روحانی: در خرید واکسن مشکل داریم و از آن عبور می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: هرکجا شرکت معتبر و واکسن معتبر باشد ما هم وسیله حمل و نقل و هم وسیله نگهداری آن را داریم. حال این واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه، ۱۰ درجه یا زیر ۸۰ درجه باشد در نقل و انتقال و نگهداری ما مشکلی نداریم، در خرید مشکل داریم و از مشکل عبور می‌کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این ۱۰ ماهی که عبور کردیم و وارد ماه یازدهم شدیم به طور مرتب حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد و چند جلسه در زمینه کمیته‌های مختلف، هماهنگی کمیته‌ها، غیر از قرارگاه و خود وزارت که به طور مداوم شبانه‌روز فعال هستند، انجام گرفته است.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که امروز شاهد آن هستیم، منطقه قرمز در کشور نداریم و منطقه نارنجی هم تقریباً نداریم، مناطقی که داریم، مناطق زرد است، باید تلاش شود، این شرایط را نگه داریم، تشکر فراوان می‌شود از مردم عزیز و بزرگواری که با همه وجود و توان کمک کردند و پروتکل‌ها را اجرا کردند، در شب یلدا که برای دیدارهای خانوادگی شبی مهم برای مردم بود، توجه فرمودند.

رئیس جمهور ادامه داد: از نیروی انتظامی و صدا سیما تشکر می‌کنیم که ذهن‌ها را آماده کردند و شرایط را به گونه‌ای ساختند و الحمدالله امیدواریم شب یلدا در روندی که امروز در کشور شاهد آن هستیم تأثیری نگذاشته باشد، الان شرایط، شرایط نسبتاً مناسبی است با آنچه که قبلاً پیش‌بینی می‌شد که باید به سمت مطلوب حرکت کنیم، صد و سی و چند فوتی هم برای ما خیلی زیاد است ان‌شاء الله اگر زیر صد هم رفتیم، آن هم زیاد است. باید تلاش کنیم تا شاهد استان‌هایی باشیم که در طول هفته فوتی نداشته باشیم و یا حتی بستری نداشته باشیم به آن روز برسیم. ان‌شاء الله با کمک همگان امکان‌پذیر است.

روحانی تصریح کرد: اولین مسأله، پایدار ماندن وضعیت کنترل شده است. از اول آذرماه تلاش شده، حتی اوایل آبان‌ماه، در ۴ و ۱۴ آبان شروع کردیم، بعد در آذر شدیدتر و هوشمندانه‌تر وارد عمل شدیم و امروز یک شرایط نسبتاً مطلوبی پیش‌روی ما است. وقتی ایران را با کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم الحمدالله کارکرد همه عوامل تأثیرگذار و در صدر آنها کادر درمان، بسیار حائز اهمیت بوده است. باید این شرایط را نگه داریم و پایدارش کنیم. پایدار ماندن یکی از مسائل بسیار مهم ما است.

وی اظهار کرد: نکته دوم که تاکید می‌کنم، امروز شاهد جهش این ویروس در بعضی از کشورهای اروپایی هستیم، مخصوصاً در انگلیس، قاعدتاً از انگلیس هم به کشورهای دیگر اروپایی عبور کرده است. باید مراقبت بیشتری کنیم برای ورودی مسافرانی که از این مناطق وارد کشور می‌شوند.البته در برخی کشورها، پروازها قطع شده و مراقبت‌ها بیشتر شده است. ورودی‌ها را خیلی باید مراقب باشیم برای اینکه این ویروس جهش یافته دو مرتبه مردم و جامعه را گرفتار نکند.

رئیس جمهور افزود: مسأله سوم که باید به آن خیلی توجه کنیم، مسئله تجمع است. الحمدالله در زمینه ماسک، تقریباً به صورت یک کار معروف در کشور مورد عمل قرار می‌گیرد و فاصله‌ها تا حدی مراعات می‌شود. شب‌نشینی‌ها را مردم مراعات می‌کنند. ولی تجمعات به هر مناسبتی به مناسبت دینی، ملی و مسائل مهم که در کشور باشد، همیشه باید این را مراعات کنیم که در یک شرایط عادی نیستیم در یک شرایط کرونایی هستیم و باید مراقبت و مواظبت کنیم.

روحانی با اشاره به نزدیکی ایام شهادت صدیقه کبری (ع)، گفت: مردم نسبت به خاندان رسالت عشق می‌ورزند، اما در عین حال مراعات پروتکل‌ها هم وظیفه شرعی و ملی ماست و این همانی است که آن بزرگواران هم از ما همین را می‌خواهند این را باید کاملاً مراعات کنیم.

