تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

سیاستگذاران برای ایجاد شوک در سطح قیمت‌ها می‌توانند با اقداماتی نظیر آزادسازی واردات خودرو و کنترل و نظارت بر واردات، بازار را به سمت قیمت‌های منطقی هدایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند ماه گذشته به دنبال رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز افزایش یافته است؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر واردات خودروهای خارجی آزاد شود، کیفیت خودروهای داخلی در رقابت با خودروهای خارجی افزایش پیدا می‌کند. آنها بر این باورند در صورت آزادسازی واردات خودروهای خارجی، تولید کننده داخلی برای بقا در بازار مجبور به استفاده از روش‌های مدرن تولید برای کاهش مخارج خود خواهد شد؛ البته این شرایط برای زمانی است که تولید کننده داخلی برای استفاده از تکنولوژی‌های روز با محدودیتی روبه‌رو نباشد.

اگر با آزادسازی واردات خودرو، تولید کننده داخلی برای کاهش هزینه‌های خود و باقی ماندن در بازار از روش‌های تولیدی که منجر به حداقل کردن زیان تولید کننده شود استفاده کند، قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش پیدا می‌کند اما میزان این کاهش مشخص نیست چون مؤلفه‌های زیادی در تعیین قیمت خودرو داخلی تأثیرگذار است. همچنین با آزادسازی واردات خودرو قیمت خودروهای خارجی می‌تواند کاهش چشمگیری را تجربه کند؛ به عنوان مثال بسیاری از خودروهای با کیفیت کره‌ای در مناطق آزاد تجاری قبل از ممنوعیت واردات با قیمت‌های بسیار مناسبی معامله می‌شدند اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو رشد خیره کننده‌ای را تجربه کردند؛ قیمت این خودروها با پلاک ملی هم نسبت به قیمت کنونی آنها در بازار بسیار پایین بود اما محدودیت واردات خودروهای خارجی منجر به افزایش قیمت آن‌ها در بازار شد.

این روزها با داغ شدن موضوع واردات خودرو نظرات موافق و مخالف مختلفی در رسانه‌ها مطرح شده است که در مطلب زیر به آنها اشاره می‌شود:

کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی با آزادسازی واردات

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو معتقد است: حتی اگر فرض کنیم که واردات خودرو آزاد خواهد شد قطعاً تأثیر بسیاری در خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژی چینی در بازار خواهد گذاشت و قیمت آن‌ها را به شدت پایین خواهد آورد؛ اما اینکه تصور کنیم پایین آمدن قیمت خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی تأثیر می‌گذارد و برای مثال قیمت پراید را به ۶۰ میلیون تومان می‌رساند یک تفکر اشتباه است چرا که افزایش قیمت خودروهای داخلی ناشی از تورم بازار است نه ممنوعیت واردات و آزادسازی واردات خودرو در نهایت تأثیر ناچیزی روی قیمت خودروهای داخلی خواهد داشت.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان رقیب خودروسازان داخلی شد، بلکه تنها می‌توان انتخاب را به مردم واگذار کرد؛ زمانی‌که بازار وارداتی‌ها بشکند، قیمت خودروهای داخلی نیز تکان می‌خورد و این موضوع در مجموع به نفع مردم تمام خواهد شد.

بابک کریمخان، عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور معتقد است: درباره احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما این موضوع در حد احتمال مطرح است، البته آزادسازی واردات بر بازار خودروهای داخلی تأثیر چندانی نخواهد داشت؛ نرخ خودروهای وارداتی معمولاً آنقدر بالا است که در کلاس خودروهای تولید داخل جا نمی‌گیرد و در کلاس بالاتری قرار دارد، از همین رو خودروهای وارداتی وارد عرصه رقابت با تولیدات داخلی نخواهند شد و تأثیر چشمگیری بر قیمت خودرو داخلی ندارد. واردات خودرو می‌تواند بخشی از عطش تقاضای بازار برای این دسته از خودروها را کاهش دهد و مقداری از قیمت‌های نجومی و غیرمنطقی خودروهای خارجی که اکنون به دلیل عدم واردات تا این حد بالا رفته، بکاهد.

