ماجرای سفر نماینده الکاظمی به تهران چه بود؟

برخی منابع عراقی اعلام کردند که در سفر هیئت عراقی به تهران، پیام طرف ایرانی در خصوص ضرورت افزایش هوشیاری دولت عراق و فاصله گرفتن از فتنه‌انگیزی‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به این هیئت ابلاغ شده است.

به گزارش ایمنا، برخی رسانه‌های عراقی دیروز یکشنبه هفتم دی‌ماه در خبری غیر رسمی اعلام کردند؛ «ابوجهاد الهاشمی» که پیش از این ریاست دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق را بر عهده داشت، از سوی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی این کشور به تهران سفر کرده است. این رسانه عراقی که نخستین بار خبر این سفر را منتشر کرد، چند ساعت بعد اعلام کرد هیئت عراقی بعد از دیدار با مقامات ایرانی، این کشور را ترک کرده و وارد بغداد شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها با تأیید این خبر اظهار کرد: این سفر انجام شده است و مشاور نخست‌وزیر به تهران آمده است. ما با طرف عراقی مراودات نزدیکی در خصوص مسائل مختلف داریم و رایزنی میان دو طرف مرسوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایشان به دعوت ایران به تهران آمده و در این سفر در خصوص آخرین تحولات رایزنی شده است.

وی پاسخ به این سوال که آیا این مقام عراقی نامه‌ای درباره حشد الشعبی برای ایران آورده است، تصریح کرد: درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای تعجب می‌کنم. رایزنی‌هایی با دوستان در عراق داشتیم و به دعوت ما آمدند و آخرین موضوعات مورد رایزنی قرار گرفته است.

در اخبار غیررسمی منتشر شده در این خصوص، هدف از این سفر، گفت‌وگو پیرامون تحولات امنیتی اخیر در عراق و افزایش غیر معمول تحرکات ارتش آمریکا در منطقه و تبادل پیام عنوان شده است.

در همین حال، اخباری نیز از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص درخواست آمریکایی‌ها برای سفر نماینده نخست وزیر عراق به تهران منتشر شده است.

برخی منابع عراقی اعلام کردند که در این سفر پیام طرف ایرانی در خصوص ضرورت افزایش هوشیاری دولت عراق و فاصله گرفتن از فتنه‌انگیزی‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به این هیئت ابلاغ شده است.

عصر یکشنبه نیز یک منبع سیاسی عراقی اظهار کرد: ایرانی‌ها به هیئت عراقی گفته‌اند که قصد تنش‌زایی در منطقه را ندارند.

وی ادامه داد: تفاهمات میان عراق و ایران فارغ از مجادلات ایران و آمریکا ادامه داشته و بغداد هیچ اتهامی را در مورد حملات موشکی اخیر به منطقه سبز متوجه ایران نمی‌داند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر و در آستانه خروج ترامپ از کاخ سفید تحرکات مشکوک در عراق تشدید شده است و از دید تحلیلگران ممکن است ترامپ و متحدان دست به اقدامات ماجراجویانه‌ای بزنند.

در همین خصوص خطیب زاده در خصوص حملات مشکوک راکتی اخیر به منطقه سبز بغداد اظهار کرد: از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی کاملاً مردود است. اماکن دیپلماتیک ایران در عراق چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. آنچه ترامپ گفته و پمپئو عنوان کرده‌اند. این اظهارات هم محکوم است و هم رد می‌شود و نوع و زمان و محتوای این بیانیه‌ها و توئیت‌ها مشکوک و شیطنت‌آمیز است. پیام خود را به روشنی گفته‌ایم ضمن اینکه به دنبال تنش نیستیم، از منافع و امنیت ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم.

وی افزود: مسئولیت این تنش آفرینی‌ها و عواقب آن بر عهده آمریکاست و آنهایی که این توطئه چینی‌ها را صورت می‌دهند. سیاست جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری بوده و هیچ وقت در هیچ مقطعی حاضر نشده اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: آمریکا سرکشانه کشورهای مجاور ما را پایگاه‌های ناامنی علیه منافع و امنیت ملی ایران کرده است. بارها به کشورهای همسایه گفته‌ایم که وظایف قطعی حاکمیتی دارند که در مقابل این سرکشی‌های کاخ سفید به مسئولیت خود عمل کنند. ما در چارچوب یک کشور مسئول و قوانین بین‌المللی در خصوص دفاع از خود تردیدی نداریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 464850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.