کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ سه‌شنبه به رای گذاشته می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: کلیات لایحه بودجه۱۴۰۰ به احتمال زیاد روز سه شنبه به رای گذاشته می‌شود.

به گزارش ایمنا، رحیم زارع روز شنبه در نشست خبری که درباره نخستین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: نخستین جلسه رسمی کمیسیون امروز به صورت رسمی با حضور «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

وی با اشاره به توضیحات وزیر امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون تلفیق و تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی بر بودجه ۱۴۰۰ گفت: وزیر اقتصاد در این جلسه موجودی سرمایه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹ را مقایسه کردند که با کاهش و رشد منفی همراه بوده است. همچنین در این مدت تشکیل سرمایه ثابت با کاهش روبه‌رو بوده است. اما اینکه چرا درآمد مالیاتی برای سال ۱۴۰۰، ۲۱ درصد در نظر گرفته شده، دلیل آن را رشد ۲۳ درصدی مالیات از سال ۹۲ تا سال ۹۸ عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی در نوبت عصر مهمان کمیسیون تلفیق خواهد بود، گفت: جلسات کمیسیون تلفیق این هفته ادامه خواهد داشت و در روزهای آینده مسؤولان پاسخگوی سوالات نمایندگان خواهند بود و سه شنبه این هفته به احتمال زیاد درباره کلیات بودجه رأی‌گیری خواهد شد.

زارع در پاسخ به سوالی درباره فرایند تصویب کلیات لایحه بودجه در مجلس و مباحثی که در روزهای اخیر برخی از نمایندگان مطرح کرده اند، اظهار کرد: هنوز دراین‌باره در کمیسیون به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. بعضی از نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند که رفع شدن این ابهامات کمک خواهد کرد تا نمایندگان درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به گزارش‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه امروز کمیسیون تلفیق گفت: در جلسه امروز توضیحاتی درباره عملکرد هشت ماهه اول بودجه سال ۱۳۹۹ ارائه شد که از ۳۸۴ هزار میلیارد تومان مصوب، ۳۵۳ هزار میلیارد تومان عملکرد بوده و در نتیجه ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: همچنین شاخص مصارف که در سال ۱۳۹۸، ۲۰۴ هزار میلیارد تومان دیده شده بود در سال ۱۳۹۹ به ۳۵۳ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی سهم مصارف در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۹ درصد بیشتر شده است.

زارع با بیان این‌که در سال ۱۳۹۹ تخصیص اعتبارات عمرانی ۶۵ درصد بیشتر شده است، گفت: اعتبارات هزینه‌ای هم در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد و اعتبارات حقوق و مزایا ۵۳ درصد بیشتر بوده است.

وی با اشاره به برخی ارقام در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در این لایحه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۶۰ هزار میلیارد تومان، برای پرداخت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر ۳۱ هزار میلیارد تومان، برای پرداخت یارانه به ۷۸ میلیون نفر در قالب هدفمندی یارانه‌ها ۴۳ هزار میلیارد تومان دیده شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: همچنین افزایش حقوق و دستمزد شاغلین با ۲۵ درصد افزایش پیش بینی شده و حداقل دریافتی کارکنان دولت نیز از ۲.۸ میلیون تومان به ۳.۵ میلیون تومان افزایش یافته است. علاوه بر این معافیت مالیاتی از سه میلیون تومان به چهار میلیون تومان افزایش یافته و ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش فقر مطلق در بودجه پیش بینی شده است.

زارع با بیان اینکه ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه سلامت برای بیمه رایگان ۳۰ میلیون نفر پیش بینی شده است، افزود: ۴ هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از گروه‌های خاص در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده است.

به گفته وی، ۱,۷۰۰ میلیارد تومان هم برای اجرای قانون حمایت از معلولان و یک هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان مستمری برای ۱۰۰ هزار رزمنده معسر پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به رشد ۲.۳ برابری اعتبارات بهداشت و مبارزه با کرونا گفت: در همین رابطه استخدام ۵۳ هزار نفر نیروی جدید کادر درمان و راه‌اندازی ۴ هزار و ۴۶۲ تخت بیمارستانی جدید پیش بینی شده است. همچنین ۹۱ هزار واحد مسکونی برای محرومین در استان‌ها و ۴۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیز پیش بینی شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 464317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.