بهبود فرآیندها با ارزیابی تعالی شهرداری بر اساس مدل EFQM

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: فرآیند ارزیابی تعالی شهرداری بر اساس مدل EFQM با هدف بهبود فرآیندها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صادقیان امروز _سه‌شنبه ۹ دی‌ماه ۹۹_ در هجدهمین دوره ارزیابی جایزه ملی تعالی سازمانی، اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار کاربردی و مهم امروز مباحث مرتبط با مدل‌های تعالی سازمانی و EFQM است که می‌تواند علاوه بر تأثیر فراوان بر رشد و تعالی سازمان، الگویی جهت ایجاد و اعطای جایزه ملی کیفیت باشد.

وی با بیان اینکه شهر و شهروند متعالی نیاز به شهرداری متعالی دارد، تصریح کرد: برای داشتن شهری پویا و سرزنده نیاز به وجود سازمان‌های متعالی به خوبی احساس می‌شود، از این رو به منظور بهبود فرآیندها، ارزیابی تعالی شهرداری بر اساس مدل EFQM در دستور کار قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از تحقق برنامه اصفهان ۱۴۰۰، گفت: در چهار سال گذشته به طور متوسط ۸۵ درصد بودجه شهرداری محقق شده و شهرداری اصفهان در میان سایر کلانشهرها عملکرد خوبی در این زمینه داشته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر تحقق بودجه، میزان قابل قبول افزایش بودجه شهرداری در سه سال اخیر و در سال جاری اتفاق خوشایندی بوده که در بین کلانشهرهای کشور سرآمد بوده است.

صادقیان ادامه داد: شاخص‌هایی برای تحقق برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تدوین و سعی شده نقاط ضعف آن در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ رفع شود.

وی با بیان اینکه سنجش‌پذیری، تحقق پذیری و مشارکت ذی‌نفعان در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مورد توجه قرار گرفته است، گفت: دو هفته یکبار در قالب برگزاری جلسات، روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی رصد و مسائل مربوطه بررسی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: سیاست‌گذاری پروژه‌ها در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی و کمیته‌های فنی عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری در زمینه اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردها اقدامات خوبی کرده و می‌تواند کارنامه خوبی ارائه کند.

صادقیان با بیان اینکه پروژه‌های شهری دارای پیوست هوشمندسازی است، گفت: در برنامه‌ها و پروژه‌های تعریف شده شهرداری موضوع هوشمندسازی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهار کرد: این برنامه بر اساس مطالعه دو ساله و با توجه به برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» تدوین شده و در آن نیازهای شهر از دیدگاه افرادی خارج از مدیریت شهری احصا شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد پژوهش کیفی تدوین شده است، تصریح کرد: هوشمندسازی به واسطه نیازهایی که در شهر توسط مردم و تمام متخصصان و ذی‌نفعان احصا شده، انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های هوشمند سازی در شهر برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

صادقیان ذی‌نفعان اصلی اقدامات شهرداری را شهروندان و اعضای شورای اسلامی شهر و اسناد بالادستی دانست و گفت: سایر ذی‌نفعان، دولت و نهادهای حاکمیتی سپس کارکنان و مدیران شهرداری و تمامی سرمایه‌گذاران و پیمانکاران محسوب می‌شوند.

ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌ها

در این جلسه «حمید زاهدی» ارشد تیم ارزیاب هجدهمین دوره ارزیابی جایزه ملی تعالی سازمانی، با اشاره به اهداف تعالی سازمانی تاکید کرد: سه هدف مهم تعالی سازمانی ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌ها، ایجاد فضای مناسب برای تبادل تجربیات و تشویق سازمان‌ها برای انجام خود ارزیابی است.

وی تصریح کرد: از جمله ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی، دستیابی به موفقیت از طریق سرمایه‌های انسانی و یادگیری و نوآوری است.

زاهدی ادامه داد: منطق ارزیابی شامل جاری‌سازی رویکردها، طرح‌ریزی رویکردها، ارزیابی و اصلاح رویکردها و در نهایت «نتایج مورد نیاز» است.

وی تاکید کرد: الزامات دریافت سطح تندیس شامل تحویل اظهارنامه تعالی سازمانی در مهلت مقرر، تعیین یکی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی، انجام فرآیند خود ارزیابی در سازمان به طور سیستماتیک، تدوین، توسعه، اولویت‌بندی و جاری‌سازی برنامه‌های بهبود مبتنی بر نتایج حاصل از خود ارزیابی، اثبات روند بهبود قابل ملاحظه حداقل طی سه سال اخیر و تعادل بین امتیاز توانمندسازها و نتایج است.

ارشد تیم ارزیاب هجدهمین دوره ارزیابی جایزه ملی تعالی سازمانی با بیان اینکه ۱۰ مفهوم بنیادین باید در سازمان دارای مصادیق بارز و آشکار باشد، گفت: جهت دستیابی به تندیس بلورین، سازمان متقاضی باید در اکثر شاخص‌ها با بهترین سازمان‌ها در کلاس خود قابل مقایسه باشد و برای دستیابی به تندیس سیمین نیز سازمان متقاضی باید در اکثر شاخص‌ها با سازمان‌های در کلاس جهانی قابل مقایسه باشد.

کد خبر 465025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.