سهم کودکان از شهر چقدر است؟

شهر آنقدر بزرگ شده که جست و خیز کودکانه آنان محدود به فضای محصور چند پارک با چند وسیله بازی شده است، اما آیا همین فضای محدود به اندازه کافی امن است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازی و نشاط لازمه زندگی کودکان است؛ آنان باید در محیطی امن و سالم تفریح کنند و زیرساخت‌های شهری باید به گونه‌ای فراهم باشد که بتوانند در فضایی اختصاصی، با نشاط در کنار همسالان خود تعاملات انسانی را در قالب بازی‌های کودکانه بیاموزند. شهر به همه شهروندان تعلق دارد و هر کس باید بتواند به فراخور نیاز، از سهم خود از امکانات شهری برخوردار شده و خُردی و پیری هم نباید مانع این کامیابی شود؛ با وجود این گاه شرایطی ایجاد می‌شود که اقشاری از جامعه شهری از همه یا بخشی از حقوق مسلم خود محروم می‌شوند، نظیر آنچه برای کودکان شهرکرد رخ داده است.

تعداد پارک‌های بازی کم است

مژگان حبیبیان از شهروندان شهرکردی می‌گوید: در شهرکرد فضای چندانی برای تفریح وجود ندارد، لذا وجود پارک‌های بازی هر چند با امکانات اندک، برای تفریح و بازی کودکان غنیمت است، اما تعداد پارک‌ها بسیار کم است و در همه آنها هم فضای مناسبی برای بازی کودکان وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: استاندارد نبودن وسایل بازی از معضلاتی است که بارها در نتیجه آن کودکان آسیب دیده‌اند؛ من همیشه در پارک کنار کودکم هستم تا اتفاق ناخوشایندی نیفتد یا سراغ وسایل غیر استاندارد نرود.

رسول طالبی دیگر شهروند شهرکردی تاکید می‌کند: پارک‌ها برای کودکان فضای بازی جدا ندارد و معمولاً تمام سنین در یک محدوده بازی می‌کنند و به ویژه نوجوانان پسر که بیشتر شیطنت می‌کنند گاهی باعث آسیب دیدگی خودشان یا دختربچه‌ها می‌شوند.

وی می‌افزاید: فضاهای بازی شهرکرد مناسب نیست و در مقایسه با شهرهای بزرگ امکانات کمتری دارد، کودکان این شهر نیز حق بازی و تفریح دارند و باید از امکانات مناسب استفاده کنند.

ایمنی وسایل بازی، اصلی مسلم که گاه فراموش می‌شود!

محمد یوسف‌نژاد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه مدیریت شهری باید امکانات لازم برای همه اقشار و گروه‌های سنی را فراهم کند، تاکید می‌کند: توجه به ایمنی داشتن وسایل و تجهیزاتی که در مبلمان شهری استفاده می‌شود یک اصل بدیهی و مسلم است.

وی ادامه می‌دهد: اغلب والدین به ایمن بودن وسایل بازی پارک‌ها کمتر توجه می‌کنند و همین اندازه که محلی برای جست و خیز کودکانشان وجود داشته باشد راضی هستند، اما نصب و استفاده از وسایل غیراستاندارد برای استفاده‌کنندگان و مدیران شهری عواقب ناگواری دارد.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه استانداردهای علمی در همه پارک‌های بازی کودکان شهرکرد رعایت نشده است، عنوان می‌کند: وجود وسایل بازی فلزی و گاه شکسته و زمین‌های بازی بدون کفپوش سلامت کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

یوسف‌نژاد تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر برای استانداردسازی محیط بازی کودکان شهرکرد اقدامات خوبی شده است، اما کافی نیست. نمی‌توان به همه کودکان بگوییم در یک یا چند محل خاص بازی کنند.

وی تاکید می‌کند: در برخی مناطق حاشیه‌ای و محلات محروم کودکان از امکانات ابتدایی بازی هم محروم هستند، دولت باید از شهرداری‌ها در تأمین این نیازها حمایت کند.

تا مرحله ایده‌آل فاصله داریم

سیدرضا هاشمی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد می‌گوید: برای استانداردسازی پارک‌ها و محوطه‌های بازی کودکان اقداماتی شده است هر چند عقیده داریم تا رسیدن به مرحله ایده‌آل فاصله داریم.

وی می‌افزاید: تمامی مجموعه‌های بازی شهر در دوران گذشته احداث شده است، اما مدیریت شهری در سالیان اخیر اقدام به جمع‌آوری وسایل فلزی کرده و اکثر مجموعه‌های بازی سطح شهر جمع‌آوری شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد ادامه می‌دهد: بیش از ۳۰ مجموعه بازی از جنس پلی‌اتیلن استاندارد در پارک‌های بازی شهر نصب شده است.

هاشمی خاطرنشان می‌کند: گواهی استاندارد وسایل بازی برای یک تا دو سال صادر می‌شود پس باید هر سال تطابق آن با شرایط روز بررسی و گواهی جدید دوباره صادر شود.

وی ادامه می‌دهد: وسایل و محیط بازی پارک‌ها بیشتر با شرایط سنی کودکان سه تا ۱۲ سال همخوانی دارد؛ در این مجموعه‌ها ارتفاع سقوط، شعاع پرتاب، فاصله مجموعه‌های بازی مانند تاب و سرسره از هم، طبق استانداردها بررسی می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد تصریح می‌کند: البته میزان متراژ مد نظر جهت نصب تجهیزات نیز بر اساس استانداردها محاسبه و اجرا می‌شود.

والدین مراقب فرزندانشان باشند، بضاعت شهرداری همین اندازه است!

هاشمی عنوان می‌کند: این امکان وجود ندارد که برای هر مجموعه بازی یک نیروی مراقب بگماریم و به وی حقوق پرداخت کنیم؛ کارشناسان شهرداری یک شرایط کلی استاندارد را تدوین اجرا می‌کنند، اما احتیاط همیشه مقدم بر هر کاری است و پدران و مادران باید مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه موارد بسیاری وجود دارد که کودک با وسایل بازی حرفه ای شروع به بازی می‌کند و همین امر موجب تلفات جانی و آسیب جسمی می‌شود، تصریح می‌کند: در اینگونه موارد با وجود اینکه بی احتیاطی از جانب کودک یا والدین وی بوده است، باز هم با طرح شکایت، درخواست دیه می‌کنند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد عنوان می‌کند: در پارک‌ها نیز مانند هر محل دیگری احتمال وقوع خطر وجود دارد، لذا والدین باید مراقب باشند، تمهیدات نصب وسایل بازی به گونه‌ای اندیشیده شده است که ارتفاع سقوط و دیگر موارد مشخص است، اما متأسفانه در بسیاری موارد کودکان با سِت‌های ورزشی بازی کرده و آسیب می‌بینند.

کد خبر 464204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.