با حرف زدن در صحنه عمومی معضل بی‌هویتی فرزندان مادر ایرانی حل شد

مدیر پژوهش انجمن دیاران گفت: با پیگیری‌های مستمر و حرف زدن در صحنه عمومی معضل شناسنامه‌دار شدن بچه‌های مادر ایرانی در آبان ۹۹ به صورت قانونی حل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیمان حقیقت طلب در رویداد تداکس "راه‌حل‌های ساده ۲۰۲۰" که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص هویت افرادی که مادر ایرانی و پدر تبعه خارج دارند، اظهار کرد: برخی افراد که مادران ایرانی داشتند و پدر آن‌ها تبعه افغان و بدون مدرک اقامتی معتبر بود، نمی‌توانستند تا ۱۸ سالگی هویت ایرانی داشته باشند و به دلیل نداشتن مدرک اقامتی پدر نیز افغانستانی هم به شمار نمی‌رفتند و شناسنامه نداشتند، افراد خارجی در ایران حق مالکیت ندارند.

وی ادامه داد: افرادی که شناسنامه ندارند، از خدمات بهداشت و درمان، تحصیل و سایر امکانات اجتماعی بی‌بهره می‌مانند و مثل سایه‌ای بی‌هویت می‌شوند، اصلی‌ترین دلیل بی شناسنامه بودن برخی افراد در ایران قوانین تابعیت کشور است که فرزندان مادر ایرانی نمی‌توانند از بدو تولد تابعیت ایران ی داشته باشند.

مدیر پژوهش انجمن دیاران خاطرنشان کرد: انجمن دیاران به تسهیل زندگی مهاجران در ایران می‌پردازد و حامی افراد بی شناسنامه و بی‌هویت است که پدر ایرانی ندارند، چرا که مهاجران که در ایران زندگی می‌کنند، زیست خوبی و مناسبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه وزارت کار و رفاه اجتماعی به حل معضل افراد بی شناسنامه‌ای که پدر ایرانی نداشتند، کمک کرد، افزود: به تدریج و با پیگیری‌های مستمر، بسیاری از نمایندگان و دولتمردان نسبت به این موضوع حساس و برای حل این معضل همراه شدند.

حقیقت طلب با توضیح اینکه باید حرف زد تا معضلات حل شود، تصریح کرد: با حرف زدن می‌توان مشکل را حل کرد، گاهی حفظ وضع موجود به نفع برخی از مخالفان موضوع مطرح شده است، پس نباید سکوت کرد، باید در صحنه عمومی حرف زد تا مشکل به گوش مسئولان امر برسد و با پیگیری مستمر حتماً به نتیجه خواهیم رسید، روزنامه‌ها و فعالان اجتماعی نیز خواستار شناسنامه‌دار شدن فرزندان مادر ایرانی شدند و با حرف زدن در صحنه عمومی توانستیم یک معضل اجتماعی را حل کنیم.

وی گفت: در اردیبهشت ۹۸ قانون تبعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در مجلس مطرح شد و پیگیری‌ها در آبان ۹۹ به نتیجه رسید و بچه‌های مادر ایرانی برای اولین بار بر اساس قانون شناسنامه‌دار شدند و از بی‌هویتی نجات یافتند.

کد خبر 462488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.