نگرانی اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد.

جایگاه ریاست جمهوری را نباید با شوخی تضعیف کرد

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات را مقدمه‌ای می‌دانم برای حذف عنوان ریاست جمهوری از سازوکارهای اداره کشور، اظهار کرد: به هر حال این شیوه قانون نویسی و قانون گذاری نشان می‌دهد، بیش از اینکه مسائل حقوقی که هدف قانون گذاری هست مدنظر باشد، در مجلس اهداف سیاسی دنبال می‌شود.

وی افزود: در اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری ما دارای نقص و فرآیندهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ما دچار مشکل هست، تردیدی نیست اما اینکه، عده‌ای که تجربه قانون‌نویسی و قانون‌گذاری ندارند، یعنی هنوز پنج ماه نیست بر کرسی قانون‌گذاری نشسته اند، اساساً توجهی به نظر حقوقدانان، کارشناسان و مجامع حقوقی در این زمینه ندارند و با هیچ حقوقدانی مشورت نمی‌کنند، محل اشکال است.

این فعال سیاسی ادامه داد: هیچیک از دانشکده‌ها، دانشگاه‌های حقوق، علوم سیاسی کشور، اساتید دانشگاه‌ها و حقوق‌دانان در نوشتن این طرح‌ها مورد مشورت قرار نمی‌گیرند و از همه مهم‌تر، نهادهایی مثل دولت که کارشناسانی در زمینه تدوین لوایح انتخاباتی دارد، همچنین حقوقدانانی چه در وزارت کشور و چه در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در کنار خود دارد، به هیچ عنوان از نظر مشورتی آنها استفاده نمی‌شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ نفر از افرادی که کاملاً با انگیزه‌های سیاسی فرایند قانون نویسی کشور را در خدمت اهداف و برنامه‌های سیاسی خودشان پی می‌گیرند، طبیعی است که خروجی آن اساساً مورد نظر، تهدید و نقد نمی‌تواند باشد. به نظر من یک کلام باید بدون ورود به محتوا و جزئیات، این طرح را یک اقدام سیاسی با یک پوشش قانونی، تلقی کرد.

وی با متذکر شدن این مطلب که مشخص است این نوع قانونگذاری با بنیان‌های حقوق اساسی ملت با جمهوریت نظام و با اصول متعدد قانون اساسی مغایر است، گفت: وقتی انتخاب شوندگان را اینقدر محدود می‌کنند که جز یک گروه خاص، فرصت حضور در انتخابات را پیدا نمی‌کنند، به معنای این است که انتخاب کنندگان را محدود می‌کنند و این روش، مغایر با جمهوریت نظام است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: قانونگذار، باید به گونه‌ای رفتار کند که اکثریت جامعه هرچه بیشتر بتوانند از حق انتخاب‌کنندگی و انتخاب‌شوندگی بهره‌مند شوند ولی در این نوع نحوه نگارش قانون، در این اصلاحیه قانون انتخابات که آقایان زحمت می‌کشند، به معنای از میان بردن انتخابات ریاست جمهوری است.

شریعتی تاکید کرد: هدف این آقایان در این نوع قانون نویسی پیش برد اهداف سیاسی است بنابراین اصلاً در یک مصاحبه حقوقی با آن محتوای حقوقی، نباید به آن پرداخت. باید انگیزه‌های سیاسی که پشت این قضیه هست را برملا و تحلیل کرد، جزئیات این طرح اصلاً اهمیت ندارد چرا که مایه طنز و دست‌اندازی شده است، حتی در سطح مقامات دولتی با این طرح نویسی و قانون نویسی، شوخی می‌کنند.

وی تصریح کرد: به احتمال زیاد اگر شورای نگهبان در جایگاه خود به عنوان مسئول تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس با قانون اساسی عمل کند، این طرح باید رد شود. اگر اصلاحی لازم هست حتماً باید به صورت لایحه کارشناسی از سوی دولت بیاید و خبرگان و نخبگان کشور در تدوین این لایحه، مشارکت مستقیم داشته باشند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: جایگاه ریاست جمهوری و انتخابات ریاست جمهوری جایگاهی نیست که با این شوخی‌ها بشود آن را تضعیف کرد و جمهوریت نظام که حاصل مبارزه ۱۵۰ ساله ملت ایران برای دستیابی به همچنین جایگاه و نهادی است، بخواهد با اهداف سیاسی یک اقلیتی در مجلس که خودشان هم با رأی اقلیت رفتند در آنجا نشستند، خدشه دار شود.

