بررسی وضعیت استان‌ها در بودجه ۱۴۰۰ + جزئیات

دولت گزارش بودجه استان‌ها را برای دومین سال پی‌درپی همزمان با لایحه بودجه کل کشور به مجلس تقدیم کرده است. مجموع منابع درآمدی استان‌ها بیش از ۲۱۴ هزار میلیارد تومان و مجموع مصارف بودجه آنها حدود ۳۵۴ هزار میلیارد تومان است. در این گزارش به جزئیات بودجه استان‌ها می‌پردازیم.

به گزارش ایمنا، سال گذشته برای نخستین بار گزارش بودجه استان‌ها به همراه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ امسال نیز، گزارش بودجه استان‌ها همراه با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به مجلس ارائه شد که براساس آن، مجموع منابع بودجه استان‌ها بیش از ۲۱۴ هزار میلیارد تومان و مجموع مصارف بودجه استان‌ها حدود ۳۵۴ هزار میلیارد تومان شامل ۶۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای است.

بر اساس گزارش بودجه استانی سال ۱۴۰۰، بیشترین منابع و مصارف، مربوط به استان تهران است که هر دو رشد بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهند؛ مجموع منابع درآمدی استان تهران برای سال آینده حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده؛ در بخش مصارف نیز مجموع اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بنابراین بودجه جاری استان تهران، تقریباً ۱۵ برابر بودجه عمرانی آن است.
 

ایرنا پلاس، منابع و مصارف استان‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و درصد تغییرات نسبت به سال ۱۳۹۹

تغییرات منابع درآمدی استان‌ها

استان تهران با رشد ۴۳ درصدی منابع درآمدی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیشترین رشد منابع درآمدی را در بین دیگر استان‌ها داشته است. پیش‌بینی منابع درآمدی استان از بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری به بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

بر این اساس استان تهران، بیشترین منابع درآمدی را در بین دیگر استان‌های کشور خواهد داشت. پس از تهران استان‌های اصفهان و خوزستان به ترتیب با بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان و استان خوزستان با حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان، بیشترین منابع درآمدی را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های خراسان شمالی و زنجان با رشد ۳۷ درصدی و استان کرمان با رشد ۳۶ درصدی در منابع درآمدی، بیشترین رشد منابع درآمدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ پس از استان تهران نشان می‌دهند.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ منابع و مصارف بودجه در همه استان‌ها افزایش یافته و تنها تفاوت مربوط به استان هرمزگان است که در آن منابع درآمدی نسبت به سال گذشته کاهش پنج درصدی را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که پیش‌بینی منابع درآمدی در این استان از حدود ۵,۹۰۰ میلیارد تومان به حدود ۵,۵۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

استان‌های پر هزینه ۱۴۰۰

با وجود اینکه استان تهران رکورددار افزایش رشد منابع درآمدی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری است، در بخش مصارف، کمترین رشد را نسبت به سایر استان‌ها دارد؛ بر این اساس، مجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان تهران در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۲ درصدی از بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید؛ با این حال، مجموع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در استان تهران، همچنان اختلاف قابل توجهی با دیگر استان‌ها دارد.

استان‌های خراسان رضوی با بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان و فارس با حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان، بیشترین اعتبارات مصرفی را پس از استان تهران به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین رشد اعتبارات مصرفی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به استان بوشهر است که با افزایش از ۳,۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به حدود ۷,۰۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده رسیده و رشد ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.

پس از استان بوشهر، بیشترین اعتبارات مصرفی استان‌ها مربوط به استان‌های فارس و هرمزگان است. استان هرمزگان با وجود پیش‌بینی کاهش منابع درآمدی در سال آینده یکی از استان‌هایی است که در کنار استان فارس بیشترین رشد منابع مصرفی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به رشد ۶۹ درصدی نشان می‌دهد. استان‌های اردبیل و خوزستان نیز با رشد ۶۸ درصدی در اعتبارات مصرفی، رتبه سوم رشد این اعتبارات را در مقایسه با بودجه سال ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده‌اند.

طرح‌های عمرانی استان‌ها در آخرین سال قرن

بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصرفی استان‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به تملک دارایی‌های استانی یا طرح‌های عمرانی است. استان خوزستان با حدود ۶,۲۰۰ میلیارد تومان و سهمی حدود ۱۰ درصدی از مجموع بودجه عمرانی استان‌ها را به خود اختصاص داده و در رتبه اول بودجه عمرانی استان‌ها قرار دارد.

استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۴,۴۹۰ میلیارد تومان و استان فارس با حدود ۴,۴۰۰ میلیارد تومان دو استان بعدی با بیشترین بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ هستند.

استان‌هایی با بیشترین بودجه جاری

مجموع اعتبارات هزینه‌ای یا بودجه جاری استان‌ها برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان یعنی تقریباً پنج برابر مجموع بودجه عمرانی استان‌ها در نظر گرفته شده است؛ استان تهران با حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بیشترین بودجه جاری را در بین دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده است. استان خراسان رضوی با حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان و استان فارس با بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان، پس از استان تهران، بیشترین بودجه جاری را در بین سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایرناپلاس

کد خبر 463503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.