وی ادامه داد: یک مسأله‌ای که می‌خواهم عرض کنم نسبت به مسأله واکسن است، معمولاً رسانه‌های ضد ایرانی هر روزی یک بهانه‌ای پیدا می‌کنند، روی آن سوار می‌شوند و موج‌سواری می‌کنند و البته می‌فهمند که چه افتضاحی کردند و همه مردم می‌فهمند که اینها دروغ گفتند واقعیت‌ها را پشت و رو کردند و تحریف کردند اما پررویی ادامه دارد و دومرتبه موضوع دیگری را پیدا می‌کنند و روی آن موج سوار می‌شوند. مدت‌ها شروع کردند که همه عالم و دنیا واکسن می‌زنند ایران چرا عقب است و چرا دنبال واکسن نیست و بررسی کردند که پول ندارد، یا دارد در بانک و منتقل نمی‌شود، نمی‌دانم منتقل می‌شود، اوفک اجازه نمی‌دهد و آمریکا اجازه می‌دهد. یک بساطی را به راه انداختند.

رئیس جمهور تاکید کرد: خواهش می‌کنم مردم عزیز توجه کنند، از همان روزها و ماه‌های اولیه یکی از مسائل مورد نظر ما واکسن بود. اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از همان روزهای اول شروع کردند و تلاش می‌کنند، بر مبنای همین تأکید بود که خودمان باید به دنبال ساخت واکسن برویم و در عین حال همزمان به دنبال خرید برویم چون ممکن است دو ماه زودتر و دیرتر به واکسن برسیم اگر واکسن مطمئنی در اختیار ما قرار گرفت به موقع خریداری و وارد کشور کنیم. تمام این تبلیغاتی که می‌شود، تبلیغات نادرست و نارواست، اولاً ایران حتماً دنبال واکسن داخلی است و تأکید می‌کند چند شرکت دانش‌بنیان تلاش می‌کنند و ان‌شاء الله به مقصد می‌رسند، اما همزمان برای خرید واکسن تلاش کرده‌ایم.

روحانی افزود: حتماً آمریکایی‌ها برای ما مشکل درست کردند، هیچ کس تردید نکند. نه تنها در واکسن و دارو و مواد غذایی، شما موردی پیدا نمی‌کنید که از خارج کشور خریداری کنیم و آنجا آثار خباثت و رذالت آمریکا را نبینیم، اصلاً مورد نمی‌بینیم.هر مورد خرید و صادرات، هر چه روی آن انگشت بگذارید، آنجا می‌بینید فعالیت خبیثانه و رذیلانه آمریکا آنجا است و نمی‌گذارند. یعنی پول را آماده کردیم تا از بانکی بدهیم برای اینکه واکسن بخریم، پول آماده بود آنها گفتند نه، اول باید اوفک آمریکا اجازه رسمی بدهد تا او اجازه ندهد اصلاً پول قبول نمی‌کنیم. یعنی اینقدر اینها مردم را ترساندن حتی سازمان بهداشت جهانی و همه را.

وی ادامه داد: از کشوری خواستیم که پول ما آنجاست، خواستیم پول را منتقل کنیم، آن کشور قبول کرده اوفک هم به ظاهر گفته اشکال ندارد اما بعد گفته حتماً باید بیاید در بانک آمریکایی و از بانک آمریکایی منتقل شود، چه کسی اعتماد می‌کند به شما آدم‌هایی که هیچ‌کجا نمی‌شود به شما اعتماد کرد، هر جا پول ما را پیدا کردید دزدیدید شما که در دزدی معروفید ما چه جور به دزد اعتماد کنیم. نگذاشتند. راه‌های مختلف داشت. خودم در نامه به بانک مرکزی ۲، ۳ راه معمولی گفتم. بانک مرکزی رفت نگذاشتند، مردم فکر نکنند مشکل نداریم،

رئیس جمهور با اشاره به بیانات اخیر رهبری انقلاب یادآور شد: اینکه رهبری گفتند تحریم‌ها را بی‌اثر کنید، لحظه به لحظه به دنبال این کار هستیم. هر لحظه که پولی وارد کشور و کالایی صادر می‌شود، بدانید ساعت‌ها برای این کار جنگیده شده است. این کاری است که از سال ۹۷ ساعت‌ها و لحظه‌ای انجام شده است.