شورای عالی امنیت ملی ابعاد FATF را بررسی می‌کند؟

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساز و کار تصویب FATF، بیان کرد: از نظر بنده با توجه به ابعاد امنیتی که تصویب FATF و CFT می‌تواند به دنبال داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی باید آن را بررسی کرده و در خصوص موانعی که می‌تواند احیاناً به دنبال داشته باشد و تأثیرات آن در حوزه مسائل داخلی و سیاست خارجی؛ اعلام نظر کند و در نهایت پس از اعلام نظر شورای عالی امنیت ملی مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن ورود کند.

وی افزود: بحث FATF موضوعی است که ابهامات زیادی دارد و اگر به ابعاد آن توجه نکنیم ممکن است در آینده با مشکلاتی روبه‌رو شویم و همان دبه‌ای که در برجام درآورده و نه تنها به هیچیک از تعهدات خود عمل نکردند و حتی تحریم‌ها را تشدید نیز کردند، مجدداً تکرار شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که ممکن است آنها به دنبال FATF و CFT توافقات و پروتکل‌های دیگری را بر روی میز بگذارند. چراکه در بحث برجام نیز اعلام شد هیچ موافقتنامه و پروتکل پیوستی ندارد و بعد مشخص شد کهFATF و CFT را نیز به دنبال داشته است.

آصفری تاکید کرد: این بحث بسیار حائز اهمیت و حساس است و به نظر بنده شورای عالی امنیت ملی باید تمام ابعاد آن را بررسی کرده و سپس از ظرفیت مجلس نیز استفاده شود.

نگرانی اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره سازوکار نهاد اجماع‌سازی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ که اخیراً مطرح شده است، اظهار کرد: سازوکار اجماع‌ساز هنوز در مراحل شور و مشورت است و تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه جریان اصلاحات تا سه انتخابات قبل از اسفندماه ۹۸ مورد توجه مردم بود، تصریح کرد: یک‌دستی جناحی به نفع حاکمیت کشور نیست و هزینه آن نیز تاکنون برای کشور کم نبوده است.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تصریح بر اینکه در بیشتر کشورهای دنیا تقریباً دو جریان اصلی و محوری سیاست و حکومت را در اختیار دارند، گفت: حتی در اروپا ۵ یا ۶ حزب در سیاست فعال هستند و در نهایت به ائتلاف می‌رسند؛ ائتلافی که هر کدام از این احزاب نماینده‌ای در آن دارند و دولت را تشکیل می‌دهند.

میرلوحی افزود: در ایران هم با توجه به تمام آنچه پیش‌آمده، اصلاحات و اصولگرایان دو جریانی هستند که افکار مردم را نمایندگی می‌کنند و دارای مواضع داخلی، خارجی، بین‌المللی، فرهنگی و اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه وقت آن رسیده تا مسیر و فضا برای حضور اصلاحات در عرصه سیاسی باز شود، خاطرنشان کرد: دغدغه اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم نگرش‌های انتخاب ۹۸ مبنای تأیید صلاحیت کاندیداها باشد که این مشارکت حداکثری را از دستور کار خارج می‌کند و بار دیگر انتخابات با مشارکت محدود اتفاق می‌افتد.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اظهار امیدواری که در انتخابات ۱۴۰۰ به ضرورت و اصل مشارکت حداکثری بازگردیم، تأکید کرد: اصلاحات در بخش‌های مختلف کشور پایگاه مردمی دارد و می‌تواند مشارکت حداکثری در انتخابات را رقم بزند.

