چارلی چاپلین از عصر جدید تا جویندگان طلا + عکس و زندگینامه

چارلی چاپلین هنرمند نامدار انگلیسی در زمینه فیلم کمدی و صامت، از بزرگترین و مشهورترین بازیگران و کارگردانان سینما، آهنگساز برجسته، برنده جایزه اسکار و نویسنده و کارگردان دیکتاتو بزرگ و سیرک روز در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷ درگذشت.

به گزارش ایمنا چارلی چاپلین یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین هنرمندان سده بیستم میلادی و تاریخ سینما است که از وی به عنوان نابغه سینما و اسطوره سینمای صامت یاد کردند.

بیوگرافی چارلی چاپلین

سِر چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین شانزدهم آوریل ۱۸۸۹ میلادی برابر با ۲۷ فرودین ۱۲۶۸ شمسی متولد شد، برای محل تولد چارلی چاپلین کشورهای مختلفی نام برده شده است. چارلی گفت در جنوب لندن به دنیا آمده است، در منبعی دیگر محل تولد چارلی چاپلین در یکی از کمپ‌های کولی‌های نزدیک به بیرمنگام در انگلیس عنوان شده است. اسکاتلندیارد نیز با ارائهٔ اطلاعاتی از سوی یک منبع اظهار کرد که ممکن است وی در فرانسه زاده شده باشد.

والدین چاپلین هنرمند، بازیگر و آوازه‌خوان در سالن بزرگ لندن بودند اما پیش از آنکه وی ۳ ساله شود از هم جدا شدند. چارلی آواز خواندن را از مادرش آموخت. در یکی از اجراهای زنده تئاتر در لندن که برای سربازان اجرا می‌شد، یکی از اجسامی که به روی صحنه پرتاب شد به سر مادر چارلی برخورد کرد؛ وی خون‌آلود و اشک‌ریزان به پشت صحنه رفت و چاپلین پنج‌ساله به روی صحنه آمد تا تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام کند.

پس از این اتفاق مادر چاپلین دچار بیماری روانی و در یک آسایشگاه در حوالی لندن بستری می‌شود. با بستری شدن مادر، چارلی و برادرش ارتباط عمیق‌تری پیدا کردند و هر ۲ با استعداد بالایی که داشتند در همان سالن قدیمی که پدر و مادرشان در آن کار می‌کردند، مشغول به کار شدند. پدر چارلی زمانی که او ۱۲ ساله بود درگذشت. مادر وی نیز در سال ۱۹۲۷ درگذشت.

چاپلین از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۲ در آمریکا نمایش تئاتر اجرا می‌کرد. در سال ۱۹۱۳ بازی چاپلین مورد توجه یکی از فیلم‌سازان قرار گرفت و از آن پس با شرکت فیلم‌سازی کی استون همکاری کرد. وی نخستین فیلم خود را با نام ساختن یک زندگی که فیلم کمدی بود در سال ۱۹۱۴ آغاز کرد. چاپلین در این شرکت و با این فیلم به‌سرعت به شهرت رسید.

کم کم چاپلین به محبوب‌ترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه‌کنندگی آثارش را نیز بر عهده گرفت. او درباره نخستین تجربه‌های سینمایی‌اش می‌گوید: من هیچ ایده‌ای درباره چهره‌پردازی و لباسم نداشتم. لباسی را که در فیلم اول داشتم دوست نداشتم. در راه لباس‌خانه به این نتیجه رسیدم که شلوار بگی گشاد بپوشم و کفش‌های بزرگ و کلاهی خاص. می‌خواستم همه چیز با هم در تضاد باشد. کتی تنگ و کلاهی کوچک و کفشی بزرگ. نمی‌دانستم باید پیر به نظر بیایم یا جوان؛ اما وقتی یاد حرف کارگردان افتادم که می‌خواست کمی بزرگ‌تر از آنچه هستم به نظر بیایم، پس یک سبیل اضافه کردم. نمی‌دانستم چه شخصیتی باید داشته‌باشم، اما زمانی‌که لباس‌ها را پوشیدم، خودِ لباس‌ها احساسی به من داد که شخصیت را دیدم، آغاز به شناختنش کردم و زمانی‌که به روی صحنه می‌رفتم، کاملاً متولد شده بود.

