حمل و نقل موتوری را به حداقل برسانند. البته این قوانین تنها در مکزیکوسیتی پیاده نخواهد شد، بلکه سایر شهرهای کشور نیز این طرح را در فضاهای عمومی خود اجرا خواهند کرد.

بدون شک، تغییر کاربری خیابان‌ها و بازگرداندن مالکیت آن‌ها به مردم نه تنها فوایدی نظیر پاک شدن هوا از آلودگی و انتشار کربن را در بر خواهد داشت، بلکه افراد بسیاری را به انجام فعالیت‌های جسمی ترغیب خواهد کرد که این امر داشتن سلامت جسمی و روحی را برای آنان به ارمغان خواهد آورد. البته پیش از این نیز، برنامه‌ریزان در بسیاری از نقاط جهان تلاش کرده‌اند خیابان‌هایی دوستدار مردم به وجود آورند، اما در کشور مکزیک، طراحی شهر سازگار با نیازهای ساکنان، به شکل یک قانون رسمی در آمده است. گزارشات حاکی است که تنها در سال ۲۰۱۶، تعداد ۱۶ هزار نفر از عابران پیاده در سراسر دنیا بر اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست دادند، بنابراین تغییر کاربری خیابان‌ها یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید در طراحی شهری مورد توجه قرار گیرد.

مقامات رسمی مکزیک، دسترسی برابر تمام افراد جامعه به فضاهای باکیفیت عمومی، منابع شهری، پایداری زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی را حق تمام افراد جامعه دانسته و ادعا کرده‌اند بین افراد با جنسیت، درآمد و سنین مختلف هیچ تمایزی قائل نخواهند شد. مقامات ارشد مکزیکی قوانین جدید دوستدار شهروندان را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند تا حمایت سایر نهادها، نظیر فعالان اجتماعی، کارکنان شهرداری، کارمندان دولت، اعضا شورای شهر و سایرین را به خود جلب کنند. بدون شک، کشور مکزیک پس از تجربه این تغییرات، سایر کشورهای جهان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و آن‌ها را به ایجاد شهرهایی برابر برای همگان ترغیب خواهد کرد.

گزارشات حاکی است که در چند سال اخیر، افراد بسیاری حین دوچرخه‌سواری در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین، نهادهای غیردولتی ترویج دوچرخه‌سواری اولین کسانی بودند که قوانین اصلاحیه جدید طراحی شهری را مورد حمایت قرار داده و اعلام کرده‌اند از هیچ کمک مالی برای به انجام رسیدن طرح فوق دریغ نخواهند کرد. فعالان حوزه زیرساخت‌های شهری نیز متعهد شده‌اند در بهبود وضعیت خیابان‌ها و سایر مکان‌های عمومی تلاش خود را به کار گیرند تا در تحقق پایداری شهری سهمی ایفا کرده باشند. به طور کلی، تعداد ۳۰ نهاد شهری آمادگی خود را برای اجرای پروژه‌های دولت مکزیک جهت بهبود وضعیت شهری، قابلیت دسترسی همه اعضا جامعه به مکان‌های عمومی، افزایش زیست‌پذیری و پایداری شهر را اعلام کرده‌اند.

مقامات ارشد مکزیک تصمیم گرفته‌اند در مرحله اول اجرای پروژه فوق، امکان پیاده‌راه‌سازی شهری و تردد ایمن تمام کاربران را فراهم آورند. سپس فضاهای سبز را در سراسر شهرها گسترش دهند تا تمام مردم در نزدیکی محل زندگی خود به چنین فضاهایی دسترسی داشته باشند. از دیگر اقدامات این افراد می‌توان به تلاش برای کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری و جایگزین کردن آن‌ها با دوچرخه یا وسایل نقلیه الکتریکی اشاره کرد که سطح آلودگی و اثرات جزایر گرمایی را به حداقل می‌رساند.

قوانین فوق به زودی در مجلس مکزیک به ثبت خواهد رسید و از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، اقدامات اصلاحیه شهرها به طور جدی پیگیری خواهد شد. در آینده‌ای نه چندان دور، مکزیک به کشوری دوستدار محیط زیست، مردم محور و با افزایش برابری میان مردم تبدیل خواهد شد.

کد خبر 465085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.