واگن‌ها جدید مترو در راه اصفهان/رفع مشکل ۲۵ ساله ناژوان در انتظار مصوبه شورای عالی شهرسازی

شهردار اصفهان با اشاره به یک مشکل ۲۵ ساله در ناژوان گفت: برای تعیین تکلیف املاک دارای حقوق مکتسبه در طرح توسعه ناژوان، به زودی مصوبه شورای عالی شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _ پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۹۹_ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو»، با تبریک روز پرستار و بهورز، اظهار کرد: از ۱۰ ماه پیش با شیوع ویروس کرونا که تاکنون جان بسیاری از افراد را گرفته و آسیب‌های زیادی به اموال، اقتصاد و مشاغل وارد کرده است، پرستاران ایثارگرانه و شبانه‌روز برای مبارزه با این ویروس تلاش کردند و روزهای سختی را پشت سر گذاشتند که همه باید قدردان زحمات آنها باشیم.

وی با اشاره به در پیش بودن یلدا به عنوان آخرین شب پاییز، تصریح کرد: در سال‌های قبل که شرایط عادی بود، این روزها سرشار از شوق و هیجان بود، اما در حال حاضر مردم با درک صحیح از شرایط کنونی و کمک به افرادی که بیش از ۱۰ ماه در تلاش برای مقابله با ویروس کرونا هستند، بی‌شک شرایطی را فراهم می‌کنند تا امسال شب یلدا متفاوت از سال‌های قبل سپری شود و برای دور هم بودن‌ها از روش‌های جدید استفاده خواهند کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه کرونا تمام روابط اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داد و نهادهای جدیدی خلق کرد، افزود: برای شب یلدا باید از فضای مجازی استفاده کنیم تا شرایط کرونایی تشدید نشود.

برگزاری مجازی ویژه برنامه شب یلدا

نوروزی با تاکید بر اینکه در شهرداری برنامه‌های ویژه شب یلدا به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: سال گذشته در جمع پاکبانان شهر حضور یافته و ضمن دیدار و گفت و گو با آنها، هدایایی اهدا شد که در سال‌جاری نیز برنامه ویژه‌ای به صورت مجازی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر، اظهار کرد: روز گذشته با توجه به شرایط تشدید آلودگی هوا، ادارات، بانک‌ها و برخی دیگر از نهادها تعطیل شد، اما با یک روز تعطیلی شرایط بهبود پیدا نمی‌کند؛ تنها راهکار این است که وضعیت آلودگی را درک کرده و نقش اجتماعی خود در ارتباط با رفع این معضل را ایفا کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، ادامه داد: برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا علاوه بر راه‌اندازی خط یک مترو، احداث خط دو را نیز در دست اجرا داریم و برای تحقق آن سرمایه‌های سنگینی زیر زمین هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز هزینه‌های سنگین برای احداث رینگ چهارم توسط شهرداری شده است و در مسیر این پروژه بزرگ پل‌های آفتاب و مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی را احداث و اراضی زیادی را آزادسازی کرده‌ایم، مهمترین هدف کاهش ترافیک، توسعه حمل نقل عمومی و هموار کردن مسیرها است.

خرید مینی‌بوس‌های جدید برای شهر

نوروزی با اشاره به انعقاد قرارداد با دولت برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری، گفت: تاکنون ۱۸۹ اتوبوس در حال بازسازی است؛ البته قبل از انعقاد این قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر بازسازی شده بود.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای شهر خریداری شد که در حال حاضر ۸۰ اتوبوس وارد خطوط اتوبوسرانی شده و در آینده نزدیک ۲۰ اتوبوس دیگر نیز وارد ناوگان خواهد شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مذاکراتی برای خرید مینی بوس‌های جدید انجام شده است، تصریح کرد: برای خرید اتوبوس‌های جدید نیز تمهیداتی در نظر گرفته‌ایم تا شاهد تحول حمل و نقلی در شهر باشیم.

وی با ابراز خرسندی از شرایط مطلوب حمل و نقلی اصفهان نسبت به سایر شهرهای کشور علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی کنونی، گفت: امروز (پنج‌شنبه ۲۷ آذرماه ۹۹) با حضور رئیس‌جمهور دو رام قطار، شامل ۱۰ واگن به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان خریداری و تحویل شهرداری اصفهان شد و از روز شنبه هفته آینده به سمت اصفهان می‌آید تا برای خط یک مترو استفاده و سرفاصله زمانی حرکت رام‌ها کاهش یابد.

