‌برجام بدون FATF، خودتحریمی است

یک کارشناس اقتصاد پول و بانک گفت: برجام بدون FATF، خود تحریمی است و تنها کشور را با چالش‌های اقتصادی و سیاسی جدید روبرو خواهد کرد.

ستار عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر در رابطه با تصویب شدن یا نشدن FATF از سوی مجمع تشخیص مصحلت نظام، اظهار کرد: لوایح FATF که در حال حاضر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بازبینی قرار گرفته‌اند بر رعایت ضوابط و شرایط اقتصادی خاصی در مسیر تبادلات مالی و تجاری تاکید می‌کند و تاکنون هیچ یک از کشورهایی که به FATF پیوسته‌اند از اجرای لوایح آن متضرر نشده‌اند.

وی افزود: موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با بازبینی مجدد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گام بزرگ و راهبردی برای رفع خود تحریمی در اقتصاد ایران بود زیرا تصویب نشدن FATF در کشور، سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین مالی پروژه‌های بزرگ ایران که به مشارکت فعالان اقتصادی غیربومی نیاز داشت را با مشکلات اساسی و ساختاری مواجه کرده بود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه تبادلات بین بانکی و بین‌المللی، بخش جدایی ناپذیر هر نظام اقتصادی در دنیا است، تصریح کرد: بدون تصویب CFT که از مهم‌ترین لوایح FATF محسوب می‌شود، ارتباط میان بانک‌های ایرانی و غیرایرانی در شبکه مبادلات تجاری دنیا با موانع سخت و غیرقابل عبوری مواجه می‌شود و همین امر بخش بزرگی از اقتصاد ایران که ارتباطی با صادرات یا واردات دارد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عزیزی اضافه کرد: خروج ایران از لیست سیاه FATF یک ضرورت حساس برای پایداری نظام اقتصادی و مبارزه با فساد است زیرا در صورتی که ایالات متحده به برجام بازگردد و ایران هنوز لوایح FATF را تصویب نکرده باشد، نوعی خود تحریمی موجب ناکارآمدی برجام و فواید آن برای ایران خواهد شد؛ در حقیقت برجام بدون FATF، خود تحریمی است و تنها کشور را با چالش‌های اقتصادی و سیاسی جدید روبرو خواهد کرد.

وی ادامه داد: تصویب لوایح چهارگانه FATF نه تنها یک الزام برای حضور ایران در عرصه اقتصاد بین‌الملل و مبادلات تجاری با دیگر کشورهای دنیا است بلکه ضرورت حیاتی برای احیای اقتصاد داخلی و پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حرکت نظام اقتصادی در مسیر سند ششم توسعه نیازمند توجه بیش از پیش دولت به برخی از بخش‌های تجاری اقتصاد ایران همچون صادرات غیرنفتی است و بدون تصویب لوایح FATF، تحقق افزایش صادرات غیرنفتی و تکیه درآمدهای دولت بر این بخش غیرممکن خواهد بود.

کد خبر 464160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.