فروش ۴۵۱ میلیون دلار کالای غیرنفتی در هشت ماهه امسال

آمار تجارت خارجی هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان ) نشان می دهد که هندیها در بخش واردات غیرنفتی خود از ایران بیشترین سهم را به خرید کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با ۶۵.۴ میلیون دلار اختصاص دادند.

به گزارش ایمنا بر پایه آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است در دوره هشت ماهه امسال هند حدود ۴۵۱ میلیون دلار از ایران کالاهای غیر نفتی خریداری کرد که سهم نخست آن مربوط کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با ۱۴.۵ درصد به خود اختصاص داد.

بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران گویای آن است که متوسط قیمت صادراتی این محصول به هند ۶ هزار و ۴۰۷ دلار به ازای هر تن ثبت شده و ارزیابی صورت گرفته نشان می‌دهد که در دوره این گزارش بیش از ۹۳ درصد ارزش صادرات کالای غیر نفتی ایران به هند مربوط به ۵۰ قلم کالا بود.

سهم ۴.۸ درصدی آهن اسفنجی

هندی‌ها در دوره مزبور محصولات آهن اسفنجی با خلوص ۹۹.۹۴ درصد آهن به وزن ۱۰۹.۹ هزار تن به ارزش ۲۱.۴ میلیون دلار با میانگین قیمت هر تن ۱۹۵ دلار از ایران خریداری کردند که سهم ۴.۸ درصدی از کل را به خود اختصاص داد.

آلومینیوم کار نشده با سهم ۳.۵ درصدی از واردات

بازرگانان هندی در دوره این گزارش بالغ بر ۱۵.۵ میلیون دلار آلومینیوم کار نشده از ایران خریداری کردند که سهم ۳.۵ درصد از کل واردات غیرنفتی از کشورمان را شامل شد، که در فهرست خرید این کشور جایگاه دهم را دارد.

همچنین از دیگر اقلام بخش معدن و صنایع معدنی که طرف هندی در هشت ماهه امسال از کشورمان خریداری کرده، می‌توان به کلینکر با سهم ۱.۴ درصدی، سنگ گچ با ۱.۲ درصد، سرب تصفیه نشده، فرومولیبدن و فلز روی نام برد.

۲۰ کشور با سهم ۱۳.۳ میلیارد دلار

براساس آمارهای گمرک در دوره هشت ماهه امسال حدود ۱۳.۳ میلیارد دلار کالا بدون احتساب نفت خام به ۲۰ کشور همسایه و مجاور ایران صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشترین رشد صادرات ایران در بین کشورهای مزبور در دوره هشت ماهه فروردین لغایت آبان ماه امسال مربوط به تاجیکستان، روسیه و جمهوری آذربایجان بود.

به گزارش ایرنا، گمرک ایران اعلام کرد: هشت ماهه ۹۹ آمار تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

میزان واردات کالا در هشت ماهه ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و ارزش ۱۸ درصد کاهش ثبت کرد، همچنین بیش از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بالغ بر سه برابر میزان واردات، صادرات انجام شده که از نظر وزنی ۱۴ درصد و ارزش ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 463660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.