نمی‌خواهیم مردم ما دوره آزمایشی واکسن غیر معتبر را بگذرانند

روحانی گفت: ما در هر کجا غیر از کواکس، جای دیگری اگر واکسن مورد اعتمادی باشد و وزارت بهداشت و درمان اعلام کند که این واکسن مورد اعتماد است ما حتماً خریداری می‌کنیم. پول آن را تهیه می‌کنیم و به هر شرایطی که باشد، پول را منتقل می‌کنیم. اما ما آماده نیستم که مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیر معتبر را بگذرانند. یک شرکتی یک واکسنی درست کرده و حالا می‌خواهد تمرین کند و دوره تست آن را بگذارند و می‌خواهد این واکسن را به برخی از کشورها بفرستد و بعد بگوید این ۱۰ هزار، ۱۰۰ هزار و یک میلیون را به چه کسانی تزریق کردید، چه اتفاقی افتاد که بعد برود و تصحیح کند.

رئیس جمهور ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان ما چنین کاری انجام نمی‌دهد. ولی هرکجا شرکت معتبر و واکسن معتبر باشد ما هم وسیله حمل و نقل و هم وسیله نگهداری آن را داریم. حال این واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه، ۱۰ درجه یا زیر ۸۰ درجه باشد در نقل و انتقال و نگهداری ما مشکلی نداریم، در خرید مشکل داریم و از مشکل عبور می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: گاهی اوقات در بعضی از رسانه‌ها گفته می‌شد که ما متوجه نشدیم که مسئولین چه می‌گویند، تحریم برای واکسن مشکل هست یا نیست؟ بله تحریم نه فقط برای واکسن برای هر داروی و هر چیزی که می‌خواهیم وارد کنیم مشکل است. ولی ما از این مشکل عبور می‌کنیم و ما روزانه وکیس به کیس از این مشکل عبور می‌کنیم و تحریم‌ها را هم در صادرات و هم در واردات بی‌اثر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با بقیه بحث‌ها و با اینکه گفته می‌شد FATF مؤثر است یا نیست کاری ندارم. ما الان وارد بحث FATF نمی‌شویم دولت ۴ لایحه دارد که ۲ لایحه تصویب شده و ۲ لایحه آن باقی مانده که هم دولت و هم مجلس تصویب کردند و در مسیر است. ما دلمان می‌خواهم هرچه سریع‌تر آن ۲ لایحه هم تصویب شود. FATF مقوله دیگری است که سر کار جای خودش باید مورد بحث قرار بگیرد.

رئیس جمهور گفت: مردم بدانند ما در همه اینها مشکلات داریم اما این مشکلات مانع از فعالیت و اقدامات ما نیست. ممکن است یک چیزی گران‌تر بیاید و با تأخیر انجام گیرد اما حتماً این کار انجام خواهد شد.

روحانی ادامه داد: نکته دوم این است که وزارت بهداشت و درمان و شخص آقای دکتر نمکی مراقبت کنند روزی که ما واکسنی را خریداری کردیم و وارد کشور شد، به دقت به مردم گزارش داده شود. چند واکسن وارد شده، به چه افرادی تزریق شده است. چرا که آن وقت یک بازی دیگر آغاز می‌شود که واکسن را وارد کردند، به اینها تزریق کردند، به آنها تزریق نکردند، این واکسن چه شد، از بازار آزاد سر در آورد، و داستان‌ها شروع می‌شود.

اولویت‌های واکسیناسیون کرونا کاملاً مشخص است

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان برای اینکه واکسن وارد شود کاملاً برنامه دارد و اولویت‌ها برای تزریق واکسن و واکسیناسیون مشخص است، تصریح کرد: آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، سن بالایی دارند و کادر درمان اولویت‌های ما هستند و به‌صورت دقیق مشخص شوند. روزانه هم باید به مردم کاملاً توضیح داده شود و واضح و روشن هم باشد. چرا که دشمنان ما هر روز به‌دنبال این هستند که بهانه‌ای پیدا کنند و از این مسائل سو استفاده کنند.

رئیس جمهور افزود: یکی از مسائل مهم ما فصل زمستان، از نظر بیماری و شرایطی که فصل دارد، اگر از این مسائل بگذریم، وارونگی هوا می‌تواند مؤثر باشد. ذرات معلق هم می‌تواند در نقل و انتقال تأثیرگذار باشد و هم این ذرات معلق می‌تواند در سیستم ایمنی بدن تأثیر سو بگذارد.

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین برای ما مهم است که در این ایام نسبت به آلودگی هوا حساس باشیم. قانون و مقررات داریم و بر اساس قانون عمل می‌شود. استاندارها مسئولیت دارند. برخی از موارد هم که مورد تاکید بوده امروز در جلسه مورد تصویب و تاکید قرار گرفته که ان‌شاء الله این مقررات در این ایام به طور دقیق اجرا و پیاده شود.

