لزوم بهره‌گیری از ظرفیت زندانیان برای تولید

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: بنیاد تعاون زندانیان باید از ظرفیت‌های زندان‌ها برای تولید و از طرفی امرار معاش خانواده زندانی بهره گیرد تا زندانیان بتوانند از اوقات فراغتشان در زندان به بهترین نحو استفاده و درآمد کسب کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از اداره کل زندان‌های استان تهران، سیدحشمت‌اله حیات الغیب در آئین تکریم و معارفه مدیر بنیاد تعاون زندانیان این استان افزود: طبق اساسنامه بنیاد تعاون زندانیان، توسعه فعالیت‌های حرفه‌آموزی از وظایف ذاتی این مرکز است که باید از طریق آموزش، گسترش و تجهیز کارگاه‌های اشتغال و نیز تأمین نیروهای مربی فنی و حرفه‌ای دنبال شود تا اهداف عالی سازمان زندان‌ها که اصلاح و تربیت زندانی و از محورهای دوازده‌گانه مورد تأکید رئیس سازمان زندان‌ها است، محقق شود.

حیات الغیب ادامه داد: با توجه به موضوع کرونا و حفظ سلامت زندانیان، با پیگیری‌های انجام شده و جلسات کارشناسی با حضور دادستان و مراجع قضائی استان، تعداد ۱۵۰۰ زندانی معرفی شده‌اند تا به راحتی از مرخصی استفاده کنند و تلاش می‌شود در خصوص اشتغال مددجویان در خارج از زندان برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر کل زندان‌های استان تهران اظهار کرد: فردی که مرتکب جرمی می‌شود، طبق قانون و با حکم مرجع قضائی وارد زندان می‌شود و باید دوران حبسش را بگذراند این در حالیست که خانواده او هیچ گونه تقصیری ندارند و وظیفه داریم با کمک نهادهایی مانند بنیاد تعاون حامی این خانواده‌ها باشیم تا در نبود سرپرست دچار آسیب نشوند و با رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی از طریق افزایش میزان دستمزد ماهانه، زندانی به راحتی بتواند با کار و اشتغال در داخل زندان، نقش نان‌آور خود را برای خانواده‌اش حفظ کند.

حیات الغیب اضافه کرد: زندانیان باید بتوانند از اوقات فراغتشان در زندان به بهترین نحو استفاده و درآمد کسب کنند. به طور مثال اکنون ۹۰۰ مددجوی ندامتگاه ورامین در اندرزگاه‌ها و اتاق‌هایشان مشغول مونتاژ لوازم ساده مصرفی جامعه هستند و می‌توان با گسترش چنین امکاناتی، از ظرفیت‌های زندان‌ها برای تولید و از طرفی امرار معاش خانواده زندانی بهره گرفت.

همچنین در ادامه جلسه، سید مهدی معصومی مدیر سابق بنیاد تعاون، گزارشی مستند ارائه کرد که بر اساس آن، بنیاد تعاون زندانیان توانسته است در سال‌های اخیر با توسعه فضاهای اشتغال، کارگاه‌های خیاطی، بافت تابلو فرش، نجاری، معرق، بسته بندی صنایع غذایی و خشکبار، عروسک سازی، زیورآلات، صنایع دستی مانند جواهردوزی، مونتاژ دوچرخه، عروسک سازی، تولید کیف، کفش چرمی و ورزشی، ساک، چمدان، روکش صندلی خودرو، البسه کار، ماسک‌های بهداشتی، گان، محافظ صورت، غرفه‌های نمایشگاهی احداث یا تجهیز کند.

بنا به این گزارش، ۶۳ هزار اصله نهال نیز توسط زندانیان رأی باز در فضاهای سبز و جنگلی منطقه ۲۲ شهرداری، کاشته شده و اکنون، نمایشگاه دائمی آثار تولیدی مددجویان استان تهران در میدان الغدیر جنب کانون اصلاح و تربیت تولیدات و محصولات آنان را جهت فروش عرضه می‌کند.

در ادامه جلسه، حمیدرضا سانگرد مدیر جدید بنیاد تعاون استان تهران نیز به بیان برنامه‌های خویش پرداخت و ابراز امیدواری کرد با همکاری و حمایت اداره کل زندان‌های استان، تعداد بیشتری از مددجویان با آموزش‌های هدفمند به جمع شاغلان پیوسته، معیشت خانواده‌هایشان را تأمین کنند.

وی گفت: آموزش حرفه و شغل به زندانی اقدام مقدس است و از سوی دیگر، برندسازی و معرفی تولیدات ملی به جامعه، تشکیل کارگروه اشتغال پایدار زندانیان با همکاری مراجع قضائی، اداره کل زندان‌های استان تهران و بنیاد تعاون و اجرای برنامه‌های تحولی بر اساس تفکر سیستمی راهگشا خواهد بود تا زمینه حضور فعال‌تر در بازارهای رقابتی برقرار شود.

کد خبر 464524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.