آزادسازی واردات خودرو و تأثیرات آن در اقتصاد

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: مجاز بودن واردات خودروهای سبک و سنگین می‌تواند مصرف ارز را افزایش دهد، زیرا به دلیل تحریم نبودن واردات خودرو و تشنه بودن بازار، واردات خودروهای خارجی افزایش خواهد یافت. این عمل شاید در ابتدا کاهش قیمت خودروهای خارجی را در بازار رقم بزند، اما در نهایت موجب افزایش شدید نرخ ارز می‌شود که نتیجه آن افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ تورم خواهد بود و جامعه تاب آن را نخواهد داشت. لحاظ کردن چنین تصمیمی در شرایط کنونی خیلی عجیب است و تبعات منفی زیادی خواهد داشت، شاید هم دولت پیش بینی بهتر شدن صادرات را داشته است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو تشریح کرد: یکی از راه‌ها برای جلوگیری از خروج ارز از کشور این است که وارد کنندگان با ارز خود که در خارج از کشور است، خودرو وارد کنند در این صورت بدون اینکه یک دلار ارز از کشور خارج شود خودرو به کشور وارد می‌شود. البته در پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو منفعت‌هایی نیز وجود دارد. اینکه دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند، بدون اینکه تورمی ایجاد شده یا اینکه به نقدینگی جامعه اضافه شود؛ علاوه بر این ارزی که در خارج از کشور وجود دارد، می‌تواند به صورت خودرو به کشور وارد شود که این مساله بسیار مهم است.

بابک کریمخان، عضو انجمن همگن قطعه‌سازان معتقد است: خودروهای وارداتی عمدتاً در دسته خودروهای لوکس محسوب می‌شوند، در حالی که خودرویی که قشر عمده مردم در داخل کشور برای آن تقاضا دارند خودرو با نرخ بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است که بعید به نظر می‌رسد خودرو وارداتی در این رِنج قیمتی وجود داشته باشد. وقتی که واردات خودرو صورت می‌گیرد، باید فکری به حال سرویس، تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی این نوع خودروها هم بشود، نه اینکه بعد از مدتی که خودروهای خارجی نیازمند سرویس شد مردم برای تأمین قطعات آنها مستاصل بمانند. به علاوه واردات خودرو باید روند دائمی داشته باشد و متوقف و برقرار کردن متوالی آن مناسب نیست. شاید بهتر باشد ارزی که برای واردات خودرو خارجی اختصاص می‌یابد صرف واردات قطعات و موارد اولیه مورد نیاز خودروسازان داخلی شود، اگر این روند اتفاق بیفتد می‌تواند پنج تا شش برابر خودروهایی که قرار است وارد شود، در داخل کشور ظرفیت تولید خودرو ایجاد کرده و بازار خودرو را بسیار متأثر می‌کند.

آزادسازی واردات خودرو در چه مرحله‌ای است؟

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با توجه به اینکه مدتی است که بحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شده، برخی تصور می‌کنند واردات خودرو به صورت کامل آزاد خواهد شد؛ باید گفت این آزادسازی تا نیمه دوم سال آینده محقق نخواهد شد؛ اکنون در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم روی آزادسازی واردات خودرو حساب باز کنیم زیرا به قدری موانع بر سر واردات خودرو زیاد است که باید التماس کرد تا یک نفر خودروی خارجی وارد کند.

به گزارش ایمنا، روند افزایش قیمت‌ها در اقتصاد ایران چرخه‌ای است؛ بدین صورت که مدتی رکود در بازارهای مختلف داریم و پس از مدتی فنر قیمتی رها می‌شود و به یکباره قیمت‌ها چندین برابر افزایش پیدا می‌کند؛ بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها رشد قیمتی زیادی را تجربه کرده است و برای آرام گرفتن آن باید منتظر اقدام سیاست گذاران باشیم.

کد خبر 464123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    3 2
    اینکه خودرویی رقیب داره یا نه تفسیرش با کیه؟ و ملاک و شاخصش چی هست؟ اینو حتما خودروساز می خواد بگه یا ذینفع واردات که همچنان ممنوعه قیمت آزاد بشه زمان تحویل چطوری خواهد بود؟ بلافاصله یا مثل الان یکساله اونم با شرایط و قرعه کشی؟ اگر تغییر رویه داره از کیه دقیقاً از زمان اعلام آزاد سازی؟ اگه آره چرا خودرو سازا خودروهای مردمو نگه داشتن و تحویل نمیدن؟ تکلیف کسانی که با شرایط عجیب مصوب در قرعه کشی برنده شدن و وایز وجه بدون سود داشتن چی هست؟ آیا بعد از یکسال بدون حق انصراف و یا تغییر و بدون دریافت سود خودرو رو باید به قیمت بازار دریافت کنن؟ این سوالات آیا پاسخی دارن؟