رضا خواه: لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت اصلاً قابل اجرا نیست

مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس در نشست مجازی «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰» که به همت بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: لایحه بودجه‌ی ۱۴۰۰ که دولت به مجلس فرستاده است، اشکالات ساختاری متعددی دارد؛ به این مفهوم که منابع درآمدی‌اش پایدار نیست و برای منابع درآمدی ناپایدار و موهوم، هزینه‌های قطعی تعریف می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر عمده منابع درآمدی دولت سه قسمت است، یک، مالیات که سال گذشته ۳۵ درصد درآمد را تشکیل می‌داد که امسال به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. دو، فروش نفت که حدود ۷۰۰-۸۰۰ هزار بشکه در روز به فروش می‌رسد اما در بودجه سال ۱۴۰۰ آن را به ۲/۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد و سه، اوراق قرضه که البته اوراق قرضه جزو منبع درآمد محسوب نمی‌شود اما در طی سال‌های گذشته این مورد در منبع درآمد دولت لحاظ شده است و در طی این چند سال میزان قرض را بالا بردند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: از بین کل درآمدها، صرفاً ۲۹ درصد این منابع قابل اعتماد است و ۷۱ درصد دیگر موهومی است. اما دولت برای ۱۰۰ درصد آن هزینه تعریف کرده است و البته نامه اخیر رهبر انقلاب در این خصوص تقریباً بودجه را متحول می‌کند.

رضاخواه ادامه داد: ایرادات زیادی به بودجه وارد است و اشکالات زیادی دارد اما تأثیرگذاری مجلس در اصلاح ساختار بودجه دو سطح دارد الف) سطح کارشناسی و ب) سطح سیاسی. باید بپذیریم که این بودجه دولت اصلاً قابل اجرا نیست اما در سطح کارشناسی می‌توان آن را اصلاح کرد. دولت با این نحوه ارائه بودجه، دست مجلس را برای اصلاحات باز گذاشته اما مجلس نمی‌تواند تغییر قابل توجهی به وجود آورد؛ زیرا ساز و کار مجلس به گونه‌ای است که نمی‌تواند کاملاً بودجه را متحول کند.

وی افزود: اما آیا اصلاً مجلس می‌خواهد به بحث اصلاح بودجه ورود پیدا کند یا می‌خواهد به دولت برگرداند؟ در جواب باید گفت ترکیبی از هر دو خواهد بود چون یک بخشی اصلاح می‌شود و بخش دیگر به دلیل نامه‌ی رهبری به دولت برمی‌گردد. اما به‌خاطر سازوکارهایی که در مجلس است و به خاطر اینکه این فرآیند بسیار زمان‌بر است، قطعاً موارد محدودی از اصلاحات بودجه در مجلس اعمال خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اما در سطح سیاسی باید گفت که بودجه سال ۱۴۰۰ یک بودجه سیاسی بود زیرا هزینه‌هایی افزایش یافته که کارکرد انتخاباتی داشته باشد. مثلاً مصوب حقوق سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است. برای تعدیل این موضوع، مجلس مجبور می‌شود از طرفی مالیات را افزایش دهد و از طرفی دیگر حقوق را کاهش دهد که این موضوع هزینه سیاسی برای مجلس ایجاد می‌کند.

رضاخواه تاکید کرد: دولت مجلس را به بازی گرفته که اگر مجلس ورود پیدا کند برایش هزینه سیاسی به دنبال خواهد داشت و اگر ورود پیدا نکند در سال آینده کشور با بودجه‌ی موهومی مواجه خواهد بود و مجلس بر سر دوراهی قرار گرفته است. این بودجه‌ای که دولت فرستاده عملاً یک سوءاستفاده از قدرت است.

وی تصریح کرد: دولت پیش‌بینی کرده است ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در روز از طریق فروش نفت درآمد ایجاد کند. اما اگر به این مقدار نفروشد یک راه‌حل این است که به قرض کردن ادامه دهد و عواقب آن را هم بر دوش دولت آینده می‌گذارد، اما احتمالاً مجلس موافقت نکند و میزان اوراق قرضه و سلف نفتی دولت را محدود کند. راه‌حل دوم افزایش نرخ تسعیر ارز است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دولت بخش اعظمی از بودجه سال ۱۴۰۰ را پیش‌فروش نفت و سهام‌ها در نظر گرفته است که اگر بتواند این را عملی کند بسیار خوب است.

رضاخواه تصریح کرد: با توجه به اینکه ما معتقدیم بودجه سیاسی بسته شده است احتمال دارد که هدف دولت مجبور کردن نظام برای مذاکره باشد.