تحولات حمل و نقلی در شهر

نوروزی با اشاره به ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر، اظهار کرد: در حالی که سال‌های قبل تنها ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر ایجاد شده بود، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال‌جاری این مسیرها به ۱۵۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مطالعات تراموا مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و شورای عالی ترافیک آن به زودی تشکیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: به زودی کلنگ پروژه تراموا برای نخستین بار در کشور در اصفهان به زمین زده خواهد شد تا شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه تاکسیرانی تاکنون بیش از ۲۶۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده که این اقدام به معنای کاهش آلودگی هوای شهر است.

وی اظهار امیدواری کرد: شرایط تحریم‌ها تغییر کند و فضایی ایجاد شود تا شهرداری‌ها بتوانند رسالت عظیم خود را انجام داده و با کمک سایر بخش‌ها، شهری عاری از آلودگی داشته باشیم.

حقوق اولیه شهروندی قربانی نشود

نوروزی در خصوص مشکلات ساکنان محله محمودآباد به دلیل توسعه شهرک صنعتی و تردد کامیون‌ها در این محدوده از شهر، گفت: شهرداری برای جلوگیری از توسعه شهرک صنعتی اقدامات زیادی انجام داده زیرا توسعه آن باعث افزایش تردد خودروهای سنگین برای حمل بار می‌شود؛ البته بخش زیادی از ترددها در اتوبان آزادگان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست، سلامت و حقوق اولیه شهروندی به هیچ عنوان نباید قربانی برخی اهداف شود، افزود: مسائل زیست‌محیطی و سلامت مردم در هر برنامه‌ای باید جزو اولویت‌ها باشد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از مباحث مربوط به شهرک صنعتی محمودآباد از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است تا از توسعه این شهرک جلوگیری شود.

وی گفت: کسانی که در ارتباط با مسائل شهرک صنعتی محمودآباد حق قضاوت دارند باید مصلحت عمومی و حفظ حقوق مردم را مورد توجه قرار دهند.

تعیین تکلیف املاک دارای حقوق مکتسبه در طرح توسعه ناژوان

نوروزی در ارتباط با تعیین تکلیف املاک دارای حقوق مکتسبه در طرح توسعه ناژوان به عنوان مشکل ۲۵ ساله مالکان، اظهار کرد: این املاک در حریم شهر و اراضی ۱۲۰۰ هکتاری ناژوان قرار گرفته که دارای کاربری کشاورزی است.

وی ادامه داد: برای رفع این موضوع مراجعاتی به وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم و مذاکراتی در شورای عالی شهرسازی و شورای اسلامی شهر انجام شده تا ضمن توجه به حق و حقوق مالکان و کشاورزان، نظام‌مندی در آن منطقه حاکم شود تا شهر آسیبی نبیند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد عده‌ای از افراد سودجو با شایعه‌سازی حق کسانی که در این بخش از اراضی ناژوان استحقاق نفع دارند، ضایع شود، اظهار امیدواری کرد: به زودی مصوبه شورای عالی شهرسازی ابلاغ و بر اساس آن با همکاری مردم، وضعیت فعلی تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهر باید حفظ شود، تصریح کرد: امروزه شهر اصفهان از آلودگی هوا رنج می‌برد و یکی از راهکارهای کاهش آلودگی‌ها، توجه و حفظ فضای سبز و درختان ناژوان است.

رفع گلوگاه های خیابان جامی با آزادسازی تدریجی

نوروزی در خصوص امکان تردد حمل و نقل عمومی در خیابان جامی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی را موظف به بازدید میدانی از محل، بررسی مسیر و امکان راه‌اندازی خط ویژه تاکسی در این خیابان کرد.

وی در ارتباط با مشکل زباله‌ها در خیابان جامی، گفت: شهرداری باید در ساعات معین زباله‌ها را از در منازل شهروندان جمع‌آوری کند، اما قراردادن زباله خارج از زمان مشخص شده توسط شهروندان، به نوعی همکاری نکردن با شهرداری است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در هر شبانه روز ۱۰۰۰ تن پسماند از سطح شهر جمع‌آوری و فرایندهای مختلفی در سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود تا زباله‌ها فراوری و شهر و زندگی شهروندان از آلودگی به دور باشد؛ بنابراین دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر شهروند این شهر باید همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند تا شاهد شهری زیبا و به دور از آلودگی باشیم.

وی در خصوص رفع گلوگاه‌های خیابان جامی، اظهار کرد: حدفاصل خیابان بیدآبادی تا حوالی علی قلی آقا عرض خیابان کم است، اما آزادسازی برای تعریض مسیر به صورت تدریجی انجام خواهد شد.

کد خبر 462263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.