سیل بند کاروانسرای خرگوشی در ۱۰ روز احداث شد

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه گفت: عملیات احداث سیل بند کاروانسرای تاریخی خرگوشی و نجات بخشی آن از سیل، طی ضرب‌الاجلی ۱۰ روزه اجرا شد.

رضا خلیلی ورزنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتشار خبر و فیلم بارندگی‌های ۱۶ و ۱۷ آذرماه جاری و عبور سیلاب از کنار قلعه تاریخی خرگوشی و بازتاب آن در رسانه‌های مجازی، سبب نجات بخشی و احداث سیل بند در مدت ۱۰ روزه شد.

وی افزود: پس از اطلاع‌رسانی درباره خطرآفرین بودن سیل برای دیوار ضلع شرقی کاروانسرای تاریخی خرگوشی توسط یکی از اهالی به نام مجید نامدار، مکاتباتی با مدیر میراث فرهنگی شهرستان اردکان داشتیم و رسیدگی و نجات فوری سازه کاروانسرا از خطر سیلاب را خواستار شدیم و مستندات آن به مسئولان شهرستان اردکان نیز ارسال شد.

خلیلی ورزنه ادامه داد: از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان با ستاد حوادث غیرمترقبه استان یزد مکاتباتی شد ولی از آنجایی که پیگیری اداری و تأمین اعتبار دولتی پروسه‌ای طولانی مدت داشت و با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر احتمال بارندگی دوباره، به کمک‌های داوطلبانه مردمی نیاز بود که قبل از بارش‌ها سیل بند احداث شود؛ در این راستا آقای نامدار و خانواده ایشان به دلیل خاطراتی که مدت ۴۸ سال تا دهه ۱۳۸۰ در این بنای تاریخی داشتند آمادگی خود را برای احداث و احیای سیل بند تاریخی این قلعه اعلام کردند.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه، افزود: روز گذشته ۲۷ آذرماه پس از اخذ مجوز و طی مراحل اداری، در مدت ۱۲ ساعت احداث این سیل بند به پایان رسید؛ طول سیل بند حدود یکصد متر با ارتفاع ۲.۵ متر و پهنایی نزدیک به سه متر است.

وی از زحمات داوطلبان و دوستداران میراث طبیعی ورزنه و همکاری مسئولان میراث فرهنگی و منابع طبیعی شهرستان اردکان برای احداث این سیل بند تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش ایمنا، کاروانسرای خرگوشی در سوم اسفند ماه ۱۳۷۷ به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است. این کاروانسرا که به عنوان دومین کاروانسرای تزئینات دار ایران پس از رباط شرف سرخس شناخته می‌شود در سال ۱۰۲۳ هجری قمری در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده است.

ابعاد این بنای تاریخی ۸۰ در ۸۰ متر مربع است و سنگ گرانیت در آن به کار رفته است حتی در صفه‌ها و حجره‌ها و اصطبل‌ها سنگ گرانیت همراه با آجر به کار رفته که از کوه‌های اطراف قلعه حمل شده است. از تزئینات بدیع آجری آن می‌توان به کاربندی، رسمی بندی، گره چینی آجری، ازاره چینی خفته راسته، محراب با تزئینات مقرنس کاری گچی و قاب بندی با پلاک‌های سنگ آهک در محراب اشاره کرد. دیوار روی پشت بام کاروانسرا دو متر عرض دارد و کاروانسرا دارای ۱۸ صفه و محراب و چهار مدخل ورود به طویله است و مخزن آب نیز به صورت آب انبار بوده که روی چشمه دائمی در مرکز قرار گرفته است.

در تاریخ عالم آرای عباسی یاد شده است اسکندر بیک ترکمان ذیل مقاله یازدهم از صحیفه اول به عنوان آثار خیر شاه عباس می‌نویسد: رباط گاوخونی و رباط دیگر در بیابان خرگوشی مابین ورزنه رودشتین اصفهان و ندوشن یزد که همیشه از بیم قطاع‌الطریق محل خوف و خطر مترددین بود حالا امن است.

برای رسیدن به این کاروانسرا چند راه وجود دارد نخست در فاصله ۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی و ۶۰ کیلومتری شهر ورزنه شرق شهر ورزنه قرار گرفته است؛ همچنین پس از خرگوشی دو راه مجدد وجود دارد یکی از طریق روستای سروعلیا و روستاهای خلیل‌آباد و مزرعه نو به عقدا وصل می‌شود که ۶۰ کیلومتر است.

کد خبر 462536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.