داوطلبان ریاست جمهوری الزامی برای ارائه برنامه مکتوب هنگام ثبت‌نام ندارند

نمایندگان مجلس برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری الزامی جهت ارائه برنامه مکتوب هنگام ثبت‌نام مقرر نکردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -یکشنبه، ۷ دی ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران با حذف ماده (۵) این طرح در ارتباط با حذف شرط ارائه برنامه داوطلبان هنگام ثبت‌نام در انتخابات با ۱۴۰ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به عنوان پیشنهاد دهنده حذف ماده (۵) طرح مذکور گفت: در این ماده آمده که داوطلبان هنگام ثبت‌نام برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه کنند، در حالی که ارائه برنامه زمان ثبت‌نام مناسب نیست؛ زیرا از سویی ثبت‌نام کنندگان امکان تشخیص و ارزیابی برنامه داوطلبان را ندارند و از سوی دیگر این برنامه نمی‌تواند در زمان مناسب در اختیار افکار عمومی قرار گیرد. مرجع تشخیص و تحلیل برنامه نیز وزارت کشور که ثبت‌نام کننده است، نمی‌تواند باشد.

محمدجواد کولیوند، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس به نمایندگی از دولت ضمن موافقت با پیشنهاد حذف این ماده گفت: در راستای احراز شرایط مقرر طبق اصل (۱۱۵) قانون اساسی و توانایی اجرا بر اساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی رئیس جمهور باید برنامه ارائه دهد اما وزارت کشور در زمان ثبت‌نام تنها می‌تواند برنامه داوطلبان را اخذ و به شورای نگهبان ارسال کند؛ بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از انتشار برنامه‌های متعدد تنها نامزدهایی تأیید صلاحیت شده برنامه‌های قابل ارائه خود را بعد از احراز صلاحیت منتشر کنند.

علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز ضمن اعلام مخالفت کمیسیون با حذف این ماده گفت: کمیسیون با حضور نمایندگان شورای نگهبان، پژوهشگاه شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس این طرح را تهیه کرده لذا کار کارشناسی انجام شده و ارائه برنامه داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام ضروری است.

در ماده (۵) حذف شده طرح مذکور آمده بود؛ در راستای احراز شرایط مقرر در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و نیز توانایی اجرای اصل ۱۳۴ قانون اساسی مبنی بر مسئولیت رئیس جمهور در تعیین برنامه و خط مشی دولت، داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، برنامه مکتوب خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارائه نمایند. برنامه مزبور باید به‌نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد.

کد خبر 464465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.