تغییرات سبک زندگی در بهداشت و تکیه بر دنیای دیجیتال، باقی می‌ماند

وی با تاکید بر اینکه پاندومی کرونا یک بیماری عادی و معمولی نبود و نیست، گفت: این ویروس یک بیماری بود که در همه ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی، آموزش و پرورش، کسب و کار، و صادرات اثر گذاشته است و در همه دنیا با شدت کمتر یا بیشتر به همین شکل بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای کاهش تأثیر این بیماری نیاز به هماهنگی و همکاری همه جانبه داریم، گفت: امروز خوشحالیم همه از نیروهای مسلح، بسیج، سپاه، هلال احمر، قوای سه‌گانه، کادر درمان گرفته تا در رأس آن، قرارگاه دست به دست هم داده و از محله گرفته تا خیابان از شب گرفته تا روز تلاش می‌کنند و تنها یا این هماهنگی و یک‌صدایی و هم‌افزایی است که ما را به نتیجه می‌رساند. بخش اقتصاد و بخش‌های دیگر تلاش می‌کنند تا معیشت و نیازمندی‌های ضروری مردم تأمین شود و شرکت‌های دانش بنیان هم در تلاش هستند.

روحانی با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم در این مدت برخی از این تغییرات را دائمی و برخی دیگر را مقطعی عنوان کرد و گفت: بخشی از این تغییر در سبک زندگی دائمی خواهد شد و بخشی از هم از بین می‌رود. تغییر سبک زندگی در بهداشت باعث شد مردم توجه ویژه‌ای به بهداشت پیدا کردند و این پایدار است و باقی می‌ماند. از سوی دیگر این بیماری باعث شد بیشتر به فضای دیجیتال تکیه کنیم که این هم باقی می‌ماند.

وی افزود: باید با توسعه دولت الکترونیک فعالیت‌ها و خدمات چهره به چهره کم شود و مردم بدون حضور این خدمات را دریافت کنند و کارها باید دیجیتالی انجام شود. این تغییر سبک زندگی در ماه‌های پیش رو باید با همین شدت ادامه یابد.

رئیس جمهور گفت: این ویروس که عمر آن در دنیا از یک‌سال و در کشور ما ۱۰ ماه گذشته، متأسفانه از بین نرفته بلکه وجود دارد و حتی جهش‌هایی هم داشته است. باید تلاش کنیم مسیر ابتلاء و فوت نزولی شود که شاهد کاهش ابتلاء و فوت در کشور هستیم اما این نباید تبدیل به عادی انگاری شود.

راه درمان ویروس جهش یافته اروپایی اجرای دقیق‌تر پروتکل‌ها است

روحانی تاکید کرد: به محض آرام شدن شرایط، نباید احتیاط‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم، چون دو هفته بعد همین مسائل به وجود می‌آید. باید کار را ادامه دهیم و پروتکل‌ها را همچنان اجرا کنیم. در این روزها بحث می‌شود در اروپا این ویروس جهش یافت و اینکه آیا این ویروس جهش یافته وارد کشور شد یا نشد، می‌شود یا نمی‌شود که از مردم خواهش می‌کنم نگذاریم وارد شود.

وی ادامه داد: فرض بر این که این ویروس جهش‌یافته وارد کشور شد، راه درمان همانی است که تاکنون داشتیم یعنی برای آن ویروس هم فاصله‌گذاری باید رعایت و همه پروتکل‌ها باید دقیق‌تر و جدی‌تر اجرا شود. راه درمان همان استفاده از ماسک، فاصله گذاری، عدم تجمع و برخورد با متخلفان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امید به آینده باید تقویت شود و نباید مردم را مأیوس و ناامید کرد، گفت: بشر به هر حال بر این ویروس پیروز می‌شود و واکسن مطمئنی می‌آید و سه ماه دیگر یا ۶ ماه دیگر کمتر یا بیشتر، حتماً به واکسن با کیفیت داخلی و خارجی می‌رسیم و این ویروس مهار می‌شود.

روحانی با اشاره به موضوع افزایش فعالیت اقتصادی، تولید و کار اظهار کرد: در این شرایط چاره‌ای جز آموزش غیرحضوری نداریم و شاید در آینده آموزش حضوری شود؛ اما فعالیت اقتصادی و کار و تولید باید به سرعت ادامه یابد و در کنار آن حوزه بهداشت و درمان هم تقویت شود.

وی افزود: تقویت بهداشت و درمان از حیث تجهیزات (که در حال افزودن تجهیزات هستیم)، از حیث استخدام پرستار (مقدمات جذب پرستاران فراهم شده) و هم از حیث حل کردن مشکلات کادر درمان، قدم به قدم در حال مرتفع شدن است. تقویت کادر بهداشت و درمان و افزایش امید، دو اصل مورد نیاز برای عبور از این شرایط سخت است.

کد خبر 464229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.