وی یادآور شد: تغییراتی که رهبری در نامه خود فرمودند را دولت باید در بودجه لحاظ کند که اگر تا قبل از تشکیل کمیسیون بودجه انجام شود کلیات بودجه رد نمی‌شود؛ اما اگر لحاظ نشد، مجلس حق این را دارد که بودجه را رد کند یا اصلاحاتی در آن انجام دهد.

دولت رفع دغدغه پرستاران را در اولویت قرار دهند

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز پرستار بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به شرح ذیل است: حرفه پرستاری ترکیب عجیبی است، از یکسو ترکیبی از رحمت و عطوفت و مهربانی مراقبت و از سوی دیگر، دانش، معرفت وتجربه و مهارت (مقام معظم رهبری) عقلیه الوحی، عقیلهالنّبوّه: رَبیعَهُ الفضل، وَلیدهُ الفَصاحه، عَقیلهُ خِدر الرّساله، سیّده العَقائِل، عالمه، معلّمه، عقیله، محدّثه، مفسّره، با کدام واژه تفسیر کنم تو را، که قامت خامه زیر بار این مسئولیت خم نشود، که شرح شهادت قلم بر اوج تعالی روح انسان باشد، که کلک زرین، امانتدار شریعت شود و وصف صبر و صدقات و ایثار و تسلیم و رضا و شجاعت بگوید، که حتی در اسارت، ایستاده بر قله عزت و آزادگی مبلغ راستین آئین رسول خدا شدی و روایت جهاد علمی و اجتماعی و صبر و شکیبایی تو در پاسداری از ارزش‌های زخم دیده دین اسلام، اسوه‌ای شد، برای مردان و زنان که در لابه‌لای ورق‌های تاریخ نورافشانی کند، راه را روشن نگه دارد و درس آزادگی و ایستادگی و امانتداری بدهد.

عشق به خدا، حق محوری، احیای کرامت انسانی، آگاهی، مسئولیت‌پذیری، قاطعیت، ابراز وجود، زندگی هدفمند، صبر و توکل، مدیریت مدبرانه رفتار در اوج مصیبت، احاطه علمی، ویژگی‌های سلیله الزّهراء (سلام الله علیها)، حضرت زینب (سلام الله علیها) است، که سرفصل آموزه‌های پرستاری است و ولادت پیام‌آور عاشورا، را با روز بزرگداشت مقام پرستار پیوند زده است.

با تبریک ولادت سراسر سعادت پرستار دشت کربلا، حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و روز پرستار به منادیان سلامت و انسانیت و عشق و ایمان که در طول قریب به یک سال گذشته، با همه‌گیری بیماری کرونا، در جبهه جهاد سلامت، نگهبانان صدیق وجود ارزشمند ملت بزرگ ایران شدند وبا مجاهدت نقش آفرینی کردند و شهدای گرانقدری در این عرصه جاودانه شدند و به کاروان " عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ" پیوستند.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای صحیح و کامل قانون ارتقا بهره‌وری و بهره‌مندی پرستاران از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، حذف شرکت‌ها از قرارداد پرستاران و عقد قرارداد مستقیم با وزارت بهداشت تا طی مراحل اداری استخدام و رعایت کامل شرح وظایف آنها در مراکزی که مشغول به فعالیت هستند از مهم‌ترین مطالبات پرستاران از دولت و مجلس است، با تقدیر و تشکر از زحمات صادقانه، صبر و شکیبایی کادر سلامت به ویژه پرستاران خدوم، با استعانت از خداوند سبحان تلاش می‌کنیم، مطالبات بحق این قشر تلاشگر را در دستور کار مجلس قرار داده و از دولت محترم نیز درخواست می‌کنیم، رفع دغدغه پرستاران را در اولویت برنامه‌های هیأت دولت قرار دهند، بی شک مردم عزیز ایران نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهایت همکاری را با کادر سلامت برای کاهش ابتلای هموطنان به بیماری کرونا خواهند داشت، امید است درآینده‌ای نزدیک با الطاف الهی و رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه الله)، مجاهدت‌های علمی متخصصین و کارشناسان و همگرایی و هم افزایی ملت بزرگ ایران شاهد رفع بیماری کرونا و پیشرفت و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، سلامت، دانش و فناوری و اقتصادی باشیم.

کد خبر 462779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.