در حدود سال ۱۹۵۰ که جنگ سرد به اوج خود رسیده بود و در آمریکا ترس شدیدی از کمونیست‌ها به وجود آمده بود، سناتوری به نام جوزف مک‌کارتی اعلام کرد لیستی بلند بالا از چند کمونیست معروف از جمله چارلی چاپلین دارد.

او زمانی که برای اولین نمایش فیلم روشنی‌های صحنه به لندن سفر می‌کرد از اخراج خود از آمریکا با خبر شد. به این ترتیب چاپلین به همراه خانواده‌اش از ژانویه ۱۹۵۳ در خانهٔ زیبایی در کرسیر-سور-وو وه در سوئیس زندگی کرد و تا سال ۱۹۷۲ به آمریکا بازنگشت، هیچ‌گاه مدرکی دال بر ارتباط چارلی چاپلین و گروه‌های کمونیستی به دست نیامد.

چارلی چاپلین

همسر و فرزندان چارلی چاپلین

چاپلین در زندگی شخصی چندین بار ازدواج کرد. اولین ازدواج چارلی در اکتبر سال ۱۹۱۸ با میلدرد هریس بود که پس از دو سال به جدایی ختم شد، نتیجهٔ این ازدواج یک فرزند پسر بود که تنها سه روز عمر کرد.

چارلی در نوامبر ۱۹۲۴ با هنرپیشهٔ نقش اول فیلم پسر بچه یعنی لیتا گری ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های سیدنی و چارلز بودند. اما تنها بعد از دو سال این ازدواج نیز به جدایی کشیده شد. در سال ۱۹۳۶ چاپلین با پائولت گدارد بازیگر نقش دختر بی‌خانمان در فیلم عصر جدید چارلی ازدواج کرد. این ازدواج نیز در سال ۱۹۴۲ به جدایی کشیده شد.

در سال ۱۹۴۳ او با دختر یک نمایش‌نامه‌نویس معروف آمریکایی به نام اونا اونیل هجده ساله ازدواج کرد، این دو تا پایان عمر چارلی با یکدیگر زندگی کردند و صاحب هشت فرزند شدند.

چارلی چاپلین و دیکتاتور بزرگ

دیکتاتور بزرگ نخستین فیلم کاملاً ناطق چاپلین بود که در اوضاع نابسامان جهانی در دهه چهل میلادی، اثری ضد نازی بود. این فیلم در مورد دیکتاتوری اروپایی و داستان زندگی آدنوید هینکل، دیکتاتور کشور خیالی تامانیا است که دست به کشتار یهودی‌ها می‌زند و اروپا را درگیر جنگ می‌کند.

چارلی چاپلین در عصر جدید

موضوع فیلم عصر جدید در مورد کارگرانی است که از آن‌ها زیاد کار می‌کشند و در فکر افزایش ساعت کاری آنان هستند. با تعطیل شدن کارخانه‌ها بیکاران زیادی در شهر هستند که برای گذراندن زندگی خود مجبور به دزدی می‌شوند. این فیلم یکی از زیباترین فیلم‌های چارلی است.

جوایز چارلی چاپلین

  • برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی برای فیلم لایم لایت در سال ۱۹۷۳
  • نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم دیکتاتور بزرگ در سال ۱۹۴۱
  • نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم‌نامه برای فیلم موسیو وردو در سال ۱۹۴۸
  • دریافت جایزه اسکار بهترین دستاورد هنری برای فیلم سیرک در سال ۱۹۲۹
  • دریافت جایزه افتخاری یک عمر فعالیت هنری در سال ۱۹۷۲
  • برنده جایزه افتخاری شیر طلایی از جشنواره ونیز در سال ۱۹۷۲

مرگ چارلی چاپلین

چارلی چاپلین در ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷ پس از چند سال بیماری درگذشت و در دهکده‌ای در سوئیس نزدیک محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

چارلی چاپلین

جسد این کمدین در سال ۱۹۷۸ توسط دو مهاجر از بلغارستان و لهستان از خاک خارج و ربوده شد، این دو مرد که در ازای بازگرداندن جسد از وکیل چاپلین تقاضای دریافت پول داشتند، پس از سه ماه دستگی شدند و پیکر چاپلین به همان گورستان بازگشت و این بار تابوت او را از بتن مسلح ساختند.

کد خبر 464098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    3 0
    چارلی چاپلین..نابغه قرن در بازی وسناریو.